AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Jeg er nysgjerrig på å jobbe som controller. Jeg ser at arbeidsopgavene tilo controllere kan variere og noen av dem er følgende: budsjettering, regnskapsanalyse, rapportering og prosjektstyring/økonomisk styring. Noen som kan si noe om disse arbeidsoppgavene? Er dette arbeidsoppgaver som passer en nyutdannet økonom? Anonymkode: 395de...e98
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #2 Skrevet 10. august 2016 Controllers jobber kun med tall. Controller-funksjonen stiller ikke strategiske spørsmål. Controller-oppgaver kan mer og mer bli overtatt av roboter fordi 1+1=2 i tallverdenen. I strategiske fagområder er det mer uforutsigbart hva "svaret" blir. Anonymkode: 95464...8d9
ikstart Skrevet 10. august 2016 #3 Skrevet 10. august 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Controllers jobber kun med tall. Controller-funksjonen stiller ikke strategiske spørsmål. Controller-oppgaver kan mer og mer bli overtatt av roboter fordi 1+1=2 i tallverdenen. I strategiske fagområder er det mer uforutsigbart hva "svaret" blir. Anonymkode: 95464...8d9 Hele bransjen er i ferd med å endres, så det er ikke slik at den ene jobber forsvinner og den andre blir Controller er vel en arbeidstittel som sier veldig lite, og kan variere veldig i utførsel på ulike arbeidsplasser. I økonomi/controller/regnskap/revisjon skjer det store endringer, men det vil fortsatt være ekstremt viktig å ha tallforståelse. Det hjelper ikke jobbe strategisk hvis man ikke evner å se feil i "robot tall" eller se etter logisk brist. Som nyutdannet økonom (?)er det viktig å tenke hva man ønsker å jobbe med, ønsker man dyp tallanalyse, rådgivning, systemleveransen eller tradisjonell konsulent i regnskap/revisjon. Og jo mer erfaring man har, og gjerne i mange fagfelt, jo lettere blir fremtiden når "robotene" kommer.
Zienna Skrevet 10. august 2016 #4 Skrevet 10. august 2016 Jeg har. Min oppgave var å "sammenfatte", altså dra inn rapporter/regnskaper fra de forskjellige enheter (stor bedrift med mange enheter). Jeg var en pådriver i å få inn rapporter til riktig tid, analysere og sammenfatte. Det ga en innsikt i bedriftens helhet som veldig få andre hadde. Prosjektoppgaver hadde jeg også, ofte initiert av meg selv, og akseptert av ledelsen. Da gikk jeg grundigere inn i enkeltavdelinger. Summa summarum, mine år som controller var gull verd, og la grunnlaget for min karriere videre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå