Gå til innhold

Melde egen mor til barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle til for at du hadde gjort dette? Bekymringen gjelder yngre søsken. Selv er jeg myndig og bor for meg selv. Og er jeg garantert anonymitet i dette? 

Moren min har alltid vært litt spesiell. Mye humørsyke i perioder (mistenker vel egentlig at det har vært depresjon inn i bildet) og har generelt tatt en del valg i livet som ikke har vært fornuftige. Det er imidlertid ingenting med egen oppvekst som jeg vil kategorisere som omsorgssvikt, i alle fall ikke grovt. 

Greia er at hun har forandra seg veldig mye siden jeg flyttet hjemmefra for 3 år siden. Like etterpå ble det slutt mellom henne og stefaren min (far til mine søsken) og etterpå har det bare gått nedover med henne. 

Huset har blitt en svinesti. Da jeg og stefar bodde hjemme var det levelig, for da var vi tre stykker som gjorde husarbeid (moren min har alltid gjort minst), men nå ser det ikke ut. Er en slags stram lukt i huset og mye støv. Hun er flink til å liksomrydde, altså få det til å SE ok ut, men det lukter at hun f.eks. ikke har vasket badet på en good stund. På kjøkkenet og er det kommet fettlag over alle overflater. 

Personlig hygiene. Både mamma og brødrene mine lukter. De går på ungdomsskolen nå og jeg tror ikke at hun følger så veldig godt med på hvor ofte de vasker seg. Klærne er heller ikke rene på noen av de. Mamma bruker mye parfyme og sminke, men jeg kjenner fortsatt kroppslukten hennes under dette. Alle har fett hår. 

Mat. De spiser utelukkende drittmat virker det som. Brødrene mine er heldigvis såppas oppegående at de lager seg matpakke med brød/pålegg selv, men ellers spiser de mye drittmat kebab og pizza i helgene (forsåvidt greit nok) og ellers mye halvferdige greier. Hvis de lager tomatsuppe fra toropose så skryter mamma av de. 

Døgnrytme eier de ikke. I helgene vil de sitte oppe hele natta og se på filmer eller game. Moren min blir alltid irritert på meg hvis jeg er på besøk og vil hjem og legge meg rundt midnatt. Brødrene mine gjør det ikke bra på skolen, tror de er mye trøtt fordi de ikke har leggetid. Den ene broren min er etter mitt syn veldig avhengig av et pc-spill (kan sitte en hel helg kun avbrutt av søvn). 

Mange andre detaljer her som jeg kunne ramset opp også, men jeg orker ikke. Blir kvalm og deppa av at de har det så fælt. Selv er jeg ironisk nok oppdatt ganske strengt og det av samme kvinne. Alltid gjøre mye husarbeid, stå opp om morran, få ting ut av dagen, ikke sitte for mye på pc og gjøre det bra på skolen, så det er helt uvirkelig for meg at de lever slik de gjør nå. 

Brødrene mine har ikke mye samvær med sin far/min stefar. Jeg mistenker at mamma er såppas oppegående at hun klarer å få de til å stelle seg litt før samvær med han, for de har kranglet en del om samvær og jeg vet hun er redd for at de skal ende opp hos han. Men jeg tror ikke at han følger de opp godt nok han heller. Jeg tror ikke han har kontakt med skolen, f.eks. så han vet nok ikke hvordan det går med de der. Han har også flyttet et stykke unna og giftet seg på nytt og i det hele tatt har han vært litt kjip og drittsekk mot meg tidligere så jeg vet ikke om jeg kan åpne meg for han.

Noen råd? 

Anonymkode: 140f3...144

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er guttene? Ser de går på ungdomsskolen. Det er ganske vanlig at spesielt gutter i den alderen er dårlig på personlig hygiene. Og at de spiser mye usunt. Og at de legger seg sent. Og at de gamer. 

Synes egentlig ikke det var noe i innlegget ditt som jeg reagerte spesielt på heller, jeg har vokst opp med tre småbrødre, og vet eksakt hvordan det er når de gamer, dropper alt av næringsrik mat og dusjing. Men igjen, helt vanlig. 

Anonymkode: f1b04...889

• Liker 2
Skrevet

Situasjonen du beskriver minner litt om slik vi hadde der da jeg var barn. 

Jeg er 35 og angrer på at jeg ikke meldte fra. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vil aldri kunne bli anonym i forhold til en melding til bv. Fordi det gies opplysninger som gjør at den du melder vil skjønne hvem melder er. Den du melder har rett til å lese alt som blir sagt eller det som blir skrevet av melder. 

Anonymkode: 7fd63...059

AnonymBruker
Skrevet

Kan være hun er deprimert.  Hvor gamle er brødrene ? Har du tatt det opp med henne ?

Anonymkode: b2fd4...70a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skulle til for at du hadde gjort dette? Bekymringen gjelder yngre søsken. Selv er jeg myndig og bor for meg selv. Og er jeg garantert anonymitet i dette? 

Moren min har alltid vært litt spesiell. Mye humørsyke i perioder (mistenker vel egentlig at det har vært depresjon inn i bildet) og har generelt tatt en del valg i livet som ikke har vært fornuftige. Det er imidlertid ingenting med egen oppvekst som jeg vil kategorisere som omsorgssvikt, i alle fall ikke grovt. 

Greia er at hun har forandra seg veldig mye siden jeg flyttet hjemmefra for 3 år siden. Like etterpå ble det slutt mellom henne og stefaren min (far til mine søsken) og etterpå har det bare gått nedover med henne. 

Huset har blitt en svinesti. Da jeg og stefar bodde hjemme var det levelig, for da var vi tre stykker som gjorde husarbeid (moren min har alltid gjort minst), men nå ser det ikke ut. Er en slags stram lukt i huset og mye støv. Hun er flink til å liksomrydde, altså få det til å SE ok ut, men det lukter at hun f.eks. ikke har vasket badet på en good stund. På kjøkkenet og er det kommet fettlag over alle overflater. 

Personlig hygiene. Både mamma og brødrene mine lukter. De går på ungdomsskolen nå og jeg tror ikke at hun følger så veldig godt med på hvor ofte de vasker seg. Klærne er heller ikke rene på noen av de. Mamma bruker mye parfyme og sminke, men jeg kjenner fortsatt kroppslukten hennes under dette. Alle har fett hår. 

Mat. De spiser utelukkende drittmat virker det som. Brødrene mine er heldigvis såppas oppegående at de lager seg matpakke med brød/pålegg selv, men ellers spiser de mye drittmat kebab og pizza i helgene (forsåvidt greit nok) og ellers mye halvferdige greier. Hvis de lager tomatsuppe fra toropose så skryter mamma av de. 

Døgnrytme eier de ikke. I helgene vil de sitte oppe hele natta og se på filmer eller game. Moren min blir alltid irritert på meg hvis jeg er på besøk og vil hjem og legge meg rundt midnatt. Brødrene mine gjør det ikke bra på skolen, tror de er mye trøtt fordi de ikke har leggetid. Den ene broren min er etter mitt syn veldig avhengig av et pc-spill (kan sitte en hel helg kun avbrutt av søvn). 

Mange andre detaljer her som jeg kunne ramset opp også, men jeg orker ikke. Blir kvalm og deppa av at de har det så fælt. Selv er jeg ironisk nok oppdatt ganske strengt og det av samme kvinne. Alltid gjøre mye husarbeid, stå opp om morran, få ting ut av dagen, ikke sitte for mye på pc og gjøre det bra på skolen, så det er helt uvirkelig for meg at de lever slik de gjør nå. 

Brødrene mine har ikke mye samvær med sin far/min stefar. Jeg mistenker at mamma er såppas oppegående at hun klarer å få de til å stelle seg litt før samvær med han, for de har kranglet en del om samvær og jeg vet hun er redd for at de skal ende opp hos han. Men jeg tror ikke at han følger de opp godt nok han heller. Jeg tror ikke han har kontakt med skolen, f.eks. så han vet nok ikke hvordan det går med de der. Han har også flyttet et stykke unna og giftet seg på nytt og i det hele tatt har han vært litt kjip og drittsekk mot meg tidligere så jeg vet ikke om jeg kan åpne meg for han.

Noen råd? 

Kontakt Mattilsynet, dersom guttene er under atten, kontakter du også Alarmtelefonen for barn og unge. 

Skrevet
7 minutter siden, Mari Y skrev:

Kontakt Mattilsynet, dersom guttene er under atten, kontakter du også Alarmtelefonen for barn og unge. 

Mattilsynet? Det er ikke hunder som blir dårlig behandlet, men barn.

• Liker 10
Skrevet
13 minutter siden, Mari Y skrev:

Hvis det er de hygieniske forholdene du tenker på så kan det kanskje være lurt ja. 

Som noen sier så kan det virke som normalt for tenåringer. 
Men det jeg reagerer på er det at jeg får inntrykk av at hun ikke gjør noen innsats for å bedre situasjonen? Jada, alle tenåringsgutter har sterk kroppslukt. Men her er det snakk om at hun også har det. Og det blir sett på som en prestasjon å koke en pose tomatsuppe. 
Det er foreldres ansvar å sørge for at barn får i seg det de trenger av næring, og det er foreldres ansvar å sørge for god hygiene, både personlig og i omgivelsene. 
Hvis kjøkkenbenken er fettete og ekkel, og guttene regelrett stinker og går med fett hår og skitne klær så bør det kanskje tas opp med moren din først. Og vær klar på at du er veldig bekymret. Du har jo levd oppi dette sammen med din stefar tidligere, så du vet bedre hva som kommer fra hennes manglende evne til å gjennomføre og hva som er innenfor normalen. 

Ser du ikke noen forandring etter en alvorsprat så ta kontakt med barnevernet. Det er ikke slik at de henter ut alle barn ukritisk. Men hun kunne sikkert hatt godt utbytte av litt hjelp og motivasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er guttene? Ser de går på ungdomsskolen. Det er ganske vanlig at spesielt gutter i den alderen er dårlig på personlig hygiene. Og at de spiser mye usunt. Og at de legger seg sent. Og at de gamer. 

Synes egentlig ikke det var noe i innlegget ditt som jeg reagerte spesielt på heller, jeg har vokst opp med tre småbrødre, og vet eksakt hvordan det er når de gamer, dropper alt av næringsrik mat og dusjing. Men igjen, helt vanlig. 

De er 13 og 14. 

Er ikke brødrene mine jeg vil melde inn, men mamma. Selv om de ikke vil dusje så er det veldig vondt å se på at de ikke har det greit. 

Slik jeg har forstått det på mamma (indirekte gjennom klaging fra hennes side) så er det mye som skolen også har reagert på så jeg tenker at det er sannsynlig at det i såfall ikke bare er jeg som kommer til å melde ifra slik at jeg kanskje ikke trenger å gi gjenkjennelige detaljer. 

Har tatt det opp med mamma, men nytter ikke. Hun blir hysterisk og gråter og kaster ting. Ender alltid opp med at jeg blir kastet ut hvis jeg prøver å si noe og da får jeg ikke hatt kontakt med brødrene mine. Hun sier alltid at hun sier til de at de skal legge seg og rydde men at de aldri gjør det og da har hun prøvd. Eldste broren min hadde over 40 dager udokumentert fravær i fjor og hun mener at det kun er hans egen feil. Men hun gjør ikke noe for å stoppe det heller. Hun sover som regel til langt over skoletid. 

En gang i fjor høst ringte eldste broren min til meg. Da hadde mamma bare dratt på "helgetur" sa hun og ikke lagt igjen nok penger til mat. Jeg kom over med mat til de og var der til hun kom tilbake (da han ringte hadde de vært alene i over et døgn, da var de 12 og 13. Mamma kom tilbake dagen etterpå og stinka gammel fyll. Hun drikker ikke (såvidt jeg vet) mens de er der, men hun sier ikke hvor hun er og hva hun skal når hun drar og jeg synes det er dårlig at hun ikke en gang spør om jeg kan passe dem.

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er 13 og 14. 

Er ikke brødrene mine jeg vil melde inn, men mamma. Selv om de ikke vil dusje så er det veldig vondt å se på at de ikke har det greit. 

Slik jeg har forstått det på mamma (indirekte gjennom klaging fra hennes side) så er det mye som skolen også har reagert på så jeg tenker at det er sannsynlig at det i såfall ikke bare er jeg som kommer til å melde ifra slik at jeg kanskje ikke trenger å gi gjenkjennelige detaljer. 

Har tatt det opp med mamma, men nytter ikke. Hun blir hysterisk og gråter og kaster ting. Ender alltid opp med at jeg blir kastet ut hvis jeg prøver å si noe og da får jeg ikke hatt kontakt med brødrene mine. Hun sier alltid at hun sier til de at de skal legge seg og rydde men at de aldri gjør det og da har hun prøvd. Eldste broren min hadde over 40 dager udokumentert fravær i fjor og hun mener at det kun er hans egen feil. Men hun gjør ikke noe for å stoppe det heller. Hun sover som regel til langt over skoletid. 

En gang i fjor høst ringte eldste broren min til meg. Da hadde mamma bare dratt på "helgetur" sa hun og ikke lagt igjen nok penger til mat. Jeg kom over med mat til de og var der til hun kom tilbake (da han ringte hadde de vært alene i over et døgn, da var de 12 og 13. Mamma kom tilbake dagen etterpå og stinka gammel fyll. Hun drikker ikke (såvidt jeg vet) mens de er der, men hun sier ikke hvor hun er og hva hun skal når hun drar og jeg synes det er dårlig at hun ikke en gang spør om jeg kan passe dem.

TS

Dette stiller jo det hele i et helt annet lys. 

MELD FRA! 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er 13 og 14. 

TS

Og der kom infoen som fikk meg til å reagere. Så ja, nå endrer jeg svaret mitt, og synes også du bør melde fra. 

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Mattilsynet? Det er ikke hunder som blir dårlig behandlet, men barn.

Fulgt med i Timen? Mattilsynet håndterer ikke bare Dyrevernssaker, men mye annet også(som ikke har med dyr å gjøre). 

• Liker 1
Skrevet

Når det er sagt skrev jeg også Alarmtelefonen for barn og unge(kanskje litt greit å få med seg, i samme slengen?).

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er 13 og 14. 

TS

Dette er omsorgssvikt. Jeg synes du skal sende en bekymringsmelding til barnevernet, og la de ta stilling om de må følge opp med tiltak for familien. Av kjærlighet til brødrene dine, gjør du det :)

• Liker 5
Skrevet

At tenåringsgutter ikke vil dusje og helst vil sitte oppe halve natta er normalt. At de ikke er særlig ryddige er og typisk for mange tenåringer. MEN det er også normalt at mor og /eller far er på og maser om det og setter grenser.  Og går frem som et godt eksempel.  Det du beskriver er omsorgssvikt.  Meld fra,  eventuelt ta kontakt med guttenes skole.  Det kan være at de er bekymret og at dine opplysninger bygger opp under dette.  

Anonymkode: b988f...721

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Mari Y skrev:

Fulgt med i Timen? Mattilsynet håndterer ikke bare Dyrevernssaker, men mye annet også(som ikke har med dyr å gjøre). 

Men de har ingenting med personlig hygiene hjemme hos folk å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Ja, du bør kontakte barnevernet om dette, spesielt mtp. det du nevner i det andre innlegget ditt. Du kan være anonym, og du kan høre med barnevernet, men siden moren din vil ha krav på å få vite hva som står i meldingen, kan det være hun forstår at det er deg. Men jeg ser du har forsøkt å ta kampen med henne allerede, og hun kaster ting og kaster deg ut, så jeg kan nesten ikke forstå at det kan bli noe verre for deg uansett. Og her håper jeg du klarer å tenke på brødrene dine, for ut fra det du skriver, klarer hun jo ikke å følge dem opp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde meldt ifra. Det hadde jeg gjort uavhengig om mor hadde fått vite hvem som sa ifra, rett og slett fordi barn skal ikke ha det sånn. Barnevernet tar ikke automatisk guttene fra mor, men prøver å hjelpe i hjemmet, kanskje mor trenger hjelp? Kanskje hun har behov for litt mer avlastning? Barnevernet vil uansett prøve å sette i gang tiltak for å gjøre det bedre for de alle tre, med mindre det er kritisk og de ikke ser annen løsning enn å ta de fra hjemmet. Så ja, meld ifra. 

Skrevet

Du har ikke prøvd å snakke med stefaren din først?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

:icon_frown::icon_frown:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...