Gå til innhold

Nerd

Gjest Cornelia

Anbefalte innlegg

Gjest Cornelia

Kanskje det er unødvendig å lage en ny tråd om dette her, vet ikke.

Leste i en tråd at det tydeligvis er mange som ikke forstår forskjellen på nerd og geek. Selv bruker jeg aldri ordet geek, og fant betydningen i urban dictionary. Det skiller seg fra nerd fordi geek ikke nødvendigvis betyr smart. Mer innesluttet og glad i soloaktiviteter - inne. Den typen du mobber på skolen, som blir sjefen din senere. 

Jeg lurer på om vi har norske ord som skiller disse to fra hverandre? Jeg har oppfattet det som at man bruker nørd som et ord for geek, stemmer det?

Alt man skal lure på altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt på dette selv, faktisk. :P

Så vidt jeg vet, har vi ikke et eget norsk ord for geek, mens nerd har blitt brukt for å dekke både nerd og geek. Jeg ønsker meg faktisk et eget ord for geek, siden det er som du sier, en forskjell på å være nerd og det å være en geek. :)

Jeg oppfatter i alle fall en geek som er oppslukt i både soloaktiviteter, men samtidig har en fast gjeng h*n har for å få utløp for det sosiale. Enten det gjelder DnD, gaming, film, serier og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cornelia
12 timer siden, Fluttergork skrev:

Jeg har tenkt på dette selv, faktisk. :P

Så vidt jeg vet, har vi ikke et eget norsk ord for geek, mens nerd har blitt brukt for å dekke både nerd og geek. Jeg ønsker meg faktisk et eget ord for geek, siden det er som du sier, en forskjell på å være nerd og det å være en geek. :)

Jeg oppfatter i alle fall en geek som er oppslukt i både soloaktiviteter, men samtidig har en fast gjeng h*n har for å få utløp for det sosiale. Enten det gjelder DnD, gaming, film, serier og andre ting.

Phu. Nå føler jeg meg ikke så alene lenger :). Kanskje vi skulle ha laget et eget ord for geek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter nerd som en enstøing som er fullstendig oppslukt av ett eller noen få emner og kan ALT om dette. Fungerer dårlig sammen med de som ikke er like oppslukt. Veldig lite sosiale antenner. Mens en Geek er en mer sosial versjon (ofte velfungerende), som fortsatt er relativt oppslykt av enkelte ting, bare bredere.

Nørd er var en fornorsket versjon av ordet nerd. Om du sier nerd på engelsk så blir det jo nørd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cornelia
14 timer siden, Whoops skrev:

Jeg oppfatter nerd som en enstøing som er fullstendig oppslukt av ett eller noen få emner og kan ALT om dette. Fungerer dårlig sammen med de som ikke er like oppslukt. Veldig lite sosiale antenner. Mens en Geek er en mer sosial versjon (ofte velfungerende), som fortsatt er relativt oppslykt av enkelte ting, bare bredere.

Nørd er var en fornorsket versjon av ordet nerd. Om du sier nerd på engelsk så blir det jo nørd.

Ja, det er det jo. Nå føler jeg meg litt teit :tongue:. Leste en status en gang; "Sitter på skolen og geeker seg". Festlig. I slike sammenhenger er det jo bare morsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen
15 timer siden, Whoops skrev:

Eg huskar å ha lest definisjoner som seier det same som deg. Huskar berre ikkje kvar eg las det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...