AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #1 Skrevet 10. august 2016 I det siste har det vært flere tråder her inne som omhandler mobbing, og det er BRA at det settes fokus på temaet mobbing. Brukere som også er bloggere har fortalt at de har blitt mobbet, og de forteller at de er mobbeofre. Underveis i diskusjonene har det kommet fram at det IKKE er tilfellet. Det har vist seg at den brukeren/bloggeren selv har oppført seg temmelig UFINT og STYGT i ANDRE bloggeres kommentarfelt UTEN grunn. Kommentarene som er skrevet har vært som følgende: "At den som eier bloggen er bitter, patetisk og ynkelig person, at den som eier bloggen var ondskapsfull, at den som eier bloggen var motbydelig, at den som eide bloggen var psykotisk og at noen av dem som støttet eieren av bloggen hadde psykopatiske trekk". Er det riktig at den brukeren/bloggeren tar på seg rollen som mobbeoffer når han eller hun HAR ytret seg slik som disse eksemplene ovenfor i andres bloggkommentarfelt? Misbruker ikke den som har ytret seg slik begrepet "mobbeoffer"? Jeg tenker på dem som DAGLIG opplever å bli psykisk og fysisk mobbet på skolen, på fritiden og på arbeidsplasser. De er det en god del av. Anonymkode: 6f7f0...46d 1
herzeleid Skrevet 10. august 2016 #2 Skrevet 10. august 2016 Jeg tror nok det er blitt ganske vanlig blant en del å hevde seg mobbet eller hetset for å gjøre seg selv uangripelig og sverte motparten, når en selv gjerne har vært "like god". Dette gjelder ikke bare bloggere, men også aviskommentatorer og "menere" i samfunnet, som selv mener det er helt ok å snakke nedlatende om eller være ufin mot andre, men som er raske til å trekke offerkortet når de får svar på tiltale. Jeg synes særlig hun her er interessant, fordi jeg tilfeldig ramlet over begge disse artiklene om/fra henne: Fredag: "Det er bare idioter som ikke er feminister"http://www.dagbladet.no/2016/01/22/kultur/ida_jackson/kommentator/42840175/ Lørdag: "...et problem å være synlig kvinne på nett". http://www.dagbladet.no/2016/01/23/kultur/meninger/ideer/helgekommentaren/ida_jackson/42863262/ Jeg tror det på en god måte illustrerer hvordan man med kun en dags mellomrom går fra å være personen som kaller flertallet av mennesker i Norge idioter, for så å late som man får negative tilbakemeldinger kun basert på å være den man er. 7
Lapper Skrevet 10. august 2016 #3 Skrevet 10. august 2016 (endret) T Endret 10. august 2016 av Lapper Feil
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #4 Skrevet 10. august 2016 9 minutter siden, Lapper skrev: T Hva mener du? Anonymkode: 6f7f0...46d
Lapper Skrevet 10. august 2016 #5 Skrevet 10. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I det siste har det vært flere tråder her inne som omhandler mobbing, og det er BRA at det settes fokus på temaet mobbing. Brukere som også er bloggere har fortalt at de har blitt mobbet, og de forteller at de er mobbeofre. Underveis i diskusjonene har det kommet fram at det IKKE er tilfellet. Det har vist seg at den brukeren/bloggeren selv har oppført seg temmelig UFINT og STYGT i ANDRE bloggeres kommentarfelt UTEN grunn. Kommentarene som er skrevet har vært som følgende: "At den som eier bloggen er bitter, patetisk og ynkelig person, at den som eier bloggen var ondskapsfull, at den som eier bloggen var motbydelig, at den som eide bloggen var psykotisk og at noen av dem som støttet eieren av bloggen hadde psykopatiske trekk". Er det riktig at den brukeren/bloggeren tar på seg rollen som mobbeoffer når han eller hun HAR ytret seg slik som disse eksemplene ovenfor i andres bloggkommentarfelt? Misbruker ikke den som har ytret seg slik begrepet "mobbeoffer"? Jeg tenker på dem som DAGLIG opplever å bli psykisk og fysisk mobbet på skolen, på fritiden og på arbeidsplasser. De er det en god del av. Anonymkode: 6f7f0...46d Er redd denne tråden vil ta av om en stund. Men jeg mener en blogger må kunne tåle og høre konstruktiv kritikk uten at de skriker ut "mobbing" De spør mange ganger om lesere sine synspunkter og da må de forvente positive og negative tilbakemeldinger. Å når man i tillegg ser hvordan de selv holder på mot andre så blir det feil. Men dette er hva jeg synes og håper denne tråden kan bli sakelig😀
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #6 Skrevet 10. august 2016 1 minutt siden, Lapper skrev: Er redd denne tråden vil ta av om en stund. Men jeg mener en blogger må kunne tåle og høre konstruktiv kritikk uten at de skriker ut "mobbing" De spør mange ganger om lesere sine synspunkter og da må de forvente positive og negative tilbakemeldinger. Å når man i tillegg ser hvordan de selv holder på mot andre så blir det feil. Men dette er hva jeg synes og håper denne tråden kan bli sakelig😀 Jeg håper som deg at tråden kan bli en saklig tråd hvor alle kan si sin mening, og på en saklig måte uten personangrep og at de som skriver her ikke begynner å blande utenforstående inn i diskusjonen. Det kan tenkes tråden havner langt ned på listen og blir glemt. Anonymkode: 6f7f0...46d
Honey Dew Skrevet 10. august 2016 #7 Skrevet 10. august 2016 Er ikke denne saken ferdig debattert enda? Hvor mange tråder skal man starte opp vedr denne saken?
Lapper Skrevet 10. august 2016 #8 Skrevet 10. august 2016 2 minutter siden, Honey Dew skrev: Er ikke denne saken ferdig debattert enda? Hvor mange tråder skal man starte opp vedr denne saken? Håper jo at den som startet tråden er en som ikke har vært med å diskutere saken før
Honey Dew Skrevet 10. august 2016 #9 Skrevet 10. august 2016 2 minutter siden, Lapper skrev: Håper jo at den som startet tråden er en som ikke har vært med å diskutere saken før Det tar ikke langt tid før denne tråden eksploderer også
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #10 Skrevet 10. august 2016 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Det tar ikke langt tid før denne tråden eksploderer også Hvis det skulle skje bør vi trekke oss tilbake og ikke gi noen oppmerksomhet. Anonymkode: 6f7f0...46d
Honey Dew Skrevet 10. august 2016 #11 Skrevet 10. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis det skulle skje bør vi trekke oss tilbake og ikke gi noen oppmerksomhet. Anonymkode: 6f7f0...46d Enig. Vi kan jo diskutere andre emner som allikevel hører til her i tråden
Gjest Carina Maria Skrevet 10. august 2016 #12 Skrevet 10. august 2016 enda en tråd ja og jeg håper at diskusjons tråden kan bli en positiv tråd
Gjest Carina Maria Skrevet 10. august 2016 #13 Skrevet 10. august 2016 7 minutter siden, Raspberrypai skrev: Veldig enig, det har blitt en tendens i dagens samfunn å misbruke begrepet mobbing for å fremheve seg selv, få det som man vil, eller gjøre seg "immun" mot kritikk fordi man liksom er et "mobbeoffer som folk derfor bør vise hensyn til". Denne sketsjen fra kollektivet tar det virkelig på kornet hvordan begrepet mobbing har blitt totalt satt ut av kontekst i dagens samfunn: kollektivet tar samfunns problem på kornet
Gjest Evans Skrevet 10. august 2016 #14 Skrevet 10. august 2016 Mobbing kan være gensidig, slik at begge parter er et "mobbeoffer". Når det er sagt kan det også rett og slett være en krangel mellom to parter - det er krangling hvor man kaller den andre parten noe, det trenger ikke nødvendigvis være mobbing. At man mottar kritik og at folk ser deg etter sømmene trenger heller ikke å være mobbing. En langvarig konflikt med en annen part trenger heller ikke å være mobbing. Det kan rett og slett være en langvarig konflikt. At man ikke ble/blir likt av alle, trenger ikke å være mobbing. Ingen kan like alle, og ikke alle kan like en. At man ikke blir likt av alle, betyr ikke at man blir mobbet. Generelt sett syns jeg media og kjendiser/bloggere benytter ordet mobbing for fort. Det er ikke sjeldent at man leser overskrifter hvor en kjendis uttaler "jeg følte meg mobbet". Storesøstera til Jagland var på forsiden av avisen og sa "ikke mobb lillebroren min". Det er mange kjendiser som har gått ut og sagt at de ble mobbet i barndommen/ungdomsårene. Det er kjempefint og viktig at det er fokus på mobbing. Og veldig bra at mennesker som blir mobbet ser at alle kan ha blitt mobbet, og at det ikke nødvendigvis må prege resten av livet. Det som der i mot ikke er bra er om det er for å rette fokus mot en selv, og ikke er reellt: Man skal liksom alltid ha vært litt annerledes, men da personen ble stor bare blomstret han/hun og nå elsker alle den stygge andungen. Eller om man kaller seg selv for et "mobbeoffer" for å håndtere kritikk/drepe kritikken. Kanskje mobbe-begrepet har blitt strukket litt for langt, og at det har blitt for lett å utnytte det?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #15 Skrevet 10. august 2016 Ja, jeg har inntrykk av at noen (bla bloggere) kler på seg offerrollen og påstår at de blir mobbet, når de egentlig blir utsatt for kritikk. Da slipper man å argumentere for sine meninger. Man bør også være forberedt på at det faktisk finnes folk som hetser der ute når man stikker hodet frem. Ikke at jeg forsvarer set, men man burde være forberedt og klare å takle det. Har selv blitt alvorlig mobbet i hele skolegangen, og jeg føler at de som misbruker begrepet mobbing håner oss som virkelig har blitt mobbet. Det svekker troverdigheten til dem som prøver å få hjelp for virkelig mobbing, akkurat som falske voldtektsnklager svekker troverdigheten til voldtektsofre. Anonymkode: 44eec...d35 2
Gjest Sjørøveren Skrevet 10. august 2016 #16 Skrevet 10. august 2016 De fleste bloggere klager på at de blir mobbet, men frekk mot andre kan de være.. Hvorfor blogge i det hele tatt når de klager på de blir mobbet? Sånn er nettet. Er de frekk mot andre så må de godta at folk er frekk igjen!!
Honey Dew Skrevet 10. august 2016 #17 Skrevet 10. august 2016 1 minutt siden, Sjørøveren skrev: De fleste bloggere klager på at de blir mobbet, men frekk mot andre kan de være.. Hvorfor blogge i det hele tatt når de klager på de blir mobbet? Sånn er nettet. Er de frekk mot andre så må de godta at folk er frekk igjen!! Alle som blogger må være klar over at de blir sett på med argusøyne og må være beredt på å møte kritikk på emner og innlegg. Er de ikke psykisk sterke nok til å takle det, bør de ikke holde på med blogging. Har hatt blogg selv og vet at det kan være tøft til tider, men jeg har aldri følt meg mobbet når jeg har blitt møtt med kritiske spørsmål på emnene jeg har tatt opp. Det er et stort sprang mellom kritikk og mobbing
Gjest Evans Skrevet 10. august 2016 #18 Skrevet 10. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har inntrykk av at noen (bla bloggere) kler på seg offerrollen og påstår at de blir mobbet, når de egentlig blir utsatt for kritikk. Da slipper man å argumentere for sine meninger. Man bør også være forberedt på at det faktisk finnes folk som hetser der ute når man stikker hodet frem. Ikke at jeg forsvarer set, men man burde være forberedt og klare å takle det. Har selv blitt alvorlig mobbet i hele skolegangen, og jeg føler at de som misbruker begrepet mobbing håner oss som virkelig har blitt mobbet. Det svekker troverdigheten til dem som prøver å få hjelp for virkelig mobbing, akkurat som falske voldtektsnklager svekker troverdigheten til voldtektsofre. Anonymkode: 44eec...d35 Det gjør det helt klart. Og man trenger ikke en gang å sikke hodet mer frem enn at man sier meningen sin en gang. Jeg leste en tråd på facebook for noen dager siden, ei som var for innvandring med en tatovering som tilsa dette (tror tatoveringen var photoshoppa) og det var ikke bare meningen hennes som var feil. Hun skulle voldtas og det som verre var. Men, dette var grov hets, det trenger ikke nødvendigvis være mobbing. Jeg tror de nye mediene vi har, og de nye formene for å angripe andre gjør definisjonen av mobbing vanskelig. Vi kjenner alle til den "gamle skolegårs mobbingen". Det er noe vi alle kan forstå, og enkelt kan definere. Men så har vi mobbing over nett, hets av andre over nett og i media, kritikk av en blogg osv. Her kan det være vanskelig å skille mobbing fra det ene og det andre. Og hvem har egentlig definisjonsmakten ovenfor mobbe-begrepet? Mobbing er et så sterkt ord, og mange kan relatere seg til mobbing. Jeg tror med fordel media og andre kunne vært flinkere til å bruke andre ord en mobbing for en hver hets/kritikk, samtidig er det ingen som har ene rett på mobbe-bedrepet.
Gjest Sjørøveren Skrevet 10. august 2016 #19 Skrevet 10. august 2016 8 minutter siden, Honey Dew skrev: Alle som blogger må være klar over at de blir sett på med argusøyne og må være beredt på å møte kritikk på emner og innlegg. Er de ikke psykisk sterke nok til å takle det, bør de ikke holde på med blogging. Har hatt blogg selv og vet at det kan være tøft til tider, men jeg har aldri følt meg mobbet når jeg har blitt møtt med kritiske spørsmål på emnene jeg har tatt opp. Det er et stort sprang mellom kritikk og mobbing Nettopp. De som blogger velger selv å blogge og må tåle mye negativt. Ikke bare sutre og klage.
Honey Dew Skrevet 10. august 2016 #20 Skrevet 10. august 2016 26 minutter siden, Evans skrev: Det gjør det helt klart. Og man trenger ikke en gang å sikke hodet mer frem enn at man sier meningen sin en gang. Jeg leste en tråd på facebook for noen dager siden, ei som var for innvandring med en tatovering som tilsa dette (tror tatoveringen var photoshoppa) og det var ikke bare meningen hennes som var feil. Hun skulle voldtas og det som verre var. Men, dette var grov hets, det trenger ikke nødvendigvis være mobbing. Jeg tror de nye mediene vi har, og de nye formene for å angripe andre gjør definisjonen av mobbing vanskelig. Vi kjenner alle til den "gamle skolegårs mobbingen". Det er noe vi alle kan forstå, og enkelt kan definere. Men så har vi mobbing over nett, hets av andre over nett og i media, kritikk av en blogg osv. Her kan det være vanskelig å skille mobbing fra det ene og det andre. Og hvem har egentlig definisjonsmakten ovenfor mobbe-begrepet? Mobbing er et så sterkt ord, og mange kan relatere seg til mobbing. Jeg tror med fordel media og andre kunne vært flinkere til å bruke andre ord en mobbing for en hver hets/kritikk, samtidig er det ingen som har ene rett på mobbe-bedrepet. Hetsing og mobbing er to forskjellige ting. Mobbing foregår over år, mens hetsing, som kan være like ille, kan dreie seg til en ting som vedkommende har sagt eller gjort. Det går en veldig tynn linje mellom hetsing og mobbing. Av og til krysses disse linjene og det kan være vanskelig å skille det ene for det andre. Den saken som du nevner i innlegget ditt, er trakassering og har ingenting med mobbing å gjøre. Trakassering og trusler er forbudt ved lov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå