Gå til innhold

Katten tigger konstant

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å kjøpe tørrfôr på dagligvare er bare sånn nødløsning, vi veksler mellom Royal Canin og Proplan. Koker usaltet sei og torsk til dem en gang i uka. Hannkatten får ofte litt rått kjøtt når vi har kjøttmiddag, skjærer da av litt før jeg krydrer det og gir det til ham på terrassen. Hunkatten vil ikke ha rått kjøtt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunkatten vår har forresten bare tigget en gang, da var det hvalkjøtt på menyen. Hun ville da både ha det rått og stekt. Men vi likte ikke hvalkjøttet og personlig liker jeg heller ikke helt tanken på hvalfangst så jeg akter ikke å kjøpe hvalkjøtt inn til henne. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gjør jo det også. Men de skal jakte veldig mye for å fylle matbehovet sitt, ikke alle er like flinke til å jakte og og ikke alle bor i områder med egnet vill mat. Jeg råforer også den ene katten min, og han jakter helt klart mer på dager jeg har glemt å ta mat ut av fryseren. 

Hapi har helt rett, det mest naturlige for hunder og katter er ikke tørrfor, men råfor av et eller annet slag. Grunnen til at katter trives med dette er at det er dette de er vant til. Det blir litt som å fore et barn opp på grandiosa, når de får servert en biff i voksen alder vil de selvsagt være litt skeptiske. Min eldste katt nekter å spise noe annet enn tørrfor, og ser på denne kjøttspisingen med avsky i blikket. Han om det, alle nye katter i huset skal introduseres for rå mat med en gang de flytter inn, jeg merker tydelig forskjell på på helse, fysikk og pels. Det er også uvanlig at de spiser seg tjukke på rå mat, dette gjelder både hunder og katter. For de som har kasse inne merker man også tydelig forskjell på avføringen, man slipper illeluktende ruker, og får tørrere små klumper. 

Grunnen til at jeg var skeptisk til råfor er at det virket komplisert, men når man har en rutine på det er det ganske enkelt. Jeg lager ikke foret selv, jeg kjøper fra Vom&Hundemat, og sper på med egnede matrester og kjøttavskjær. Man kjøper en blokk av den størrelsen man har kapasitet til, jeg synes 5 kg er greit til katt, siden porsjonene er så små. Så halvtiner jeg denne, deler den opp i biter som holder 2-3 dager, putter disse i poser og hiver det i fryseren igjen. Lar en pakke tine i kjøleskap, og deler ut til katten 1-2 ganger til dagen. Katter småspiser en del, så jeg supplerer med å ha tørrfor stående tilgjengelig hele tiden. Så må de også ha friskt vann, selv om de drikker mindre, pga maten inneholder mer fuktighet. 

Anonymkode: c6f70...355

Helt enig i alt dette.

Tørrforprodusentene har gjort en god jobb med å få folk til å tro at dette er den beste og eneste maten for hunder og katter, og de får hjelp av veterinærene som utrolig nok selger og anbefaler det (som eneste mat!). Det kunne ikke vært mere feil. Det er mat av dårlig kvalitet rett og slett, det blir som om vi skulle bare spist på McDonalds. Fast food blir aldri bra, uansett hvor mye mineraler og vitaminer man tilsetter.

I tillegg til dette er det også mat av mer eller mindre ukjent opprinnelse, vi aner da ikke hvaslags råvarer de putter i. Det har vært snakk om oppmalte kjæledyr og utgått mat fra butikkene fortsatt innpakket i plast, jeg håper dette er ryddet opp i.
Forer jeg rått, så kan jeg gi dem økologisk kylling og annet kjøtt av høy kvalitet. Katter er ikke dyre å fore, og det man legger ut får man igjen i fullt monn på drastisk reduserte dyrlegeregninger og bedre helse.

Det er også problemer med at de spiser så tørr mat som tørrfor er. Katter spesielt er ikke konstruert for å drikke mye ved siden av, de får nesten alt vannet gjennom maten de spiser, om de spiser naturlig. Det er sjeldent jeg ser mine katter drikke, og det samme gjelder for hunden min, hun drikker langt mindre enn de som får tørrfor, hun blir rett og slett ikke så fort tørst, og jeg slipper å bære med meg vann til henne på tur om vi går i et tørt område. Avføringen er også annerledes, den lukter veldig lite og det er lite av den

Skrevet

Hver gang denne har kommer opp på forsiden, har jeg tenkt på deg, @Katten.2.0:fnise:

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Hjärtat skrev:

Hver gang denne har kommer opp på forsiden, har jeg tenkt på deg, @Katten.2.0:fnise:

Tror nok kjæresten gjør det samme! :nigo:

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Katten.2.0 skrev:

Tror nok kjæresten gjør det samme! :nigo:

Det vil jeg tro!:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...