kikkana Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Er det noen her som har hatt halsbyll? Evt hvor lenge varte det før ble ok og kom det tilbake? Har fått dette herket forige uke, ikke helt okei enda. Feber er borte og halsvondt, mest pg av antibiotikaparty.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #2 Skrevet 9. august 2016 14 minutter siden, kikkana skrev: Er det noen her som har hatt halsbyll? Evt hvor lenge varte det før ble ok og kom det tilbake? Har fått dette herket forige uke, ikke helt okei enda. Feber er borte og halsvondt, mest pg av antibiotikaparty. Hva er det uthevede? Har du vært hos legen og blitt undersøkt og fått antibiotika pga halsbyllen? Hvor lenge har du gått på antibiotika? Dersom ingen bedring etter noen få dager etter påbegynt antibiotikakur, må du oppsøke legen snarest igjen (dette sa han vel også? Halsbyller er ikke til å spøke med. Anonymkode: b5492...bec
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 17 minutter siden, kikkana skrev: Er det noen her som har hatt halsbyll? Evt hvor lenge varte det før ble ok og kom det tilbake? Har fått dette herket forige uke, ikke helt okei enda. Feber er borte og halsvondt, mest pg av antibiotikaparty. Ps Har ikke selv hatt dette, men kjenner noen som fikk alvorlige komplikasjoner... Anonymkode: b5492...bec
kikkana Skrevet 9. august 2016 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det uthevede? Har du vært hos legen og blitt undersøkt og fått antibiotika pga halsbyllen? Hvor lenge har du gått på antibiotika? Dersom ingen bedring etter noen få dager etter påbegynt antibiotikakur, må du oppsøke legen snarest igjen (dette sa han vel også? Halsbyller er ikke til å spøke med. Anonymkode: b5492...bec Jaja:) Var til og med 2 ganger på sykehuset og fikk kuttet hull på byllen. Han mente det var så langt for oss å kjøre dit, at jeg ikke trengte å komme dit flere ganger, selv om det var litt gugg når jeg var der siste gang og kjørte på med enda en antibiotika kur. Selve halsen er nesten ikke vond lengre. Og den ene mandelen er trukke helt tilbake mens den andre (med byllen) fremdeles er litt stor. Men kroppen er meget slapp. Jobber i natt og i morgen, så vidt jeg orker. Det jeg lurer på er, dersom mandel osv ikke er helt borte ved endt kur, kommer den tilbake da? Er vel ca halvveis i kurene nå.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #5 Skrevet 9. august 2016 1 minutt siden, kikkana skrev: Jaja:) Var til og med 2 ganger på sykehuset og fikk kuttet hull på byllen. Han mente det var så langt for oss å kjøre dit, at jeg ikke trengte å komme dit flere ganger, selv om det var litt gugg når jeg var der siste gang og kjørte på med enda en antibiotika kur. Selve halsen er nesten ikke vond lengre. Og den ene mandelen er trukke helt tilbake mens den andre (med byllen) fremdeles er litt stor. Men kroppen er meget slapp. Jobber i natt og i morgen, så vidt jeg orker. Det jeg lurer på er, dersom mandel osv ikke er helt borte ved endt kur, kommer den tilbake da? Er vel ca halvveis i kurene nå. Dette må du spørre legen om. Jeg har ikke kompetanse til å gi deg svar på dette. Kan du ringe til legen din nå på tirsdag og få han til å se på det? Anonymkode: b5492...bec
kikkana Skrevet 9. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette må du spørre legen om. Jeg har ikke kompetanse til å gi deg svar på dette. Kan du ringe til legen din nå på tirsdag og få han til å se på det? Anonymkode: b5492...bec Neinei, men om noen her skulle vite det liksom:) Jo, skal gjøre det i løpet av uken i hvert fall
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #7 Skrevet 9. august 2016 7 timer siden, kikkana skrev: Neinei, men om noen her skulle vite det liksom:) Jo, skal gjøre det i løpet av uken i hvert fall Om noen her hevder at de vet det, så kan du ikke vite den informasjonen er pålitelig eller ikke. Tør du å stole på det? Hvorfor ringer du ikke heller til behandlende lege? Anonymkode: 9a1a2...126
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #8 Skrevet 9. august 2016 Jeg har hatt det to ganger, og forløpet var forskjellig. Første gangen måtte jeg skjære opp og tømme, og jeg var veldig syk ganske lenge. Jeg tror det tok nesten en måned før jeg følte meg frisk igjen. Greide ikke få i meg særlig med mat de første 14 dagene (kun flytende), så jeg ble veldig tynn og svak. Andre gangen holdt det med en antibiotika-kur, så trakk den seg tilbake av seg selv, og jeg var helt fin igjen i løpet av et par uker. Forløpet var som sagt forskjellig for meg de to gangene, og de vil selvsagt også være forskjellig fra person til person. Jeg ville, som andre her sier, tatt en ekstra tur til legen, bare for å få sjekket om den er ordentlig på tilbaketur. Halsbyll kan bli alvorlig. Må bare spørre deg om en ting: røyker du? Jeg fikk beskjed om at siden jeg hadde hatt det to ganger måtte jeg regne med å få det igjen, og derfor ble det besluttet å fjerne mandlene mine. Imidlertid sa legen også at slikt mye lettere oppstår om man røyker, fordi immunforsvaret i halsen svekkes betydelig av røyking. Jeg sluttet å røyke, og har aldri hatt halsbyll igjen (20 år siden nå). Jeg slapp også å ta mandlene. Anonymkode: eb261...765
kikkana Skrevet 9. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 9. august 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt det to ganger, og forløpet var forskjellig. Første gangen måtte jeg skjære opp og tømme, og jeg var veldig syk ganske lenge. Jeg tror det tok nesten en måned før jeg følte meg frisk igjen. Greide ikke få i meg særlig med mat de første 14 dagene (kun flytende), så jeg ble veldig tynn og svak. Andre gangen holdt det med en antibiotika-kur, så trakk den seg tilbake av seg selv, og jeg var helt fin igjen i løpet av et par uker. Forløpet var som sagt forskjellig for meg de to gangene, og de vil selvsagt også være forskjellig fra person til person. Jeg ville, som andre her sier, tatt en ekstra tur til legen, bare for å få sjekket om den er ordentlig på tilbaketur. Halsbyll kan bli alvorlig. Må bare spørre deg om en ting: røyker du? Jeg fikk beskjed om at siden jeg hadde hatt det to ganger måtte jeg regne med å få det igjen, og derfor ble det besluttet å fjerne mandlene mine. Imidlertid sa legen også at slikt mye lettere oppstår om man røyker, fordi immunforsvaret i halsen svekkes betydelig av røyking. Jeg sluttet å røyke, og har aldri hatt halsbyll igjen (20 år siden nå). Jeg slapp også å ta mandlene. Anonymkode: eb261...765 Nei men snuser, godt mulig det heller blir noe av det samme da. Er nok best å fjerne mandlene ja. Skulle også gjort det selv, da jeg er 90% sikker på at jeg hadde det ved kyssesyken, bare at det trakk seg selv. Klarte ikke gape engang da. Må vel hatt det x2 ganger for å få tatt mandlene?
kikkana Skrevet 9. august 2016 Forfatter #10 Skrevet 9. august 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Om noen her hevder at de vet det, så kan du ikke vite den informasjonen er pålitelig eller ikke. Tør du å stole på det? Hvorfor ringer du ikke heller til behandlende lege? Anonymkode: 9a1a2...126 Joda, skal gjøre det også. Men ikke bestandig vanlige leger kan absolutt alt like godt heller. Måtte selv foreslå halsbyll før det ble vurdert og det var ikke noe problem å se at d var. Samme når jeg hadde kyssesyken, måtte mase meg til en test, da legen nektet for at d var mononukleose. Fikk halsbyll da også, gikk av seg selv den gang, skjønte ikke selv at d var farlig men.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #11 Skrevet 10. august 2016 11 timer siden, kikkana skrev: Nei men snuser, godt mulig det heller blir noe av det samme da. Er nok best å fjerne mandlene ja. Skulle også gjort det selv, da jeg er 90% sikker på at jeg hadde det ved kyssesyken, bare at det trakk seg selv. Klarte ikke gape engang da. Må vel hatt det x2 ganger for å få tatt mandlene? Mulig snus også påvirker immunforsvaret i halsen, det vet jeg ikke. Det virker logisk. En lege kan helt sikkert svare på det. Ja, du må ha halsbyll minst to ganger før det vurderes fjerning av mandler (hvis det kun er halsbyll alene som indikerer at noe bør gjøres). Imidlertid ville jeg forsøkt å slutte å snuse først. Det er jo en grunn til at vi har mandler, og det beste er å la dem sitte. Jeg mener, hvis snusingen kan være det som forårsaker tilbakevendende halsbyll, så vil jo mandlene kanskje slutte å plage deg når du slutter å snuse, og tjene sin positive funksjon, istedet for en negativ funksjon grunnet ytre påvirkning. Jeg er i hvert fall fornøyd med at jeg slapp å fjerne mine. Anonymkode: eb261...765
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #12 Skrevet 10. august 2016 12 timer siden, kikkana skrev: Joda, skal gjøre det også. Men ikke bestandig vanlige leger kan absolutt alt like godt heller. Måtte selv foreslå halsbyll før det ble vurdert og det var ikke noe problem å se at d var. Samme når jeg hadde kyssesyken, måtte mase meg til en test, da legen nektet for at d var mononukleose. Fikk halsbyll da også, gikk av seg selv den gang, skjønte ikke selv at d var farlig men. Så du stoler mer på hvem som helst på et nettforum enn en som har brukt seks års grunnstudium + årelang spesialisering? Den sjansen hadde ikke jeg tatt..... Anonymkode: 9a1a2...126
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå