Gå til innhold

Hva pakker jeg til cruise-ferie?


lillesky

Anbefalte innlegg

Jeg skal på cruise (Karibien) i oktober. Har aldri vært på cruise før, så jeg aner ikke hva jeg skal pakke. Har forstått det slik at vi ikke skal på galla-middager, så gallekjolen (som jeg ikke har!) lar jeg ligge hjemme!
Hva har man med av klær, og annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var på cruise i Karibien hadde jeg med meg shortser, t-skjorter, sommerkjoler, skjørt og noen penere topper. Det kan være greit med en genser eller to, for det kan bli kjølig inne på skipet. Det kan også være veldig greit å ha noen gode sko å gå i hvis dere skal på ekskursjoner, og flipp-flopps til å sulle rundt i på skipet. 

Det kan også være lurt å pakke et ekstra skift i håndbagasjen. Du kan risikere å være den siste som får koffereten levert på rommet, og da er det greit å ha noe å skifte til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakket omtrent like klær som jeg pakker dersom jeg skal til Spania, Hellas eller et annet varmt land om sommeren. Helt vanlige sommerklær inkludert bikini/badetøy. Noen cruisebåter krever finere klær til middag en eller to dager i uka, dette kan du sjekke på hjemmesiden deres. Det er selvsagt frivillig om du ønsker å spise middag den dagen, det er jo uansett mat tilgjengelig til alle døgnets tider andre steder på båten. Jeg reiste med RCCL i Karibien og opplevde at det var veldig stor forskjell på hvordan folk kledde seg til middag. Noen kom i shorts og t-skjorte, mens andre kledde seg i sin fineste kjole, dette gjaldt også den kvelden det skulle være finere klær. Ingen brydde seg, men noen liker jo å pynte seg til middag.

 

Anonymkode: 35ab2...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB.

Jeg pakket også med et par finkjoler siden det var restauranter der man gjerne kledde seg litt finere. Reiste også med RCCL i Karibien og har samme inntrykk som AB. Noen kledde seg i shorts og t-skjorte, andre i finkjolen. Jeg valgte sistnevnte, mest fordi det var hyggelig. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man ikke deltar på galla, så er ofte litt stivt på middagene. Jeg så ingen som kom i jeans og t-skjorte til middag i spisesalen på RCCL (den man blir servert middag i, på buffet er det ok med casual). Det trenger ikke være pen-pent, men litt mer pyntet enn det du går i til vanlig. 

På dagtid og om man velger å spise buffet til middag fungerer det meste. Shorts, kjole, jeans... bare ikke badetøy, bar overkropp osv. Vi fikk "reglementet" av RCCL. Dresskode for de forskjellige delene av båten og arrangementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger litt av hvilket markedssegment rederiet du reiser med ligger i.

Siden du nevner galla først, tipper jeg du har mest angst for pent kveldsantrekk. Det du benevner galla, er nærmest det som omtales formal night. Da forventes det at du er smart i klesvegen (sjøl om dette "aldri" blir forstått av amerikanske menn, som kler seg i kortbukser uansett) - da kler du deg som om du skal på en bedre resturant. Du må aldri dukke opp i shorts og t-skjorte (eller skrekk! I badetøy) i dining, respekter de andre passasjerene.

Disse formal nights er en del av pakka og det som løfter cruise ut av å være ordinært.

Du trenger kveldsklær utover formal - alminnelige fritidskær går bra. Du trenger fritidskær til havnebesøk. Skal du på ekskursjoner? Sportsklær...

Det beste rådet jeg har å gi, er i grunnen å se gjennom cruiseplanen din på ny, og så se om ikke rederiet ditt har på sine nettsider et "før reisen"- kapittel om påkledning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Whoops skrev:

Selv om man ikke deltar på galla, så er ofte litt stivt på middagene. Jeg så ingen som kom i jeans og t-skjorte til middag i spisesalen på RCCL (den man blir servert middag i, på buffet er det ok med casual). Det trenger ikke være pen-pent, men litt mer pyntet enn det du går i til vanlig. 

På dagtid og om man velger å spise buffet til middag fungerer det meste. Shorts, kjole, jeans... bare ikke badetøy, bar overkropp osv. Vi fikk "reglementet" av RCCL. Dresskode for de forskjellige delene av båten og arrangementene.

Jeg tenkte på spisesalen, dvs ikke bufféten, og der var det en god blanding mellom shorts og jeans og pent. Jeg kledde meg pent og syntes personlig at det å komme i shorts så temmelig corny ut, men det var en del av dem.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Som andre har sagt, pakk med klær som om du skal til Spania, bare at det er litt varmere. Husk også gode sko, for det blir ofte mye gåing på slike cruise, og da er det ikke noe moro å traske rundt i sko uten demping! 

Ikke akkurat om klær da, men husk et par gode bøker, og ikke minst adaptere og ladere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at man gjerne går opp flere kilo i løpet at ev vanlig cruise så ta med noe å "vokse" litt i også. ;)

Anonymkode: 604a4...29e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Durinur skrev:

Som andre har sagt, pakk med klær som om du skal til Spania, bare at det er litt varmere. Husk også gode sko, for det blir ofte mye gåing på slike cruise, og da er det ikke noe moro å traske rundt i sko uten demping! 

Ikke akkurat om klær da, men husk et par gode bøker, og ikke minst adaptere og ladere. 

Hvorfor drar du frem en fire år gammel tråd? Ts er nok ferdig med turen for lengst. 

Anonymkode: caa3b...69f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...