AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Jeg har en kattepus på 1 1/5 år som fikk kattunger i Juni, som hun fortsatt ammer. Hun er veldig sped og alltid har vært, men dyrlegen sa hun var naturlig slank og liten. Men da hun fikk kattunger og begynte å amme mistet hun matlyst, så vi ga henne mye fisk og kylling osv, men nå når hun har gått over til vanlig mat har hun selvfølgelig begynt å tigge voldsomt etter vår mat! I starten ga vi etter da vi trodde hun var sulten pga ammingen, men det viser seg at hun tigger fordi hun vet hun får det hun ber om, enda hun får massemasse våtfor og tørrfor. Vi har nå gått veldig lei av dette da det er veldig intens masing! Så om noen har noen gode tips, kom med dem!! Det skal også sies at hun var en del bortskjemt fra før med mye bløtfòr før hun fikk kattunger, men det er denne tiggingen etter vår mat som må stoppes. Alle svar tas imot med stor takk! Anonymkode: f75d9...27b
Millimani Skrevet 9. august 2016 #2 Skrevet 9. august 2016 Bare ignorer maset? Vet det er vanskelig, men...kanskje det gir seg etter hvert..? Jeg kan ikke komme på noe annet enn det. Min katt får hovedsaklig tørrfor fra dyrebutikken, dyrlegen, eller felleskjøpet. Når det kommer til våtfor blir det oftest kjøpt på mat-butikken, og hun har for lengst lært seg at det er helge-mat. Hun får aldri det i uka, men så fort jeg har vaska leiligheten på fredagene begynner hun å mase 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 Hun skal ikke ha bløtfor, d innholder mest vann og lite næring. Gi eget kattungefor og rent kjøtt så lenge hun gir melk til kattungene. Anonymkode: 6ae31...feb 2
Olaug Olsen Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en kattepus på 1 1/5 år som fikk kattunger i Juni, som hun fortsatt ammer. Hun er veldig sped og alltid har vært, men dyrlegen sa hun var naturlig slank og liten. Men da hun fikk kattunger og begynte å amme mistet hun matlyst, så vi ga henne mye fisk og kylling osv, men nå når hun har gått over til vanlig mat har hun selvfølgelig begynt å tigge voldsomt etter vår mat! I starten ga vi etter da vi trodde hun var sulten pga ammingen, men det viser seg at hun tigger fordi hun vet hun får det hun ber om, enda hun får massemasse våtfor og tørrfor. Vi har nå gått veldig lei av dette da det er veldig intens masing! Så om noen har noen gode tips, kom med dem!! Det skal også sies at hun var en del bortskjemt fra før med mye bløtfòr før hun fikk kattunger, men det er denne tiggingen etter vår mat som må stoppes. Alle svar tas imot med stor takk! Anonymkode: f75d9...27b Er det en utekatt? Jeg har selv hatt problemer med at min pus tigger, men nå følger jeg ham bare rett ut, når det blir for mye. Han klikker ofte helt, dersom vi forsøker å ha et fiskemåltid i familien, og jeg følger ham ut. Godbit får han fredag og lørdag, og må leve med det. Han får godbit etter reiser også, fordi jeg får dårlig samvittighet av å dytte ham inn i buret, og dette gjør at han kjenner rutinene for når godbit er på gang. Jeg tror slik forutsigbarhet forebygger tigging.
Tvist Skrevet 9. august 2016 #5 Skrevet 9. august 2016 Får hun kvalitetsfor? Ville gitt henne for fra dyrlege eller dyrebutikk og kanskje stengt henne ute fra kjøkkenet mens dere spiser. Og om hun går ut, kan det hende hun er drektig på nytt, så jeg ville fått henne kastrert og ID-merket (i tilfelle hun roter seg bort) snarest. 1
Forundret.. Skrevet 9. august 2016 #6 Skrevet 9. august 2016 Har en på 11, han blir helt krakilsk ved svin og kylling middager. Er han på kjøkkenet under matlagingen så må jeg dytte ham ned fra benken ørten tusen ganger uten at han skjønner pointet, når jeg da dytter ham ned så bruker jeg vanligvis albuen eller noe sånt slik at jeg slipper å stå og vaske meg konstant.. Da slenger han klørne krakilsk rundt seg i håp om å fange noe så da pleier jeg å få punkterte fingertupper, svært svært lite behagelig! Jeg har hatt ham bokstavlig talt hengende i kinnet mitt med den ene kloa si etter han har tatt sats etter det jeg har hatt på gaffelen jeg har ført inn i munnen min, rett og slett tatt sats fra der han har sitti pent på gulvet ved siden av meg. Dette er en tung, svær kastrert hannkatt... Det går ikke å stenge ham ute fra kjøkkenet, han hamrer og slår i skyvedøra slik at han til slutt får poter mellom sprekken og så skyver han døra opp. Han får skikkelig for så han mangler ikke noe, får helst litt for meget. Har gitt ham opp og bare fått som vane å lempe ham ut i både sol, regn, uvær og snøstorm !! 3
Gjest Hapi Skrevet 9. august 2016 #7 Skrevet 9. august 2016 (endret) Gi henne kylling og fisk, gi henne menneskemat, gi henne det hun vil ha så slutter hun å mase. Hun er sulten! Dette kjæledyrforet er bare dritt uansett, unnskyld meg. Mine katter er råforede og tigger ALDRI. Kjære dere alle, kattene deres vil ha mat... Endret 9. august 2016 av Hapi
Gjest Hapi Skrevet 9. august 2016 #8 Skrevet 9. august 2016 Her er litt om råforing: http://www.raaforing.no/ Her om tørrfor. Bloggen omhandler hundefor, men kattefor er ikke noe bedre: https://kimrio.wordpress.com/category/hundefor/
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #9 Skrevet 9. august 2016 5 minutter siden, Hapi skrev: Her er litt om råforing: http://www.raaforing.no/ Her om tørrfor. Bloggen omhandler hundefor, men kattefor er ikke noe bedre: https://kimrio.wordpress.com/category/hundefor/ Men hvis katter helst vil ha rått kjøtt, hvorfor spiser de ikke i steden selvfangede fugler, mus o.l.? Anonymkode: 2b788...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #10 Skrevet 9. august 2016 Det er jo også egentlig rart at ikke flere katter finner seg nye hjem, når de er så misfornøyde med matserveringen som deres tjenere står for (JA, katten ser på deg som sin tjener)! Anonymkode: 2b788...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #11 Skrevet 9. august 2016 32 minutter siden, Hapi skrev: Gi henne kylling og fisk, gi henne menneskemat, gi henne det hun vil ha så slutter hun å mase. Hun er sulten! Dette kjæledyrforet er bare dritt uansett, unnskyld meg. Mine katter er råforede og tigger ALDRI. Kjære dere alle, kattene deres vil ha mat... Men uten salt og krydder, vel?! Anonymkode: 2b788...eb8 1
Gjest Hapi Skrevet 9. august 2016 #12 Skrevet 9. august 2016 (endret) 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men uten salt og krydder, vel?! Anonymkode: 2b788...eb8 De dauer ikke av litt salt og krydder, men mine får stort sett uten salt og krydder, ja. De spiser også hovedsakelig rått kjøtt, og det er jo uten noen tilsetninger. Når du nevner krydder, så finnes det krydder i kattemat, dette heter MSG (smaksforsterker), og er veldig skadelig. Endret 9. august 2016 av Hapi
Tvist Skrevet 10. august 2016 #13 Skrevet 10. august 2016 Ene katten min hadde sultet uten tørrfor, men hun hadde problemer med tennene. Nå har hun nesten ingen tenner igjen, men spiser omtrent ikke noe annet enn tørrfor. Den andre katten min er glad i kjøtt o.l. men om hun får det for ofte spiser hun heller tørrfor. 1
Olaug Olsen Skrevet 10. august 2016 #14 Skrevet 10. august 2016 16 timer siden, Hapi skrev: Her er litt om råforing: http://www.raaforing.no/ Her om tørrfor. Bloggen omhandler hundefor, men kattefor er ikke noe bedre: https://kimrio.wordpress.com/category/hundefor/ Hapi, du har sett lyset. Jeg er ikke enig med deg. Vi er mange her som lever i mørket, og vi trives i mørket. Min katt lever godt på tørrfor. Han får tunfisk i helgene, og er en glad katt.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 Den 9.8.2016 at 0.47, AnonymBruker skrev: Men hvis katter helst vil ha rått kjøtt, hvorfor spiser de ikke i steden selvfangede fugler, mus o.l.? Anonymkode: 2b788...eb8 De gjør jo det også. Men de skal jakte veldig mye for å fylle matbehovet sitt, ikke alle er like flinke til å jakte og og ikke alle bor i områder med egnet vill mat. Jeg råforer også den ene katten min, og han jakter helt klart mer på dager jeg har glemt å ta mat ut av fryseren. Hapi har helt rett, det mest naturlige for hunder og katter er ikke tørrfor, men råfor av et eller annet slag. Grunnen til at katter trives med dette er at det er dette de er vant til. Det blir litt som å fore et barn opp på grandiosa, når de får servert en biff i voksen alder vil de selvsagt være litt skeptiske. Min eldste katt nekter å spise noe annet enn tørrfor, og ser på denne kjøttspisingen med avsky i blikket. Han om det, alle nye katter i huset skal introduseres for rå mat med en gang de flytter inn, jeg merker tydelig forskjell på på helse, fysikk og pels. Det er også uvanlig at de spiser seg tjukke på rå mat, dette gjelder både hunder og katter. For de som har kasse inne merker man også tydelig forskjell på avføringen, man slipper illeluktende ruker, og får tørrere små klumper. Grunnen til at jeg var skeptisk til råfor er at det virket komplisert, men når man har en rutine på det er det ganske enkelt. Jeg lager ikke foret selv, jeg kjøper fra Vom&Hundemat, og sper på med egnede matrester og kjøttavskjær. Man kjøper en blokk av den størrelsen man har kapasitet til, jeg synes 5 kg er greit til katt, siden porsjonene er så små. Så halvtiner jeg denne, deler den opp i biter som holder 2-3 dager, putter disse i poser og hiver det i fryseren igjen. Lar en pakke tine i kjøleskap, og deler ut til katten 1-2 ganger til dagen. Katter småspiser en del, så jeg supplerer med å ha tørrfor stående tilgjengelig hele tiden. Så må de også ha friskt vann, selv om de drikker mindre, pga maten inneholder mer fuktighet. Anonymkode: c6f70...355
tussi680 Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 Min katt fikk aldri mat av oss før, men nå har vi flyttet og vi begynte å gi henne litt kylling osv. men nå tigger hun og det er rett og slett vår egen skyld. Hun får både våtfor og tørrfor. I dag tidlig så jeg at hun hadde spist tørrforet sitt, så når jeg sover spises det altså av den koppen. Det er vår egen skyld for at hun tigger, det er sikkert og visst. Noen ganger overser jeg henne totalt og da går hun vekk.
Gjest ti10 Skrevet 11. august 2016 #17 Skrevet 11. august 2016 Den 9.8.2016 at 0.34, Forundret.. skrev: Har en på 11, han blir helt krakilsk ved svin og kylling middager. Er han på kjøkkenet under matlagingen så må jeg dytte ham ned fra benken ørten tusen ganger uten at han skjønner pointet, når jeg da dytter ham ned så bruker jeg vanligvis albuen eller noe sånt slik at jeg slipper å stå og vaske meg konstant.. Da slenger han klørne krakilsk rundt seg i håp om å fange noe så da pleier jeg å få punkterte fingertupper, svært svært lite behagelig! Jeg har hatt ham bokstavlig talt hengende i kinnet mitt med den ene kloa si etter han har tatt sats etter det jeg har hatt på gaffelen jeg har ført inn i munnen min, rett og slett tatt sats fra der han har sitti pent på gulvet ved siden av meg. Dette er en tung, svær kastrert hannkatt... Det går ikke å stenge ham ute fra kjøkkenet, han hamrer og slår i skyvedøra slik at han til slutt får poter mellom sprekken og så skyver han døra opp. Han får skikkelig for så han mangler ikke noe, får helst litt for meget. Har gitt ham opp og bare fått som vane å lempe ham ut i både sol, regn, uvær og snøstorm !! ser for meg den gigantiske monsterkatten, virkelig gatas skrekk...
Minya Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 Den 09/08/2016 at 0.34, Forundret.. skrev: Har en på 11, han blir helt krakilsk ved svin og kylling middager. *snip* Herregud, haha, hva for et sykt lite kattemonster er det du har? Unnskyld at jeg ler, men jeg ser det så levende for meg. XD Stakkars deg hver gang du har svin eller kylling XD 2
Forundret.. Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 1 time siden, ti10 skrev: ser for meg den gigantiske monsterkatten, virkelig gatas skrekk... Tross alt så er han faktisk veldig snill og kosete ellers. Og han passer godt på "lillesøster". Vi har ei til på ca fem, hun har totalt fravær av sosiale antenner og er slik som legger opp til krangler med andre katter og som jakter på småhunder, fugler osv, inkludert kråker på størrelse med seg selv. Hun fanger veldig mye men spiser det ikke, det gjør nemlig hannkatten i stedet. Kommer hun i trøbbel så kommer han løpende og redder henne. Ingen fremmede puser som tør å luske gjennom gården her hos oss
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #20 Skrevet 11. august 2016 Gir dere ordentlig kvalitetstørrfor, eller sånn billigdritt fra matbutikken? Hvis det siste; bytt det ut umiddelbart. Friskies og Whiskas og den slags er ikke mettende for katten, det er sånn ca. null næring i det, det er stappfullt av salt (katter skal ikke ha sånne saltmengder) og potensielt kreftfremkallende ved bruk over lang tid. I tillegg er bitene så små at det er ingen hjelp for tennene til kattene, og om katten ikke er så flink til å jakte trenger den noe å slipe tennene på og å opprettholde tannhelsa med. Derfor kommer kvalitetsfôr også i større biter, så kattene faktisk må bryne seg litt på maten og tygge bitene - ikke sluke dem. Felleskjøpet selger store sekker med f.eks. Royal Canin til en ok penge, så man trenger ikke blakke seg på å kjøpe kvalitetsfôret hos dyrlegen/dyrebutikken hvis man synes det er dyrt eller ikke har råd. Anonymkode: f76bb...3cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå