Gå til innhold

ADHD medisin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med adhd medisin? Eller kjenner noen som har brukt/bruker adhd medisin? 

Kunne du skrevet litt om hvilke bivirkninger du/den personen som brukte medisinen hadde?  Hva navnet på medisinen er? Når begynte bivirkningene å slutte? Hvordan var personen om kvelden når medisinen var ute av systemet? Hvis personen opplevde vekttap, hvor mye gikk h*n ned i vekt, når sluttet det og fikk personen den normale vekten sin tilbake? Og litt diverse sånt?  Vær litt detaljert hvis du gidder 

Jeg bruker nå elvanse/vyvanse. Jeg vil bytte medisin fordi jeg får så alt for mye bivirkninger. Så jeg vil høre om andre sine erfaringer med denne medisinen, og jeg vil høre om erfaringer med andre adhd medisiner. 

Hadde vært fint om du skrev alder også :)

tusen takk! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Ritalin - kapsler, ikke tabletter. Er ikke hyperaktiv, men har de andre typiske symptomene. 

Jeg blir faktisk veldig pratsom på Ritalin, men på de hyperaktive skal jo medisinen virke beroligende. Mine bivirkninger: økt puls, munntørrhet, klamme hender, nervøs hvis jeg har spist/sovet lite, redusert apetitt. 

Har brukt Ritalin i snart to år, og jeg har fremdeles bivirkninger, men de er blitt såpass svake at jeg ikke bryr meg særlig. Med mindre jeg tar for mye mtp. dagsform - å ta Ritalin på tom mage er gjerne oppskriften på bivirkninger, men ingenting farlig. Personligheten min endrer seg ikke om jeg ikke tar de - men jeg vet at dette er forskjellig fra person til person. Man kan nok gå ned mye i vekt på Ritalin, særlig om man er stor fra før av. Personlig er jeg veldig slank naturlig, og har knapt noe å gå ned, så jeg har bare gått ned et par kg. Jeg kjenner sult, men mister cravingsene, og det ser jeg på som en veldig god bieffekt! Småspiser aldri på Ritalin. 

Jeg har ADD-diagnose, men av symptomer plages jeg kun av dårlig konsentrasjon, og for meg funker ikke Ritalin veldig bra. Men det er en stor hjelp for mange, så jeg anbefaler deg å prøve. :) Jeg kunne også tenkt meg å prøve en annen ADHD-medisin, da det er individuelt hva som fungerer best.

Jeg er 24.

Anonymkode: 7adcf...f74

Skrevet

Jeg har brukt concerta og ritalin. Hadde ingen bivirkninger. Var fantastisk. 

Men vyvanse er jo bedre, dextro-amfetamin er jo mye mer smooth enn ritalin.

Skrevet
10 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg har brukt concerta og ritalin. Hadde ingen bivirkninger. Var fantastisk. 

Men vyvanse er jo bedre, dextro-amfetamin er jo mye mer smooth enn ritalin.

Av rein nysgjerrighet. Hvordan er du uten medisin vs med medisin ? Jeg har en på 13 som først nå fikk diagnosen og Startet med medisin i år. Han sier at alt er annerledes og vi føler at han er en helt annen gutt. På den positive siden 

Anonymkode: 43e35...680

Skrevet

Kunne du skrevet litt om hvilke bivirkninger du/den personen som brukte medisinen hadde? Selv har jeg ADHD og brukte Ritalin på den tiden jeg gikk på medisiner. Jeg hadde bivirkninger i ca et halv år før det rotet seg. Den verste bivirkning var depresjon og klarte til slutt å holde alt i sjakk med trening.  Hvordan var personen om kvelden når medisinen var ute av systemet?Når eg nærmert meg kvelden ble eg sliten og trøtt så gikk tidlig å la meg for å kunne klarer å sove en hel natt igjennom.  Jeg sluttet på mmedisinen etter 2 år fordi jeg har en jobb som jeg ikke trenger det i og eg klarer å holde ADHD i sjakk med trening og være aktivt. Og ikke minst spiste "rett" mat. Jo mer sukker jeg spiser jo værre blir dagene for meg så det er viktig for meg å klarer å holde rutiner med mat og drikke seg om det er ferie. Men nå i ettertid fungerer jeg helt fint uten medisiner. 

Anonymkode: 4e609...50b

Skrevet

Jeg har en sønn på 16 som har brukt Ritalin i 10 år. Han har aldri nevnt en eneste bivirkning eller klaget over noe. Jeg spurte han en gang om han følte seg noe annerledes før og etter at han fikk medisinen sin om morgenen, men nei, det gjorde han ikke, sa han. Vi har forsøkt noen ganger å ikke gi han medisinen en dag, og så spurt om han føler noe forskjell. Men han synes ikke han gjør det.

Anonymkode: edcea...826

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av rein nysgjerrighet. Hvordan er du uten medisin vs med medisin ? Jeg har en på 13 som først nå fikk diagnosen og Startet med medisin i år. Han sier at alt er annerledes og vi føler at han er en helt annen gutt. På den positive siden 

Uten medisin er jeg litt virrete, dårlig til å sitte i ro til tider og litt glemsk. 

Men jeg har sluttet med medisin, og tenker ikke å begynne igjen. Jeg har en hverdag som funker for meg.

Endret av amativeReflection
Skrevet

Har en sønn som har brukt Ritalin (depot) i fem år, uten andre bivirkninger enn redusert matlyst midt på dagen. Siden han er en kraftig gutt gjør ikke det så mye, og han spiser godt morgen og kveld. Søvn går også helt fint.

Som AB over her nevner, så har vi fått en helt ny gutt. Eller, det er feil. Vi har fått mer av den gode gutten og mindre av alle forstyrrelsene ;)  Han var fryktelig frustrert selv også, over å ikke kunne styre seg, konsentrere seg, tenke konsekvenser. Med medisin klarer han å samle tankene og fokusere, og han sier selv at det er mye mindre slitsomt når han får ta medisin.

Anonymkode: f6d25...a5d

Skrevet

Jeg har ADHD. Begynte på concerta når jeg var 17, da var medisinen helt ny og de visste ikke stort om den. De fulgte bestemt at jeg skulle ha 1 mg per kilo kroppsvekt, noe som ble for mye. Jeg sleit med anoreksi en del år i forveien, og det å bli overmedisinert var da ikke akkurat ideelt. Ved for mye medisin mister jeg matlyst og sultfølelse. Jeg sluttet på medisin når jeg var 18 og gikk en del år uten. Noe som gikk helt fint, frem til det ble for mye ting som skjedde. Jeg ble utsatt for et overgrep som trigget alt fra barndommen, og måtte inn til behandling igjen. Da fikk jeg selv bestemme dosering og hvordan jeg selv ønsket å ta medisin.

Jeg går nå på 54 mg concerta på dagtid og 20 mg ritalin på ettermiddagen ved behov. Jeg endrer ikke personlighet, annet enn at jeg blir mer "virrete" når jeg har glemt å ta medisinen min. Dette merktes av mine kolleger når jeg fikk "billig"-alternativet til concerta isteden for concerta. Jeg ble fortere stresset, og fikk litt "meltdowns". Ellers kjenner jeg det godt når klokka begynner å nærme seg 3-halv 4 at medisinen min begynner å gå ut. Da blir jeg sliten, grinete og utålmodig. Jeg kjenner at hodet begynner å gå tregt, og at jeg kanskje må lese samme setning 3-4 ganger før informasjonen blir plukket opp. Dette er mye verre når jeg faktisk går på medisin, siden jeg ikke trenger å konsentrere meg for å være konsentrert. Medisinen gjør det jo for meg, og da blir jeg mer sårbar for å gå full ADHD når medisinen går ut. Er et par kolleger av meg som spøker om det at de ikke må komme til meg med vanskelige saker etter klokka 3 på ettermiddagen, så det synes visst godt på meg når det har gått ut. Derfor er det viktig å få i meg mat når jeg kommer hjem slik at jeg kan ta ritalinen min. 

Jeg kan egentlig skrive i det uendelige om medisineringen jeg går på, og hva som funker vs hva som ikke funker, men da blir jo posten her så uendelig lang

Anonymkode: 1fc06...e0d

Skrevet
6 timer siden, amativeReflection skrev:

Uten medisin er jeg litt virrete, dårlig til å sitte i ro til tider og litt glemsk. 

Men jeg har sluttet med medisin, og tenker ikke å begynne igjen. Jeg har en hverdag som funker for meg.

Glemt og virrete er han med og uten medisin. Haha 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ADHD. Begynte på concerta når jeg var 17, da var medisinen helt ny og de visste ikke stort om den. De fulgte bestemt at jeg skulle ha 1 mg per kilo kroppsvekt, noe som ble for mye. Jeg sleit med anoreksi en del år i forveien, og det å bli overmedisinert var da ikke akkurat ideelt. Ved for mye medisin mister jeg matlyst og sultfølelse. Jeg sluttet på medisin når jeg var 18 og gikk en del år uten. Noe som gikk helt fint, frem til det ble for mye ting som skjedde. Jeg ble utsatt for et overgrep som trigget alt fra barndommen, og måtte inn til behandling igjen. Da fikk jeg selv bestemme dosering og hvordan jeg selv ønsket å ta medisin.

Jeg går nå på 54 mg concerta på dagtid og 20 mg ritalin på ettermiddagen ved behov. Jeg endrer ikke personlighet, annet enn at jeg blir mer "virrete" når jeg har glemt å ta medisinen min. Dette merktes av mine kolleger når jeg fikk "billig"-alternativet til concerta isteden for concerta. Jeg ble fortere stresset, og fikk litt "meltdowns". Ellers kjenner jeg det godt når klokka begynner å nærme seg 3-halv 4 at medisinen min begynner å gå ut. Da blir jeg sliten, grinete og utålmodig. Jeg kjenner at hodet begynner å gå tregt, og at jeg kanskje må lese samme setning 3-4 ganger før informasjonen blir plukket opp. Dette er mye verre når jeg faktisk går på medisin, siden jeg ikke trenger å konsentrere meg for å være konsentrert. Medisinen gjør det jo for meg, og da blir jeg mer sårbar for å gå full ADHD når medisinen går ut. Er et par kolleger av meg som spøker om det at de ikke må komme til meg med vanskelige saker etter klokka 3 på ettermiddagen, så det synes visst godt på meg når det har gått ut. Derfor er det viktig å få i meg mat når jeg kommer hjem slik at jeg kan ta ritalinen min. 

Jeg kan egentlig skrive i det uendelige om medisineringen jeg går på, og hva som funker vs hva som ikke funker, men da blir jo posten her så uendelig lang

Anonymkode: 1fc06...e0d

Takk for dette innlegget. Det ga meg mer forståelse for min sønn med adhd. Rundt kl 3 et det et eller annet som skjer med han også, men det løser vi lett med litt mat og hvile . Hihi , vi pleier å spøke hjemme at vi ikke skal gi han vanskelige oppgaver mellom 3 og 5 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...