Gå til innhold

Småmark/barnemark

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har klødd og kilt, eller kravlet, i endetarmen i noen dager, litt av og på, og jeg er overbevist om at jeg har småmark. Jeg kjøpte Vermox på apoteket i dag, og har tatt den første pilla. Mann og barn barn også tatt. Jeg har ikke sett noen marker, det tør jeg ikke, så jeg tørker uten å se, er livredd for å se dem.

Jeg vil helst ikke google for mye heller, da jeg syns dette er skikkelig ekkelt, og er redd det kommer opp bilde. 

Hvor lang tid tar det fra man har tatt pilla til den virker? Hvor nøye må vi være med å bytte sengetøy og generelt hygiene mellom pillene? Dør eggene av sprit?

MÅ det være mark, eller kan det være noe annet? Mann og barn merker ingenting, men ungen er i helt rett alder for det. Og jeg har kjent på symptomene, det kjennes virkelig ut som noe kribler.

Når jeg googlet (litt) og leste på forum virket det som om alle hadde sett markene og visste de hadde det. Er det lett å se dem i avføringen? Hvor mange er det? 

Håper noen her kan fortelle meg litt, orker som sagt ikke google da jeg er redd bilder......

Anonymkode: 1a1a5...604

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det bra å medisinere hele familien kanskje helt uten grunn?

Er det ikke bivirkninger på den medisinen?

Kan dere ikke ta avføringsprøve og levere inn eller finne ut på en eller annen måte at dere har mark?

Kan du ringe legesenteret ditt og spørre om hvordan dere skal finne det ut (evt levere prøver)?

Anonymkode: 1d1e6...4d9

AnonymBruker
Skrevet

:spy::kvalm: Har hørt at de kan bli inntil tre meter lange, så fortsett å ikke se når du tørker deg og kjenner du at du drar og drar, men aldri blir ferdig, ja da vet du hva det er. 

Anonymkode: a9a5c...d30

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

:spy::kvalm: Har hørt at de kan bli inntil tre meter lange, så fortsett å ikke se når du tørker deg og kjenner du at du drar og drar, men aldri blir ferdig, ja da vet du hva det er. 

Kan småmark/ barnemark bli så lange?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan småmark/ barnemark bli så lange?

Nei :P For å unngå gjentatte smitte er det UHYRE viktig å kokvaske/vaske ved meget høy temperatur både sengetøy og håndklær. Bytt sengetøy ofte, og vær veldig nye med håndvask!

Anonymkode: b626a...37d

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei :P For å unngå gjentatte smitte er det UHYRE viktig å kokvaske/vaske ved meget høy temperatur både sengetøy og håndklær. Bytt sengetøy ofte, og vær veldig nye med håndvask!

Jo, det kan de. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan de. 

kilde?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan de. 

Inne på Nhi.no så står det at voksne individer kan bli 8-13 mm. Du tenker nok på en annen type innvollsorm. 

Anonymkode: ec0f0...987

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har klødd og kilt, eller kravlet, i endetarmen i noen dager, litt av og på, og jeg er overbevist om at jeg har småmark. Jeg kjøpte Vermox på apoteket i dag, og har tatt den første pilla. Mann og barn barn også tatt. Jeg har ikke sett noen marker, det tør jeg ikke, så jeg tørker uten å se, er livredd for å se dem.

Jeg vil helst ikke google for mye heller, da jeg syns dette er skikkelig ekkelt, og er redd det kommer opp bilde. 

Hvor lang tid tar det fra man har tatt pilla til den virker? Hvor nøye må vi være med å bytte sengetøy og generelt hygiene mellom pillene? Dør eggene av sprit?

MÅ det være mark, eller kan det være noe annet? Mann og barn merker ingenting, men ungen er i helt rett alder for det. Og jeg har kjent på symptomene, det kjennes virkelig ut som noe kribler.

Når jeg googlet (litt) og leste på forum virket det som om alle hadde sett markene og visste de hadde det. Er det lett å se dem i avføringen? Hvor mange er det? 

Håper noen her kan fortelle meg litt, orker som sagt ikke google da jeg er redd bilder......

Først, husk at dere må ta ny tablett om 14 dager.

Marken kryper ut for å legge egg rundt åpningen, så god hygiene er et must for å ikke bli smittet på nytt. Eggene kan overleve i flere uker. Klør noen seg bak uten å vaske hendene grundig kan eggene spres overalt i huset. Dørhåndtak, fjernkontrollen, mobilen osv...

Anonymkode: 4930e...4ea

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men skal du følge samme prosedyre når du begynner å klø.i håret (av å lese dette innlegget)  og tror du har hodelus? Å medisinere en hel familie uten å vite om dere har barnemark i hus er en ganske alvorlig sak. Det er ikke bare å medisinere, negler skal klippes, håndklær og kluter skiftes og vaskes m.m. Er denne tråden seriøs så setter du deg til å lese deg opp på prosedyrer rundt både barnemark og lus. 

Holder flere på på denne måten så er det ikke rart at lus og andre ugreier blir resistent mot det vi har for å fjerne utøyet. Har du klart å bli forelder så får du og ta tak i det som følger med både av gleder og mindre hyggelige saker. 

Anonymkode: 7bc45...6f6

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bra å medisinere hele familien kanskje helt uten grunn?

Er det ikke bivirkninger på den medisinen?

Kan dere ikke ta avføringsprøve og levere inn eller finne ut på en eller annen måte at dere har mark?

Kan du ringe legesenteret ditt og spørre om hvordan dere skal finne det ut (evt levere prøver)?

Det er faktisk standard prosedyre å behandle hele familien. Hvis man ikke blir kvitt plagene med en kur er det vanlig å ta en tapeprøve, dvs legge en tape over endetarmen om morgenen og levere til laberatoriet på legevakten. Det finnes tabletter som tar knekken på både mark og egg, men den er reseptbelagt. Vermox tar bare markene, det er derfor man skal gjenta behandlinge etter 7-14 dager. og sengetøy, hånkler, toaletter, vask skal rengjøres så neøye som mulig for egg kan overleve og sveve i luften... Hvordan jeg vet dette er ikke forde jeg har hatt det selv, men hadde en panisk veninne som fikk beskjed om utbrudd i bhg g også var for redd til å google. Og det er jo ikke et koselig tema akkurat... :dry:

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det kan de. 

Du tenker på bendelorm du sikkert. De jævla kan bli lange, men ikke småmark... derav navnet SMÅMARK. :P

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...