AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #81 Del Skrevet 28. august 2016 du er en analfabet for meg, jeg har ikke lyst å forsette å snakke med deg, du er ikke på mitt nivå. ha det Anonymkode: 71acf...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #82 Del Skrevet 28. august 2016 Folkens ikke ødelegg tråden min a 😅 kom med regnskapstips, får mye hjelp føler jeg Anonymkode: 6c8c2...02c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #83 Del Skrevet 28. august 2016 Jeg jobber stort sett med små og mellomstore AS, og jeg har lært å periodisere hver termin. Dette gjelder selvsagt for betydelige beløp, ikke småting. Hva som regnes som betydelig, varierer med hver kunde. Vi ønsker at flest mulig skal ha et rintigst mulig bilde av regnskapet sitt når vi sender det ut etter terminslutt, selv om dette er midt i regnskapsåret. Det er mye enklere å forklare og vise med tall dersom tallene er så nært opp til virkeligheten som mulig. For eksempel vil det ikke gi et riktig bilde for min optikerkunde dersom husleien, som faktureres hvert halvår, ikke var ført med riktig beløp per termin. Når faktura for huskeie i perioden januar-juni kommer, føres for eksempel beløpet for januar og februar på kostnadskonto Husleie, mens resten føres på blansekonto Forskuddsbetalte kostnader. Viktig å tekste riktig, så er det ingen tvil om hva som står der. Ved terminslutt får kunden et regnskap med reelle tall, og jeg avstemmer konto for forskuddsbetalte kostnader for å sjekke at periodiseringene stemmer. Anonymkode: d5792...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #84 Del Skrevet 28. august 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber stort sett med små og mellomstore AS, og jeg har lært å periodisere hver termin. Dette gjelder selvsagt for betydelige beløp, ikke småting. Hva som regnes som betydelig, varierer med hver kunde. Vi ønsker at flest mulig skal ha et rintigst mulig bilde av regnskapet sitt når vi sender det ut etter terminslutt, selv om dette er midt i regnskapsåret. Det er mye enklere å forklare og vise med tall dersom tallene er så nært opp til virkeligheten som mulig. For eksempel vil det ikke gi et riktig bilde for min optikerkunde dersom husleien, som faktureres hvert halvår, ikke var ført med riktig beløp per termin. Når faktura for huskeie i perioden januar-juni kommer, føres for eksempel beløpet for januar og februar på kostnadskonto Husleie, mens resten føres på blansekonto Forskuddsbetalte kostnader. Viktig å tekste riktig, så er det ingen tvil om hva som står der. Ved terminslutt får kunden et regnskap med reelle tall, og jeg avstemmer konto for forskuddsbetalte kostnader for å sjekke at periodiseringene stemmer. Anonymkode: d5792...150 Men hvorfor bare ikke februar også i periodiseringen? Hvis f.eks man skal betale husleie for 4 måneder la oss si august- desember. Men får fakturaen i juli, da periodiserer man alle mnd eller? Blir ikke helt klok på periodisering merker jeg. Må vel lese masse om det Anonymkode: 6c8c2...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #85 Del Skrevet 28. august 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor bare ikke februar også i periodiseringen? Hvis f.eks man skal betale husleie for 4 måneder la oss si august- desember. Men får fakturaen i juli, da periodiserer man alle mnd eller? Blir ikke helt klok på periodisering merker jeg. Må vel lese masse om det Anonymkode: 6c8c2...02c En faktura med dato i juli, som gjelder husleie for august-november (4 mnd) hadde jeg debitert Husleie med 1 måned (for august) og debitert resten (3 mnd) på Fordkuddsbetalt, med god teksting. Husleien for juli, som skal med på samme termin, må krediteres Forskuddsbetalt (ble ført der med forrige faktura) og debiteres Husleie. Da får regnskapet for termin 4 (juli/august) riktig husleiekostnad, mens resten står på vent på Forskuddsbetalte kostnader. For MEG gir dette best oversikt, andre gjør det sikkert på andre måter. Avstemminger ved hver terminslutt er en selvfølge. Hadde du ikke periodisert, men ført hele fakturaen med 4 mnd husleie i juli, ville husleien i termin 4 blitt for høy (belastet med 4 mnd), mens regnskapet i termin 5 (sep-okt) blir helt uten husleiekostnad. Dette stemmer jo ikke med virkeligheten, derfor periodiserer vi (fører riktig kostnad i riktig periode). Små kostnader (som avisabonnement osv) har så lite innvirkning på regnskapet, at der føres hele kostnaden i fakturamåned. Anonymkode: d5792...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #86 Del Skrevet 28. august 2016 En ting til: jeg periodiserer store kostnader per måned der kunden mottar rapport fra meg månedlig. Siden jeg har en del små firma, er det mange av fisse som mottar rapport ved terminslutt (annenhver måned). Da periodiserer jeg to og to måneder sammen, siden hensikten med å dele opp per måned faller bort. Anonymkode: d5792...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #87 Del Skrevet 28. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En faktura med dato i juli, som gjelder husleie for august-november (4 mnd) hadde jeg debitert Husleie med 1 måned (for august) og debitert resten (3 mnd) på Fordkuddsbetalt, med god teksting. Husleien for juli, som skal med på samme termin, må krediteres Forskuddsbetalt (ble ført der med forrige faktura) og debiteres Husleie. Da får regnskapet for termin 4 (juli/august) riktig husleiekostnad, mens resten står på vent på Forskuddsbetalte kostnader. For MEG gir dette best oversikt, andre gjør det sikkert på andre måter. Avstemminger ved hver terminslutt er en selvfølge. Hadde du ikke periodisert, men ført hele fakturaen med 4 mnd husleie i juli, ville husleien i termin 4 blitt for høy (belastet med 4 mnd), mens regnskapet i termin 5 (sep-okt) blir helt uten husleiekostnad. Dette stemmer jo ikke med virkeligheten, derfor periodiserer vi (fører riktig kostnad i riktig periode). Små kostnader (som avisabonnement osv) har så lite innvirkning på regnskapet, at der føres hele kostnaden i fakturamåned. Anonymkode: d5792...150 Og jeg ville ha ført hele fakturaen på periodoseringskonto, og ført kostnadene den måned de gjelder for. Skjønte ikke helt hvorfor du vil føre kostnaden for august på juli? Anonymkode: abe12...00d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #88 Del Skrevet 28. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg ville ha ført hele fakturaen på periodoseringskonto, og ført kostnadene den måned de gjelder for. Skjønte ikke helt hvorfor du vil føre kostnaden for august på juli? Anonymkode: abe12...00d Beklager, jeg var veldig unøyaktig der! Og litt preget av størrelsen på de kundene jeg har;-) Grunnen til at jeg sa det sånn, var fordi mange av mine kunder leverer regnskap annenhver måned, altså for hver termin. Juli/august er dermed samme termin, og faller på samme rapport. Da faller poenget med å dele husleien opp per måned, bort. Der rapportering skjer hver måned, ville jeg også ført hele fakturaen på Forskuddsbetalt. Takk for korrigeringen! Anonymkode: d5792...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #89 Del Skrevet 28. august 2016 Mange kloke regnskapsførere her merker jeg Dere er utrolig flinke, håper jeg kan bli like flink som dere en gang i fremtiden. Hva er deres hemmelighet Anonymkode: 6c8c2...02c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 29. august 2016 #90 Del Skrevet 29. august 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: du er en analfabet for meg, jeg har ikke lyst å forsette å snakke med deg, du er ikke på mitt nivå. ha det Anonymkode: 71acf...2a8 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #91 Del Skrevet 29. august 2016 Yaiks regnskap er jo logisk, men når jeg sitter med min kollega sitter hun og taster på autopilot. Mens jeg må tenke debet nei, kredit lurer tips til bokføring? En annen ting jeg sliter med er hvilken poster som skal brukes. Noen ganger tror jeg det er kontorrekvisita også er det varekjøp. Neimen ikke lett Hehe. Anonymkode: 6c8c2...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå