Gå til innhold

Ringpåsettelse?


'Lilly'

Anbefalte innlegg

De bryllupene jeg har vært i har ikke hatt ringpåsettelse som en del av vielsen. Hva gjør dere? Har dere dette med i vielsen, eller har dere på dere ringene fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ringpåsettelse i kirka. Vi var ikke ringforlovet før vi giftet oss så det var ekstra kjekt å sette ringene på i kirka!!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewr - ikke innlogget

Vi har ringpåsettelse i kirken. Har ikke vurdert noe annet egentlig, men så har ikke vi ringer fra før - dvs jeg har en, men får en til. Kjærsten har ikke fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann

Vi hadde ringpåsettelse i Kirken da presten også skulle velsigne våre ringer. Jeg var også i bryllup i Statskirka der de droppet påsettelsen. Syntes det er et veldig flott rituale selv da.

20April2002

http://home.no.net/waraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da vi giftet oss for 3 uker siden :D :sjarmor: :D :sjarmor:

hadde vi ikke ringpåsettelse. Vi hadde jo ringer begge to fra før, og jeg syntes det ble litt rart å skulle ta ringene som vi hadde gått med i 1,5 år av, også sette de på bare ei stund etterpå igjen. Men det var nå oss da, og for oss føltes det ikke naturlig å ha ringpåsettelse. Men det var mange som spurte hvorfor vi ikke hadde hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt nye gifteringer og vil derfor velge ringpåsettelse. Hadde vi brukt forlovelsesringene ville vi nok ikke hatt det. Men er likevel enig at det er et fint rituale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mummi

vi skal sette på ringene i kirken.

min kjære er gullsmed og jeg var med og ta ut ringene.de er i gult og hvit gull,med noen diamanter rundt.men i ølge min kjære så meg ha bind or øynene når de skal prøve om de passer for han hadde gjort litt forandringer.

så det kommer til og bli kjempe spennende når jeg står ved allteret og får se ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Er enig med bel@ni. Vi skal ikke ha ringpåsettelse, da vi allerede har på oss ringene etter en forlovelsestid på ca. 1 år. Synes det ville vært litt rart for oss. Hadde vi derimot ikke hatt ringer fra før, eller kjøpt nye hadde saken stilt seg helt annerledes. Jeg synes det er et fint rituale, men er det en norsk skikk?

Klem Vekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sølvringer når vi forlovet oss, og ville bytte ut disse med gullringer i kirken, så vi hadde ringpåsettelse og et ekte kyss etterpå. Fikk forståelse av at dette ikke er det vanligste, men vi fikk det som vi ønsket det. Synes dette er en fin del av vielseseremonien! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer ikke til å ta på ringer i kirka av samme grunn som de andre har sagt, nemlig det at vi har gått med forlovelsesringer i 2 år og da blir det unaturlig å ta dem av igjen. Men jeg er enig i at det er et fint rituale for dem som ikke har vært ringforlovet tidligere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi har tatt av ringene for å pusse de og inngravere, men vi er fortsatt litt usikre på når vi skal ta de på igjen. Har egentlig ikke lyst å stå å plundre med det foran der, men lyst å ta de på sammen event før...hmmm For i selve rituale er det vel bare lov å elske og ære osv osv hva sier de om man skal velsigne ringene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det finnes en egen del i ritualet i statskirken som omhandler ring påsettelse. Etter at begge har svart ja:

Prest: Så gi hverandre hånden på det.

For Guds ansikt og i disse vitners nærvær har dere nå lovet hverandre at dere vil leve sammen i ekteskap, og gitt hverandre hånden på det. Derfor erklærer jeg at dere er rette ektefolk.

Dersom brudeparet ønsker å sette ringene på, fortsettes det som følgende:

Prest: Gi nå hverandre ringene, som dere skal bære til tegn på løftet om troskap.

Ringene kan enten overrekkes av presten eller av brudgommens forlover. Hvis presten skal overrekke ringene må de enten ligge på alteret eller på alterringen.

Brudeparet går deretter tilbake til sine plasser og setter seg.

-----

Så jeg tror det er bare å gi beskjed til presten om hva man vil.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 20April2002 (gjest)

Vi giftet oss som tidligere nevnt Katolsk og der er ringpåsettelsen og velsignelse av ringene en veldig viktig del av vielsen. Presten stenker ringene med vievann og så skal vi ta dem på oss. Det var ikke noe spørsmål hos oss om vi skulle droppe ringpåsettelsen eller ei. Uansett siden det er så mange meninger så må det nesten være opp til brudeparet selv hva de velger å gjøre. Jeg synes personlig at det er et flott rituale. Må legge til at vi var forlovet i to år før vi giftet oss, vi tok av oss ringene en del mnd. før vielsen og fikk dem gravert og så tok vi dem på oss igjen under vielsen.

Klemz fra

20April2002

http://home.no.net/waraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...