Gå til innhold

Hudtransplantasjon, erfaringer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal rette opp et arr, og trenger nok hudtransplantasjon siden de må fjerne alt arrvev. Det arret jeg har nå er i tillegg veldig stramt og smertefullt og har sprekt under tilhelingsperioden. Jeg gruer meg veldig. Hva kan jeg forvente etter og evt før en transplantasjon? Er det lang tilhelingstid? Må det tas forholdsregler etterpå? Smertefullt? Tar de hele huden, eller bare et lag av huden over såret? (Skjønner at dette er individuelt, men hvilken metode er foretrukket)?

Arret er nok 3-4 cm på det bredeste. Og er kanskje 8 cm langt.

Anonymkode: 962c3...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det de nok vil gjøre, er å hente nok hud som dekker området. De syr eller stripser den nye huden over såret og tilpasser det såret. Hudtranspltasjonen vil nok være synlig i mange, mange år. Jeg ble hudtransplantert for 7 år siden og det vokser ikke noe hår der og hudområdet kjennes veldig glatt u.

Der de henter hud fra (donorstedet) er som regel fra låret. Dette synes jeg gjorde utrolig vondt. Du får en slags liten forbrenning i huden og det gjør vondt å skifte på såret da det er lett å rive av litt nytt vev. Når huden gror på donorstedet, vil du få en "gammel dame"-hud, litt rynkete og lys når det har grodd.

Lykke til! :).

Anonymkode: 31652...4db

Skrevet

Finnes det noen alternativer slik at de kan unngå transplantasjon?

Anonymkode: 962c3...d8d

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan såret ditt ser ut og hvor dypt det er, men de kan sy innvendige sting, men mulig det er for gammelt. Dette må du ta opp med kirurgen din.

Anonymkode: 31652...4db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...