Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på å jobbe som controller. Jeg ser at arbeidsopgavene tilo controllere kan variere og noen av dem er følgende: budsjettering, regnskapsanalyse, rapportering og prosjektstyring/økonomisk styring.

Noen som kan si noe om disse arbeidsoppgavene? Er dette arbeidsoppgaver som passer en nyutdannet økonom?

Anonymkode: 395de...e98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Controllers jobber kun med tall. Controller-funksjonen stiller ikke strategiske spørsmål.

Controller-oppgaver kan mer og mer bli overtatt av roboter fordi 1+1=2 i tallverdenen.

I strategiske fagområder er det mer uforutsigbart hva "svaret" blir. 

Anonymkode: 95464...8d9

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Controllers jobber kun med tall. Controller-funksjonen stiller ikke strategiske spørsmål.
Controller-oppgaver kan mer og mer bli overtatt av roboter fordi 1+1=2 i tallverdenen.
I strategiske fagområder er det mer uforutsigbart hva "svaret" blir. 

Anonymkode: 95464...8d9

Hele bransjen er i ferd med å endres, så det er ikke slik at den ene jobber forsvinner og den andre blir
Controller er vel en arbeidstittel som sier veldig lite, og kan variere veldig i utførsel på ulike arbeidsplasser.

I økonomi/controller/regnskap/revisjon skjer det store endringer, men det vil fortsatt være ekstremt viktig å ha tallforståelse. Det hjelper ikke jobbe strategisk hvis man ikke evner å se feil i "robot tall" eller se etter logisk brist. 

Som nyutdannet økonom (?)er det viktig å tenke hva man ønsker å jobbe med, ønsker man dyp tallanalyse, rådgivning, systemleveransen eller tradisjonell konsulent i regnskap/revisjon.

Og jo mer erfaring man har, og gjerne i mange fagfelt, jo lettere blir fremtiden når "robotene" kommer.

Skrevet

Jeg har.  Min oppgave var å "sammenfatte", altså dra inn rapporter/regnskaper fra de forskjellige enheter (stor bedrift med mange enheter).  Jeg var en pådriver i å få inn rapporter til riktig tid, analysere og sammenfatte.  Det ga en innsikt i bedriftens helhet som veldig få andre hadde. Prosjektoppgaver hadde jeg også, ofte initiert av meg selv, og akseptert av ledelsen.   Da gikk jeg grundigere inn i enkeltavdelinger. 

Summa summarum, mine år som controller var gull verd, og la grunnlaget for min karriere videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...