Gå til innhold

Nato-/koma-genser


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du også en mann som har vært i forsen og ikke kan glemme glansdagene? :wink: Er så lei av maset fra min om hvor fortreffelig denne komagenseren er. Nå har han da blitt innrullert i heimevernet, og jeg har fått sett en slik genser for første gang. Og makan til stygghet! Ikke søren om den skal fram i det sivile liv.. :ler:

Men pris? Nei det vet jeg ikke. 4-600 kroner på en sånn militærsjappe kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du også en mann som har vært i forsen og ikke kan glemme glansdagene? :wink:

Helt riktig,...Hører om den genseren hver gang det fryser på ute.

Nå har han da blitt innrullert i heimevernet, og jeg har fått sett en slik genser for første gang. Og makan til stygghet! Ikke søren om den skal fram i det sivile liv.. :ler:

Jeg skal (i det minste) få velge farge,...og da blir den blå, for den er nemlig ikke såå stygg, synes jeg,... :wink:

Du tror ikke de har slike gensere på en sportsbutikk?

Har ingen militær-sjapper i byen,...tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Ta deg en ringerunde og hør? Eller har du kanskje noen i fx Oslo som kan være behjelpelig?

Jeg synes den er urstygg, men så har jo heimevernet kun utvaska grønne klær i ymse nyanser også da. Kan jo hende de er litt penere i både farge og form når de er helt nye, og ikke vært i vasken tretusen ganger. Men det skal de ha; det er slitesterke klær.

Etter å ha hørt om denne genseren hver vinter de siste seks årene, så hadde jeg ærlig talt forventa meg et skikkelig vidunder. Litt sånn royal med masse skjult stæsj. Redningsbåt for eksempel.

Min er likevel mest ram på å mase om de evinnelige 'sokker frotte grå' (det må jo gå i militær sjargong), og jeg vurderer seriøst å ringe et depot snart og høre om de har en femti par til salgs! Burde få han til å holde kjeft resten av livet, tenker jeg :ler:

Nei, nå tok jeg litt av her.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Originale natogensre er ypperlige :) Varme og

slitesterke. De har tett vevet ull så det er flotte å bruke

utendørs da de ikke henger seg opp i noe. De fås kjøpt

på forsvarets uniformsutsalg, men der må du enten

være ansatt i forsvaret eller være reservebefal for å

kunne kjøpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nato gensrene er utrolig digge! Jeg elsket min blå. Bare synd at noen stjal den. Ikke at jeg forstår hvem som kunne bruke min lille størrelse. :-?

Tror jaggu jeg skal sjekke den sida som er nevnt her. Eller ganske enkelt se om jeg rekker en tur til utsalget ved Haakonsvern. *Saeria notere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Natogenser og komagenser er ikke det samme. Natogenser er en del av en arbeidsuniform eller permuniform. Komagenser brukes når det er -30 grader. Den er jææævla tykk - man blir helt i koma av å gå i den hvis temperaturen ute ikke er under -20 ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natogenser og komagenser er ikke det samme.

Aha...ok.. Det visste jeg ikke. Takk for oppklaringen! :-)

De nato-genserene, har alle ett lite norskt flagg på?

(Sambo skal for all del ikke ha noe flagg på,..pga at han ikke er norsk av opprinnelse..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Clea... de blå, eller mørkeblå natogensere er faktisk litt kule... tror dem er laget av ull eller noe og holder godt på varmen, man får faktisk lyst til redde liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

De nato-genserene, har alle ett lite norskt flagg på?

(Sambo skal for all del ikke ha noe flagg på,..pga at han ikke er norsk av opprinnelse..)

Tror ikke de har det. Da jeg var i militæret fikk vi ikke ha sivile klær med natogenser som hadde flagg på, fordi med et flagg ville være en militær uniform. Uansett, ikke veldig vanskelig å ta bort, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

De nato-genserene, har alle ett lite norskt flagg på?

(Sambo skal for all del ikke ha noe flagg på,..pga at han ikke er norsk av opprinnelse..)

Tror ikke de har det. Da jeg var i militæret fikk vi ikke ha sivile klær med natogenser som hadde flagg på, fordi med et flagg ville være en militær uniform. Uansett, ikke veldig vanskelig å ta bort, skulle jeg tro.

EDIT: Nei de selges ikke med flagg. Husker at jeg sydde på det selv da jeg kjøpte en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en NATO-genser (på en utrolig blærete mann, forøvrig).

Du får kjøpt denne på Pentagon og Army Shop (jeg pleier å blande navn her, så ta det med en klype salt - begge finnes i Oslo sentrum).

Koma-genser er en tjukk ullgenser, finner ikke noe bilde av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som Rattlesnake sier' date=' så skal ikke sivile bære flagg på militære klær.[/quote']

Hva med en sivil natogenser da? Faen jeg er sivil og liker det tøyet....

Hva hvis jeg tilfeldigvis skulle like flagg da? Kan jeg liksom ikke sy inn hva jeg vil? Om jeg vil sy inn en wacologo eller danskeflagget uten blåkors så er vel det mitt problem vel?

De miletæret som går rundt med bånd og forklær... og flagg og vaier..

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne sy inn så mange Waco-logoer som du bare måtte ønske. :wink:

Hva med danskeflagget med blåkors da? (det blir som kjent det norske flagget....det rendyrkede norske flagget og det blå korset symboliserer nordmenn....)

Kors er et tortuinstrument.

Er glad jeg ikke er en tilhenger av dette tullet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...