Gjest Carina Maria Skrevet 10. august 2016 #21 Skrevet 10. august 2016 32 minutter siden, Sjørøveren skrev: De fleste bloggere klager på at de blir mobbet, men frekk mot andre kan de være.. Hvorfor blogge i det hele tatt når de klager på de blir mobbet? Sånn er nettet. Er de frekk mot andre så må de godta at folk er frekk igjen!! godt spørsmål. hvis dem oppfører seg stygt i andres kommentarfelt vil blogg eierne si fra og det vil også blogg vennene til bloggern. det har aldri vært og mobbe. det er alt for mange som sier dem blir mobbet når dem får kritikk og kritikk er ikke og bli mobbet.
fuglekvitter__ Skrevet 10. august 2016 #22 Skrevet 10. august 2016 Mobbeofre vokser dessverre ofte opp til å mobbe selv.
Gjest Evans Skrevet 10. august 2016 #23 Skrevet 10. august 2016 5 minutter siden, Honey Dew skrev: Hetsing og mobbing er to forskjellige ting. Mobbing foregår over år, mens hetsing, som kan være like ille, kan dreie seg til en ting som vedkommende har sagt eller gjort. Det går en veldig tynn linje mellom hetsing og mobbing. Av og til krysses disse linjene og det kan være vanskelig å skille det ene for det andre. Den saken som du nevner i innlegget ditt, er trakassering og har ingenting med mobbing å gjøre. Trakassering og trusler er forbudt ved lov. Nettopp, men jeg tror mobbebegrepet ofte strekkes og brukes på områder hvor vi kunne brukt et annet ord, feks hets eller trusler. Allikevel kan personen som mottar hetsen si at hun/han føler seg mobbet, eller andre kan bruke begrepet mobbing i stede for hets. Og begrepet strekkes og tøyes.
Gjest Carina Maria Skrevet 10. august 2016 #24 Skrevet 10. august 2016 8 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev: Mobbeofre vokser dessverre ofte opp til å mobbe selv. det har jeg hørt jeg også og vi hadde en gutt på barne skolen som ble mobbet. da han gikk på ungdoms skolen ble han en av de verste mobberne selv og han hevnet seg på dem som hadde mobbet han.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #25 Skrevet 10. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har inntrykk av at noen (bla bloggere) kler på seg offerrollen og påstår at de blir mobbet, når de egentlig blir utsatt for kritikk. Da slipper man å argumentere for sine meninger. Man bør også være forberedt på at det faktisk finnes folk som hetser der ute når man stikker hodet frem. Ikke at jeg forsvarer set, men man burde være forberedt og klare å takle det. Har selv blitt alvorlig mobbet i hele skolegangen, og jeg føler at de som misbruker begrepet mobbing håner oss som virkelig har blitt mobbet. Det svekker troverdigheten til dem som prøver å få hjelp for virkelig mobbing, akkurat som falske voldtektsnklager svekker troverdigheten til voldtektsofre. Anonymkode: 44eec...d35 Trist å lese at du har opplevd mobbing, og det skal ikke skje. Jeg håper at det går bra med deg i dag. Jeg er enig i det du skriver at de som misbruker ordet ordet mobbing er en skam for dere som har opplevd det på kroppen, og det svekker troverdigheten. Jeg har observert det samme som deg at noen på internett som blogg, nettavissider og andre nettsider mener de blir mobbet når de bli utsatt for kritikk. Kritikk er ikke mobbing, og der tror jeg mange bommer litt. Det blir noe annet å lese kritikk skriftlig enn å høre kritikken verbalt. Når vi hører kritikken verbalt ser vi mimikken til den som prater. Er det slik at nettbrukere er generelt dårligere på å takle skriftlig kritikk enn muntlig? Konstruktiv kritikk rettet mot sak mener jeg aldri er vondt ment. Mottakeren av kritikken kan bli såret, og føler kritikken går på seg som person. Det er der jeg har lagt merke til at mange sliter med å forstå, Mulig det lettere for den som får kritikken å trekke frem offerkortet sitt for å få sympati? Anonymkode: 6f7f0...46d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #26 Skrevet 10. august 2016 4 timer siden, Evans skrev: Det gjør det helt klart. Og man trenger ikke en gang å sikke hodet mer frem enn at man sier meningen sin en gang. Jeg leste en tråd på facebook for noen dager siden, ei som var for innvandring med en tatovering som tilsa dette (tror tatoveringen var photoshoppa) og det var ikke bare meningen hennes som var feil. Hun skulle voldtas og det som verre var. Men, dette var grov hets, det trenger ikke nødvendigvis være mobbing. Jeg tror de nye mediene vi har, og de nye formene for å angripe andre gjør definisjonen av mobbing vanskelig. Vi kjenner alle til den "gamle skolegårs mobbingen". Det er noe vi alle kan forstå, og enkelt kan definere. Men så har vi mobbing over nett, hets av andre over nett og i media, kritikk av en blogg osv. Her kan det være vanskelig å skille mobbing fra det ene og det andre. Og hvem har egentlig definisjonsmakten ovenfor mobbe-begrepet? Mobbing er et så sterkt ord, og mange kan relatere seg til mobbing. Jeg tror med fordel media og andre kunne vært flinkere til å bruke andre ord en mobbing for en hver hets/kritikk, samtidig er det ingen som har ene rett på mobbe-bedrepet. Det finnes sikkert ulike definisjoner på mobbing, men et par av kjennetegnene er at det foregår over tid fra et individ eller konkret gruppe, og er rettet mot et spesifikt offer. Jeg har aldri sagt at noen har enerett på mobbebegrepet, men jeg mener at begrepet ofte blir misbrukt og utvannet av folk som føler seg krenket. Og i dagens samfunn skal det veldig lite til før enkelte føler seg krenket og utsatt for personhets. Anonymkode: 44eec...d35
Gjest Evans Skrevet 10. august 2016 #27 Skrevet 10. august 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes sikkert ulike definisjoner på mobbing, men et par av kjennetegnene er at det foregår over tid fra et individ eller konkret gruppe, og er rettet mot et spesifikt offer. Jeg har aldri sagt at noen har enerett på mobbebegrepet, men jeg mener at begrepet ofte blir misbrukt og utvannet av folk som føler seg krenket. Og i dagens samfunn skal det veldig lite til før enkelte føler seg krenket og utsatt for personhets. Anonymkode: 44eec...d35 Nei, nei, jeg mener ikke at du skal ha sagt det Jeg bare reflekterer rundt tema - litt for og i mot: Ingen har enerett på begrepet, samtidig mener jeg det ville vært en fordel om det ikke ble strukket ut i det vide og breie, og at folk brukte det om feks krangling eller kritikk.
Mari Y Skrevet 10. august 2016 #28 Skrevet 10. august 2016 Jeg har aldri opplevd å mobbet her inne(har hvel vært noen som har prøvd, men mislyktes, for jeg svarer gjerne for meg). Det skal ikke bety at det ikke finnes andre som er lettere utsatt. Har sett folk forsøke å stille andre brukere i et dårlig lys. Feig og tåpelig oppførsel. Diskuterer heller sak enn person, men noen ender hvel ikke forskjellen.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #29 Skrevet 10. august 2016 9 minutter siden, Evans skrev: Nei, nei, jeg mener ikke at du skal ha sagt det Jeg bare reflekterer rundt tema - litt for og i mot: Ingen har enerett på begrepet, samtidig mener jeg det ville vært en fordel om det ikke ble strukket ut i det vide og breie, og at folk brukte det om feks krangling eller kritikk. Da er vi enige Anonymkode: 44eec...d35
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #30 Skrevet 12. august 2016 Veldig fin diskusjon som er et viktig tema. Jeg blogger ikke selv, men jeg har blogget fram til 2013. Problemstillingen eksisterte da også, men jeg styrte unna de bloggerne som alltid mente at de var mobbeofre. Jeg prøvde å skrive kommentar til en blogger som mente at han var mobbeoffer en gang, og jeg spurte ham hva som hadde skjedd. I stedet for et hyggelig svar tilbake ble kommentaren min møtt med spydighet og mistanke om at jeg var en mobber. Jeg trakk meg stille og rolig tilbake fra den bloggen. Det er mange som har skrevet det før meg, men kritikk er ikke mobbing. Bloggere som ikke takler å motta kritikk har ingenting på nettet eller de burde ikke ha blogg. Hvis bloggere mottar kritikk på sin blogg og trekker frem mobbeofferkortet er det en sjofel måte å få oppmerksomhet og støtte på. De misbruker min tillit, og de får ikke min støtte. Anonymkode: 6f7f0...46d 1
Elmarora Skrevet 12. august 2016 #31 Skrevet 12. august 2016 Ingen skal ta på seg mobbeoffer-rollen når de ikke er blitt mobbet. Det virker som om at terskelen for å mene at de blir mobbet er lavere på nettet enn i det virkelige liv. Det er ikke mobbing hvis det gis saklig kritikk. Og det er ikke mobbing å være uenige. Men kritikk og uenighet er vanskelig å svelge for mange. Mange tror kritikk og uenighet er personlig ment selv om det ikke er det. Jeg reagerer på når jeg ser noen som sier de blir mobbet. Men så viser det seg at de også har oppført seg på en ufin måte. Da skal de være forsiktige med å fortelle hele verden at de er mobbeofre når det stemmer. Det er like stygt som å lyve om at en en er voldtektsoffer uten å ha blitt voldtatt. Jeg synes at ingen skal ta på seg mobbeoffer-rollen når de ikke er det, for det er det samme som å lyve. Hvis de skulle bli bli mobbet senere vil kanskje ingen tro på dem.
jabx Skrevet 13. august 2016 #32 Skrevet 13. august 2016 Den 10.8.2016 at 12.33, herzeleid skrev: Jeg tror nok det er blitt ganske vanlig blant en del å hevde seg mobbet eller hetset for å gjøre seg selv uangripelig og sverte motparten, når en selv gjerne har vært "like god". Dette gjelder ikke bare bloggere, men også aviskommentatorer og "menere" i samfunnet, som selv mener det er helt ok å snakke nedlatende om eller være ufin mot andre, men som er raske til å trekke offerkortet når de får svar på tiltale. Jeg synes særlig hun her er interessant, fordi jeg tilfeldig ramlet over begge disse artiklene om/fra henne: Fredag: "Det er bare idioter som ikke er feminister"http://www.dagbladet.no/2016/01/22/kultur/ida_jackson/kommentator/42840175/ Lørdag: "...et problem å være synlig kvinne på nett". http://www.dagbladet.no/2016/01/23/kultur/meninger/ideer/helgekommentaren/ida_jackson/42863262/ Jeg tror det på en god måte illustrerer hvordan man med kun en dags mellomrom går fra å være personen som kaller flertallet av mennesker i Norge idioter, for så å late som man får negative tilbakemeldinger kun basert på å være den man er. Er det mulig. Men man burde jo ikke bli overrasket lenger.
Elmarora Skrevet 14. august 2016 #33 Skrevet 14. august 2016 22 timer siden, jabx skrev: Er det mulig. Men man burde jo ikke bli overrasket lenger. Jeg blir rystet. For kaller noen en person for idiot er du ufin mot den som det er rettet mot. Og da blir helt galt å si at den som kalte den andre for idiot at han er et mobbeoffer fordi motparten vil forsvare seg. Men motparten trenger ikke være ufin tilbake. Bra eksempel @jabx kommer med. Jeg har også sett dette mange ganger på blogg hvor en blogger ikke har tatt seg fem flate øre for å kalle andre for nedlatende ting. Og etterpå mener at han er mobbeofferet. Jeg finner ikke ord for hvor respektløst jeg synes det er å si at de er mobbeofre når det viser seg at det ikke stemmer. Det jeg tror er at de blir avslørt til slutt. Og da vender folk dem ryggen.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #34 Skrevet 14. august 2016 Er mange som misbruker ordet mobbing i dag; blitt ganske vanlig å kalle småting for mobbing. Og så har vi de som er like ille selv... En fra hjemplassen min opplevde mobbing på skolen og det ble mye drama pga det. Så viste det seg at det var han som startet det hele ved å være frekk og motbydelig mot andre og da de sa i fra eller f.eks dyttet tilbake lagde han et stort dramashow av det, og la all skylda på de som faktisk ble plaget av han. Men man skal ikke legge skylda på ofret først uten å vite hva som skjer/ikke tro på personen. For de fleste som faktisk blir mobbet trenger hjelp. Hvis man med en gang tenker at de overreagerer vet man jo ikke om personen blir mobbet eller ikke. Anonymkode: bd8b0...0d7 1
herzeleid Skrevet 17. august 2016 #35 Skrevet 17. august 2016 Forøvrig et annet morsomt eksempel jeg kom på: Etter at Kari Jaquesson kom med en heller tvilsom kommentar som gikk langt i å insinuere en viss link mellom Israel og IS mottok hun det jeg vil påstå har vært berettiget kritikk som du som selverklært "samfunnsdebattant" er nødt til å tåle. Kanskje særlig med tanke på hvordan hun selv i ettertid har valgt å opptre. Denne legitime kritikken velger hun å avfeie som en "mobbekampanje" og kritikere som "twittertroll". Hun illustrerer godt hvorfor vi må være forsiktige når enkelte ønsker mer sensur og kontroll på internett for å "beskytte" oss mot "mobbing" og "troll". Ofte handler det om mennesker som ikke takler at deres meninger kritiseres, og at deres egne mangler blottlegges. Sitat Det er ille nok at en kompisgjeng av twittertroll og synsere, som skryter av seg selv og omtaler hverandre som «eksperter», kaster seg inn i en flere måneder lang mobbekampanje, men virkelig grovt blir det når fire forskere fra Holocaustsenteret slutter seg til kampanjen ved å gjenta de samme anklagene og endog bruker et av trollene som «referanse». http://www.vg.no/nyheter/meninger/joedehets/akademisk-uredelighet-fra-holocaustsenteret/a/23473114/ 1
Gjest Carina Maria Skrevet 17. august 2016 #36 Skrevet 17. august 2016 2 timer siden, herzeleid skrev: Forøvrig et annet morsomt eksempel jeg kom på: Etter at Kari Jaquesson kom med en heller tvilsom kommentar som gikk langt i å insinuere en viss link mellom Israel og IS mottok hun det jeg vil påstå har vært berettiget kritikk som du som selverklært "samfunnsdebattant" er nødt til å tåle. Kanskje særlig med tanke på hvordan hun selv i ettertid har valgt å opptre. Denne legitime kritikken velger hun å avfeie som en "mobbekampanje" og kritikere som "twittertroll". Hun illustrerer godt hvorfor vi må være forsiktige når enkelte ønsker mer sensur og kontroll på internett for å "beskytte" oss mot "mobbing" og "troll". Ofte handler det om mennesker som ikke takler at deres meninger kritiseres, og at deres egne mangler blottlegges. det er akkurat det som skjer. godt eksempel. folk på nettet og også bloggere har alt for lett og frem stille seg selv om uskyldig enda dem har tråkket i baret. dem ser det ikke selv. dem skjønner og se uten for seg selv og hvordan dem oppfører seg på nettet og dem har alt for lett og kalle andre for nett troll. ta en blogger som blogger om politiske og samfunns ting. der vil det være lesere som er enige med bloggern og uenig med bloggern. kommentarene fra leserne som er uenige trenger ikke være stygge men bloggern trenger ikke og gå i stupen på leserne fordi dem er uenige for det liker ikke leserne og det vil leserne reagere på. går en blogger eller andre over grensen vil dette bli diskutert av andre. diskusjonene kan være saklig og konstruktiv og det er ikke mobbing. mobbing og hets er det hvis det blir skrevet stygge personlig angrep som går på utseende og angrep mot personens religion, politiske ståsted, kultur og tro. folk som ikke har evne til og se feilene sine har ikke noe på nett og gjøre.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #37 Skrevet 17. august 2016 Den Wednesday, August 10, 2016 at 11.40, AnonymBruker skrev: I det siste har det vært flere tråder her inne som omhandler mobbing, og det er BRA at det settes fokus på temaet mobbing. Brukere som også er bloggere har fortalt at de har blitt mobbet, og de forteller at de er mobbeofre. Underveis i diskusjonene har det kommet fram at det IKKE er tilfellet. Det har vist seg at den brukeren/bloggeren selv har oppført seg temmelig UFINT og STYGT i ANDRE bloggeres kommentarfelt UTEN grunn. Kommentarene som er skrevet har vært som følgende: "At den som eier bloggen er bitter, patetisk og ynkelig person, at den som eier bloggen var ondskapsfull, at den som eier bloggen var motbydelig, at den som eide bloggen var psykotisk og at noen av dem som støttet eieren av bloggen hadde psykopatiske trekk". Er det riktig at den brukeren/bloggeren tar på seg rollen som mobbeoffer når han eller hun HAR ytret seg slik som disse eksemplene ovenfor i andres bloggkommentarfelt? Misbruker ikke den som har ytret seg slik begrepet "mobbeoffer"? Jeg tenker på dem som DAGLIG opplever å bli psykisk og fysisk mobbet på skolen, på fritiden og på arbeidsplasser. De er det en god del av. Anonymkode: 6f7f0...46d Man har to valg, minst, her i livet. 1. Legge fortiden bak seg og gjøre negative erfaringer om til positiv nåtid og fremtid. 2. Sette seg fast i sitt gamle mønster og grave seg ned i sin gamle elendighet, og forbli der. 3. En kombinasjon av 1. Og 2. Alternativ. Anonymkode: b0645...cbb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå