Gå til innhold

Posttraumatisk stress - sykemelding??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i lengre tid slitt psykisk, og har nå møtt veggen skikkelig. Jeg svetter om natten, skjelver på hendene og er kvalm. Jeg har gått kraftig i vekt, på det punktet at det er skrittet før jeg mister menstruasjonen. Jeg har hatt en traumatisk barndom med overgrep, både vold, psykisk og seksuelt. Dette har nå boblet seg opp til overflaten, siden jeg ikke har bearbeidet følelsene noen gang. Jeg ringte min sjef i går og forklarte at jeg har møtt veggen, føler meg utbrent og ikke klarer å jobbe med andre mennesker (er ped.ledet i barnehage). Jeg fikk time i dag hos psykolog gjennombedriftshelsetjenesten og hun var veldig i imøtekommende. Hun sa at de jobbet for å holde folk i arbeid, men hun kunne tydelig se på meg at jeg var sliten, slet med angst og mest sannsynlig har posttraumatisk stress syndrom. Hun var i mot medikamenter, men mente at i mitt tilfelle at jeg må gå på det en liten periode og være sykmeldt en stund. Jeg var veldig enig med henne, at jeg nå må sette helsen først.

Jeg snakket så med sjefen etter samtalen og jeg kunne høre tydelig på henne at det var ubehagelig at jeg ble sykemeldt. Hun sa at jeg ikke kunne sykmelde meg mer enn en uke om gangen. Jeg skal til fastlegen for å høre om videre behandling for traumer og medikamenter, og selvfølgelig få en sykemelding. Men nå stresser det meg at sjefen ikke vil ha meg sykemeldt over lenger tid, selv om jeg trenger det. Noen som har vært gjennom det samme? Og noen som har noen råd? Dette er alt nytt for meg, for jeg har aldri vært sykemeldt en dag i mitt liv, men kjenner nå at kroppen min har nok med seg selv. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen din har ingenting med å diktere lengden på sykemeldingen din. Det er opp til behandler og deg å avgjøre, og så får sjefen din innrette seg deretter.

Anonymkode: c4429...493

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er legen din som bestemmer hvor lenge du skal være sykmeldt og hvor lange sykemeldinger du får om gangen, ikke sjefen din. Nå skal du passe på deg selv, ikke sjefen. God bedring <3

Anonymkode: b866a...e4e

• Liker 2
Skrevet

Du må forsøke å glemme arbeidsgiveren din sine tanker om at du må fort tilbake. Ta den tiden du trenger, husk at ro er medisin for deg nå. Post traumatisk stress er ingenting å spøke med.

God bedring! ❤

AnonymBruker
Skrevet

Har du møtt veggen, så har du møtt veggen. Arbeidsgiver kan ikke gå imot lege når det gjelder sykmelding. 

Nå må du tenke på deg selv, og glemme hva sjefen din sier. Jeg vet det er vanskelig, spesielt når man skal være flink pike. Du trenger ro rundt deg til å bearbeide det du har opplevd, og det vil ta tid. Hvis du stresser behandlingen vil det i verste fall ta enda lengre tid. 

Jeg har selv vært igjennom lignende. Jeg endte med å være sykmeldt i 1 år mens jeg gikk til behandling 1 gang i uken. Samtale og medisin. I starten klarte jeg ikke å slippe jobbstresset. Jeg skjønte jo at jeg belastet arbeidsplassen min, men de viste heldigvis mye forståelse. Det var viktig for dem å få tilbake en frisk og fin kollega, uansett hvor lang tid det ville ta. 

Med tid til hjelp vil du bli bra igjen. sender deg masse klemmer:klem:

Anonymkode: bcec6...634

Skrevet

Takk for mange oppmuntrende svar :) jeg får prøve å legge kommentaren fra sjefen til side, og tenke på meg selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykemeldt lenge selv, og fikk en mnd om gangen.

Enten har denne sjefen ikke nok kunnskap-eller så er det for å villede deg, en sjef bestemmer ikke over ditt liv!

Ta egne valg, jobb med deg selv, gi deg tid- og du vil komme sterkere tilbake! Jeg lover!

Anonymkode: 89183...f8d

Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...