Gå til innhold

Tyrkia + Russland = sant?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er mye beskyldninger og trusler fram og tilbake mellom Erdogan, Merkel, EU, Nato og Putin.

Erdogan trapper opp beskyldningene mot Angela Merkel, om at hun beskytter opprørere som iscenesatte kuppforsøket.

http://www.express.co.uk/news/world/697822/Erdogan-Angela-Merkel-Germany-supporting-terrorists?_ga=1.151368188.491834975.1470888554

For en uke siden ga Tyrkia EU beskjed: Ingen visumplikt for tyrkiske statsborgere fra oktober, ellers har dere ingen avtale om at vi stopper migrantene over Middelhavet. Nå sier Erdogan at Tyskland beskytter PKK, og at Tyskland "har seg selv å takke".  "Let them feed the terrorists. Like a boomerang, it will hit them."

I juli truet NATO med at Tyrkia kunne bli utestengt. http://www.telegraph.co.uk/news/2016/07/18/turkey-coup-attempt-istanbul-deputy-mayor-shot-in-the-head/ Like etterpå gikk NATO ut og avkreftet det. http://www.channelnewsasia.com/news/world/nato-says-turkey/3031484.html

NATO kom med denne uttalelsen dagen etter at Erdogan hadde møtt Putin, og de hadde en skikkelig man bonding.

Og så truer Tyrkia med at de kan melde seg ut av NATO. http://www.express.co.uk/news/world/698589/Turkey-threatens-QUIT-NATO-Russia

Tenk på at Tyrkia har den nest største millitærmakten i NATO.

Tenk på om de inngår en allianse med Russland. Tidligere episoder med nedskutte fly vil ikke bety noe i det store politiske bildet.

Hellas og Tyrkia er ikke på god fot. Tenk på folkemordet på armenerene. http://www.ncas.rutgers.edu/center-study-genocide-conflict-resolution-and-human-rights/genocide-ottoman-greeks-1914-1923

Scenario for en ny krig, mellom Tyrkia og Hellas, med NATO som backer opp Hellas, og Russland Tyrkia? Jeg tror vi aldri har vært nærmere en tredje verdenskrig hvis Tyrkia forlater NATO.

Og hvis Tyrkias krav om at tyrkiske statsborgere skal reise inn i EU uten visum blir avvist av EU.... Vil da det være grunn nok for Erdogan til å trekke seg ut av NATO?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror Erdogan kun bruker Russland som en brikke i spillet. For det første tror jeg Erdogan ønsker å skremme EU, slik at EU må akseptere at millioner av tyrkere får komme til Europa uten visum. For det andre tror jeg Erdogan ønsker å få opplysninger fra Russland i forbindelse med krigen i Syria. Siden Erdogan støtter militante opprørsgrupper i Syria, og Russland støtter regjeringen i Syria, Hvis de utveksler militære opplysninger kan Erdogan advare sine allierte opprørsstyrker i Syria mot russiske bombeangrep. Jeg tror Erdogan avskyr både Russland og EU. Men han bruker dem for å oppnå fordeler. Prøv å tenk på utenrikspolitikken som et strategispill, der man skaper "vennskap" og allianser for å nå sine mål. Men dette er ikke ekte vennskap, og man bør ikke bli overrasket hvis en man trodde var en venn vender ryggen til, eller dolker en i ryggen, hvis han ikke lenger har fordeler av "vennskapet". 

Det er veldig stille rundt Tyrkias krav om visumfrihet til EU. Uansett hva EU velger å gjøre frykter jeg at det får alvorlige konsekvenser for EU.

Anonymkode: fc1af...487

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror Erdogan kun bruker Russland som en brikke i spillet. For det første tror jeg Erdogan ønsker å skremme EU, slik at EU må akseptere at millioner av tyrkere får komme til Europa uten visum. For det andre tror jeg Erdogan ønsker å få opplysninger fra Russland i forbindelse med krigen i Syria. Siden Erdogan støtter militante opprørsgrupper i Syria, og Russland støtter regjeringen i Syria, Hvis de utveksler militære opplysninger kan Erdogan advare sine allierte opprørsstyrker i Syria mot russiske bombeangrep. Jeg tror Erdogan avskyr både Russland og EU. Men han bruker dem for å oppnå fordeler. Prøv å tenk på utenrikspolitikken som et strategispill, der man skaper "vennskap" og allianser for å nå sine mål. Men dette er ikke ekte vennskap, og man bør ikke bli overrasket hvis en man trodde var en venn vender ryggen til, eller dolker en i ryggen, hvis han ikke lenger har fordeler av "vennskapet". 

Det er veldig stille rundt Tyrkias krav om visumfrihet til EU. Uansett hva EU velger å gjøre frykter jeg at det får alvorlige konsekvenser for EU.

Anonymkode: fc1af...487

Tror det er vel så mye Russland som bruker Tyrkia.

En ting jeg aldri kommer til å skjønne er hvorfor Tyrkerne stemmer på Erdogan, men det er heller egentlig ikke min sak jeg bare støtter ikke landet med penger.

Kjøper ingenting de produserer så lenge den mannen er ved makten.

Skrevet

Drømmen hadde vært om Tyrkia gikk ut av NATO.

Anonymkode: 10903...305

Skrevet
5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

En ting jeg aldri kommer til å skjønne er hvorfor Tyrkerne stemmer på Erdogan

Han er en islamist som vil sette tyrkia som det ledende landet i den islamske verden, muslimer skal vel støtte slikt, om de er "ekte" muslimer. Altså gjøre Tyrkia til et kalifat hvor han er kalif.

Skrevet
51 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Tror det er vel så mye Russland som bruker Tyrkia.

En ting jeg aldri kommer til å skjønne er hvorfor Tyrkerne stemmer på Erdogan, men det er heller egentlig ikke min sak jeg bare støtter ikke landet med penger.

Kjøper ingenting de produserer så lenge den mannen er ved makten.

Det er ikke egentlig så rart at tyrkere stemmer på erdogan, og det er veldig opplysende å se det politiske kartet over valget. Kort sagt er han ett kompromiss.

Tyrkia er på mange måter politisk delt i 3,  En del er den sentrale delene rundt Istanbul og vest og sør kysten. Dette er områdene som er mest Europa orientert , siden de er avhengig av turismen og handelen med EU. 

De sentrale områdene er mer skeptiske til EU. Dette er jordbruksområder og Tyrkia er nettoeksportør av mat. Det er også disse områdene der islam står sterkere. Dette er volum velgerene bak Erdogan.

I tillegg har man en voksende politisk seperatistvennlig område i øst Tyrkia, som skremmer livet av de to andre.

Så ved å jobbe effektivt ovenfor EU , med klare krav og målsetninger, og ved å gi det muslimske politiske ett større handlingsrom og ved å være hard mot kurdiske seperatistbevegelser, presenterer han ett kompromiss som svært mange kan stemme på.

Det man huske på, er at EU og NATO KAN påvirke maktbasen til Erdogan og sånn sett på ett sett styre litt av innenrikspolitikken. Så langt har vi lukket døra hardt i forhold til EU og vi har flere aktive prosesser gående i kurdiske områder som styrker og motiverer seperatistbevegelser. Så idag jobber vi hardt med å styrke de islampolitiske områdene på bekostning av alt annet.

Dette er nok også hvorfor Erdogan retter seg mot Russland for tiden. Han er avhengig av å opprettholde en motvekt og balanse mellom de ulike områdene og da kan ikke turismeområdene miste politisk makt.

Skrevet

Ryddet vekk spekulasjoner.

pinar, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...