AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 I perioden desember 2014 til rundt sommeren 2015 trente jeg alt for mye, kombinert med for lite mat, slik at jeg gikk ned ca. 4-5 kg, og ble slik undervektig. Fra sommeren 2015 og frem til nå har jeg fortsatt hatt store treningsmengder, men klart å spise nok til å vedlikeholde vekta, og dermed ikke gått ned enda mer. Men likevel har jeg altså vært på samme undervekt i ca. ett år nå. Har et sterkt ønske om å gå opp i vekt igjen. Likevel ønsker jeg å fortsette å trene, men selvfølgelig i mindre mengder enn før. Det siste året har jeg løpt ca. 6-8 km hver eneste dag, trent styrke 4-5 dager i uka, og ellers gått mye turer, aeorbic-timer etc. Dette er treningsformer jeg liker, men jeg har altså ikke greid å begrense det til et sunt nivå. "Problemet" mitt nå er at jeg ikke vet hvordan dette gjøres på best mulig måte for min del. Ja, jeg må redusere treningsmengden. Men vil det være nok å trene mindre, kombinert med å spise som vanlig etter sultfølelse? Eller bør jeg redusere treningsmengden OG bevisst spise mer? Vil jo ikke gå for fort opp i vekt heller, da jeg ønsker at det skal skje på en sunn måte og slik at jeg klarer å vedlikeholde den nye vekta Er forresten jente, 22 år, 160 cm og per i dag ca. 44-45 kg. Anonymkode: 2c259...d4f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Synes først og fremst du burde kontakte lege eller ernæringsfysiolog. Her kan du få så mange ulike svar som i bunn og grunn kan gjøre ting verre. Hvis jeg skal komme med et råd så må det være at du i første omgang fokuserer på å spise. La treningen være for en stund, høres ut som du har godt av en liten pause. Spis mat som inneholder en del næring og energi, som feks peanøttsmør, sjokomelk, nøtter, gainere, laks og sånn mat. Ikke fokuser på magert. Ikke vær redd for å spise iallefall. Dropp cardiotreningen for en stund. Trening er jo sunt, men ikke bra når det går over styr, så du må nesten kjenne på det selv. Ville heller fokusert på styrketrening hvis du føler for å trene. Anbefaler deg virkelig å ta kontakt med profesjonelle. Jeg har vært i samme situasjon som deg før, og fikk masse hjelp av ernæringsfysiolog. Er 159 cm og veide på et punkt 45 kg. Etter tre år er jeg oppe i 57-58 kg Anonymkode: 55c72...a2f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes først og fremst du burde kontakte lege eller ernæringsfysiolog. Her kan du få så mange ulike svar som i bunn og grunn kan gjøre ting verre. Hvis jeg skal komme med et råd så må det være at du i første omgang fokuserer på å spise. La treningen være for en stund, høres ut som du har godt av en liten pause. Spis mat som inneholder en del næring og energi, som feks peanøttsmør, sjokomelk, nøtter, gainere, laks og sånn mat. Ikke fokuser på magert. Ikke vær redd for å spise iallefall. Dropp cardiotreningen for en stund. Trening er jo sunt, men ikke bra når det går over styr, så du må nesten kjenne på det selv. Ville heller fokusert på styrketrening hvis du føler for å trene. Anbefaler deg virkelig å ta kontakt med profesjonelle. Jeg har vært i samme situasjon som deg før, og fikk masse hjelp av ernæringsfysiolog. Er 159 cm og veide på et punkt 45 kg. Etter tre år er jeg oppe i 57-58 kg Anonymkode: 55c72...a2f Ja, jeg tenker å kutte ned veldig på kondisjonstrening, kanskje en gåtur eller to i løpet av uka, eventuelt en spinningtime. Men jeg ønsker å trene og kjenne at jeg bruker kroppen, siden det er noe jeg er vant med og generelt er glad i. Men da fokuserer jeg heller på styrketrening, kanskje sånn rundt 3 ganger i uka. Hvis jeg dog hadde kuttet ut treningen helt, og begynt å spise mer (altså også når jeg ikke er sulten), og spist mer kaloritette matvarer, ville ikke det blitt en litt for rask og "usunn" vektoppgang for kroppen? Eller er det lureste å bare slutte å trene, og proppe nedpå med mat uavhengig av sultfølelse? Hvis det er det beste kan jeg jo absolutt prøve, men jeg synes det er ubehagelig å spise når jeg kjenner jeg er mett, særlig når jeg vet at jeg ikke "trenger" ekstra mat fordi jeg uansett ikke skal trene. Mener IKKE at man ikke skal spise hvis man ikke trener, men du/dere skjønner kanskje hva jeg mener? Anonymkode: 2c259...d4f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 Ingen flere som kan svare meg? Ja, det er sikkert det lureste å få profesjonell hjelp, men tenker bare litt sånn generelle tanker rundt det, så kan jeg evt. spørre profesjonell hjelp etter hvert. Anonymkode: 2c259...d4f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå