Gå til innhold

Allergisk mot hund??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har skaffet oss valp etter å ha ønsket oss dette i lang tid. Men nå lurer jeg på om dattera mi er allergisk. :(:( vi fikk den for bare 5 dager siden, og dag 1 og delvis 2 gikk helt fint!! Men så på natt til dag 3 våkna 6-åringen og var helt potte tett. Hun nøs mye i løpet av dagen og hun har vært veldig tett siden det. Tenkte først hun var forkjøla men hun klager på at det er vondt i øynene også..

Hun har aldri reagert på hund før!! Hun reagerte jo heller ikke de første 2 dagene?? Kan jeg være sikker på at det er det?? Og hvordan kunne jeg ha sjekka dette??

Har bestilt legetime, men ettersom jeg har forstått det tar det mange dager før en får svar på en allergitest. . 

Finnes det medisiner mot det eller måtte man ha kvittet seg med hunden i så fall mon tro??? 

:( noen råd???

Anonymkode: be5d0...e1f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste du (kanskje) gjør er å sende barnet og noen reine klær bikkja ikke har lagt eller vært i nærheten av, på besøk til noen uten hund et døgn eller to. Blir hun da bedre og kommer hjem og blir dårligere igjen så har du forklaringen. Ikke alt kan vises på blodprøver eller komme svar på hos en lege. Denne metoden er betydelig enklere og sikrere. 

Anonymkode: c53f2...b54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Medisiner hjelper på symptomene mens problemene vokser uten at man har kontroll før det hele kan ende i kraftig astma. Derfor er det ut med dyret. Kontakt dem du har fått hunden fra og spør om de kan ta den tilbake. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glimrende forslag av AB øverst!

Selv om hun ikke reagerte helt i begynnelsen hender det at man utvikler allergier av å bli eksponert for noe. Jeg skal absolutt ikke si at det ER allergi, men hvis man kan ta det som utgangspunkt kan jeg dele litt erfaringer:

Jeg har hatt en kraftlig pelsdyrallergi siden jeg var helt liten. Det finnes antihistaminer, som Zyrtec, men det er ingen kur. Det finnes også nesesprayer og lignende. Jeg har en veldig kraftig allergi selv, og hos meg blir symptomene definitivt formildet, men jeg er ikke frisk. Forskjellen er egentlig bare at jeg slipper legevakta, men jeg trenger en dag i senga. I tillegg blir mange veldig trøtte av antihistaminer, men det er litt individuelt. 

Du får kjøpt antihistaminer uten resept (da er det MYE dyrere), men jeg ville aldri "selvmedisinert" et barn, selv ikke for noen dager. Jeg tok antihistaminer som barn, men da på resept, og tok ganske lenge i flytende form. Spør farmasøyten. 

Allergi blir utredet med prikketest, og da må man vanligvis henvises til et sykehus (riktignok ørtenogførti år siden jeg tok dette, men tror det fungerer slik fremdeles). Det kan altså ta en stund å få bekreftet allergi. Legen kan imidlertid skrive ut medisiner som lindrer, men å få bekreftet om det er hundeallergi kan ta sin tid. 

Dersom det ER hundeallergi må jeg absolutt anbefale å bli kvitt hunden. Det finnes grader av allergi, men det å gå fast på antihistaminer er ikke ønskelig. Det er ikke skadelig, men det har noen bivirkninger som merkes godt, som for eksempel trøtthet. Jeg vet at det ikke er det du ønsker å høre, men ta likevel et råd fra en bitter allergiker. Jeg er ikke en skrøpelig type, men jeg har EN sterk allergi, og den er til gjengjeld kraftig som bare rakkern :P 

Anonymkode: ca8b9...889

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glimrende forslag av AB øverst!

Selv om hun ikke reagerte helt i begynnelsen hender det at man utvikler allergier av å bli eksponert for noe. Jeg skal absolutt ikke si at det ER allergi, men hvis man kan ta det som utgangspunkt kan jeg dele litt erfaringer:

Jeg har hatt en kraftlig pelsdyrallergi siden jeg var helt liten. Det finnes antihistaminer, som Zyrtec, men det er ingen kur. Det finnes også nesesprayer og lignende. Jeg har en veldig kraftig allergi selv, og hos meg blir symptomene definitivt formildet, men jeg er ikke frisk. Forskjellen er egentlig bare at jeg slipper legevakta, men jeg trenger en dag i senga. I tillegg blir mange veldig trøtte av antihistaminer, men det er litt individuelt. 

Du får kjøpt antihistaminer uten resept (da er det MYE dyrere), men jeg ville aldri "selvmedisinert" et barn, selv ikke for noen dager. Jeg tok antihistaminer som barn, men da på resept, og tok ganske lenge i flytende form. Spør farmasøyten. 

Allergi blir utredet med prikketest, og da må man vanligvis henvises til et sykehus (riktignok ørtenogførti år siden jeg tok dette, men tror det fungerer slik fremdeles). Det kan altså ta en stund å få bekreftet allergi. Legen kan imidlertid skrive ut medisiner som lindrer, men å få bekreftet om det er hundeallergi kan ta sin tid. 

Dersom det ER hundeallergi må jeg absolutt anbefale å bli kvitt hunden. Det finnes grader av allergi, men det å gå fast på antihistaminer er ikke ønskelig. Det er ikke skadelig, men det har noen bivirkninger som merkes godt, som for eksempel trøtthet. Jeg vet at det ikke er det du ønsker å høre, men ta likevel et råd fra en bitter allergiker. Jeg er ikke en skrøpelig type, men jeg har EN sterk allergi, og den er til gjengjeld kraftig som bare rakkern :P 

Anonymkode: ca8b9...889

Et barn på seks år skal aldri medisineres med antihistaminer uten samarbeid med lege! At en medisin er reseptfri betyr ikke at den kan gies ukritisk og ikke til barn. Antihistaminer av 2. Generasjons typen blir man ikke trett av, man blir trett av sykdommen/allergien, noe nyere forskning viser. 

Prikktest er noe man gjør etter at der er tatt blodprøver der man ikke får "napp". Man henvises til barnelege, lungespesialist eller Øre nese halsspesialist. Men her vi nok en fornuftig lege anse det som helt unødvendig å utrede med prikktest når barnets historie er som den er. 

Å medisinere bort kongaktallergi er det mest ufornuftige man gjør særlig hos barn. Fordi som skrevet over, man maskerer en utvikling av allergien uten å merke at sykdommen kan forverre seg og ende opp som alvorlig lungesykdom og astma. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!! 

Veldig hjelpsomt. Krysser fingrene for at det er noe annet, men vet ikke hva det skulle være. Får vel se hva legen sier.. God ide å sende henne på overnatting til bestemor en natt eller to. Men hvor lang tid vil det ta før symptomer går over når hun ikke er i kontakt med hunden (hvis det viser seg å være allergi)?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!! 

Veldig hjelpsomt. Krysser fingrene for at det er noe annet, men vet ikke hva det skulle være. Får vel se hva legen sier.. God ide å sende henne på overnatting til bestemor en natt eller to. Men hvor lang tid vil det ta før symptomer går over når hun ikke er i kontakt med hunden (hvis det viser seg å være allergi)?

Alt fra timer til seks uker. Jeg vil tro en natt eller to vil utgjøre en forskjell. Særlig dersom hun får dusjet av seg hundeallergene og byttet tøy og kommer til et innemiljø uten hund eller andre allergener hun kan reagere på. 

Er hun ikke forkjølet så er det ikke så mye annet å velge mellom. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...