Gå til innhold

Slim fra endetarmen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Av og til kjennes det ut som jeg må på do, men så kommer det bare luft og slim. Ikke blodtilblandet slim.
Dette har skjedd kanskje 4-5 ganger det siste halve året.
Jeg har ingen andre symptomer såvidt jeg har merket meg.
Har varierende avføringsmønster og varierende type avføring, men dette kommer nok av to ting: at jeg spiser varierende kost og at jeg har laktoseintoleranse og ikke alltid er like forsiktig med melkeprodukter. Da blir jeg løs i magen. Har også innimellom magesmerter av samme grunn.

Kan dette slimet komme pga. laktoseintoleransen, eller kan det være noe annet mer alvorlig verdt å sjekke ut?

Anonymkode: a1d21...ae6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok dette blir et kjempeteit svar, men skriver det likevel: :P

Jeg var nemlig til veterinæren med hunden min og spurte om det samme, han har også slim som kommer ut av endetarmen. Dyrlegen sa at det var helt normalt fordi det er noen celler i tarmen som produserer slim, og dette må også ut. 

Men spør helsepersonell (for mennesker) om du er bekymret!! :):):) 

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av og til kjennes det ut som jeg må på do, men så kommer det bare luft og slim. Ikke blodtilblandet slim.
Dette har skjedd kanskje 4-5 ganger det siste halve året.
Jeg har ingen andre symptomer såvidt jeg har merket meg.
Har varierende avføringsmønster og varierende type avføring, men dette kommer nok av to ting: at jeg spiser varierende kost og at jeg har laktoseintoleranse og ikke alltid er like forsiktig med melkeprodukter. Da blir jeg løs i magen. Har også innimellom magesmerter av samme grunn.

Kan dette slimet komme pga. laktoseintoleransen, eller kan det være noe annet mer alvorlig verdt å sjekke ut?

Hei! Jeg kan også få slik du beskriver. Jeg har diagnosen "irritabel tarm" noe som fører til at jeg kan bæsje 3-5 ganger om dagen og at avføringen min ofte er løs. Hvis jeg av noen grunner ikke klarer å gå på do på en stund når jeg er på besøk eller blandt folk, så kan jeg oppleve at når jeg først prøver å gå på do så kommer det bare luft, slim og hvitt skum ut. 

Anonymkode: afcfe...e2b

Skrevet

Har ibs jeg også. 
Får slim støtt og stadig, spesielt om magen er umulig, noe den alltid er. Alltid det ene eller det andre, og når den er ekstra irritert (diarè) så får jeg også slim. Slim er et tegn på betennelse tror jeg. IBS er jo kronisk betennelse, men det varierer i styrke og problem (forstoppelse vs diarè)

Anonymkode: be7c2...90c

Skrevet

TS her. Takk for svar.

Grunnen til at jeg skrev dette innlegget var at det for en tid siden dukket opp sånt slim.
Tidligere har det vært bare en gang også ferdig, men nå ser jeg et mønster:
Jeg får plutselig akutt veldig vondt i magen, så går jeg på do og blir sittende en stund med store smerter før det gir seg.
Så er det full stopp i avføring et par dager, da kommer det slim etterhvert, også ny runde med magesmerter og avføring.

Magesmerter er jeg vant til pga. laktoseintoleranse, men egentlig ikke så ille som disse anfallene. Nå ser jeg ikke noen sammenheng mellom inntak av melkeprodukter med laktose og disse anfallene med smerter/avføring.

Kan være mulig laktoseintoleranse har forverret seg?
Jeg tåler litt laktose pr. dag uten videre plager, eller har gjort det ihvertfall.

Jeg har ihvertfall bestilt meg time hos legen.
Håper nesten det ikke "bare" er IBS egentlig, som bare er en utelukkende diagnose det ikke er noe å gjøre med...
Veldig hemmende med disse anfallene, som i dag på jobb f.eks. Bare blir borte i nærmere en halvtime fordi jeg sitter på do. Er jo helt utslitt etterpå også.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for svar.

Grunnen til at jeg skrev dette innlegget var at det for en tid siden dukket opp sånt slim.
Tidligere har det vært bare en gang også ferdig, men nå ser jeg et mønster:
Jeg får plutselig akutt veldig vondt i magen, så går jeg på do og blir sittende en stund med store smerter før det gir seg.
Så er det full stopp i avføring et par dager, da kommer det slim etterhvert, også ny runde med magesmerter og avføring.

Magesmerter er jeg vant til pga. laktoseintoleranse, men egentlig ikke så ille som disse anfallene. Nå ser jeg ikke noen sammenheng mellom inntak av melkeprodukter med laktose og disse anfallene med smerter/avføring.

Kan være mulig laktoseintoleranse har forverret seg?
Jeg tåler litt laktose pr. dag uten videre plager, eller har gjort det ihvertfall.

Jeg har ihvertfall bestilt meg time hos legen.
Håper nesten det ikke "bare" er IBS egentlig, som bare er en utelukkende diagnose det ikke er noe å gjøre med...
Veldig hemmende med disse anfallene, som i dag på jobb f.eks. Bare blir borte i nærmere en halvtime fordi jeg sitter på do. Er jo helt utslitt etterpå også.

Høres ut som meg, og jeg har IBS. 

Jeg kan gå 3-4 dager uten å bæsje. Det er en god periode for meg, for det betyr ingen problemer. Så går jeg på do og har forstoppelse, men er "full". Får vondt og MÅ på do, men får det ikke til. Etter mye frem og tilbake, press og tårer (kaller det fødsel på rammen :P ) så kommer det. Så er jeg ferdig og 2 sekunder senere må jeg løpe tilbake. Diarè! Men ikke vanlig diarè, bare.. ikke normal eller fast. Så springer jeg frem og tilbake i 1 time, blir aldri ferdig. Store smerter i magen har jeg også. Klarer ikke å gjøre annet enn å gråte og løpe frem og tilbake. 

Så må jeg ta imodium og da gir det seg. 
Så kan det gå 3-4 dager før det er på'en igjen. 
Uten imodium så har jeg diarè den ene dagen, forstoppelse den andre ,smerter og tårer. Kan også veksle enormt på en og samme dag. Diarè om morgningen, forstoppelse på ettermiddagen også ligger jeg fosterstilling om kvelden med smerter. 
Gir seg aldri. Med imodium og loperamid (samme greia, men det er de to jeg bruker), så får jeg en pause fra helvete i et par dager.

Jeg gir meg selv forstoppelse, for diarè fører til et ekstra problem. Sår rumpe, noe som er helt for jævlig!!  
Så jeg foretrekker forstoppelse. Jeg vil heller slite en hel dag, enn vær dag. 

Jeg kan ha slim ved diarè og forstoppelse, og til vanlig. Slim er som jeg har forstått det, et tegn på betennelse i tarmen.  

Anonymkode: be7c2...90c

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld at jeg bryter inn, men lurer på hvor det blir av slimet som man svelger ned i magesekken. Kommer det alltid ut med avføringen? Eller kan det resirkuleres i kroppen?

Anonymkode: 8ef04...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...