Gå til innhold

Endetarmsplager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. Jeg er en dame på 24år som fikk veldig til endetarmsplager etter galleoperasjon. Alt forandret seg etter denne operasjonen. 

Siden operasjonen har jeg slitt med diare hver dag. Hver morgen etter inntak av frokost går det ikke lengre enn ca 30min før jeg må på do. Akutt på do. Noen dager må jeg på do å ha avføring opp til 6 ganger. Dette er ofte i sammenheng med måltid. Men også uten måltid. Det er svært sjeldent jeg har normal avføring. Vil ikke si jeg spiser særlig usunt da jeg har gått ned 29kg siden jul. Og skal enda ned 7kg. 

Når disse plagene med diare kom etter operasjonen fikk jeg også veldig plager med kløe, svie og av og til smerter i endetarmsåpningen. Kløen sitter i endetarmsåpningen. Er også mørk rundt åpningen nesten litt grå blå! Kløen er værts på kvelden når jeg skal legge meg. Men også avog til på dagtid. Noen dager er værre enn andre. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og dt er nå 3år siden operasjonen og dt siste året har vært et mareritt med diare og plagsom endetarmsåpning. Til tider blir jeg deprimert og sint. Har bestilt legetime selvfølgelig! Men sitter og er nærvøs for noe alvorlig. Har lest litt om denne operasjonen og livet etter. Jeg er vell en av de som sliter. Er det noen som har opplevd eller sliter med disse plagen og kan evt gi meg tips før legetimen som kan hjelpe meg eller noen som kan fortelle meg hva detter er? Eller en pekepinne? Jeg er som sagt nervøs og redd for noe alvorlig! 

Anonymkode: 58abd...050

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fjernet galleblæren? Jeg vet veldig lite om dette, men mener å ha lest at dersom man fjerner galleblæren er det stor sjanse for å måtte slite med diaré i tiden etter.. Kløen/svien osv. vil jeg tro kommer av at du har diaré. Jeg kjenner hvert fall ubehag der nede hvis jeg har vært magesyk et par dager.

Høres veldig, veldig kjedelig ut, og håper virkelig du finner en måte å bedre plagene på. Beste du kan gjøre nå er å kontakte lege, og det har du allerede gjort. Krysser fingrene for deg, for slik skal du ikke måtte ha det. 

Anonymkode: 34e2a...f57

AnonymBruker
Skrevet

Dette har vært veldig deprimerende og irriterende, og ikke minst skjemmende. For ikke å snakke om flaut å prate om å da blir depresjonene dypere. Det har også vært en stor bekymring i daglig livet. Sliter veldig etter operasjonen og savner normal avføring for å si det slik. Hater å gå på do, får så å være færdi å må på do igjenn... 

Takk takk :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vært veldig deprimerende og irriterende, og ikke minst skjemmende. For ikke å snakke om flaut å prate om å da blir depresjonene dypere. Det har også vært en stor bekymring i daglig livet. Sliter veldig etter operasjonen og savner normal avføring for å si det slik. Hater å gå på do, får så å være færdi å må på do igjenn... 

Takk takk :)

Ja galleblæren ble akutt fjernet pga betennelse og mye anfall:-/ 

Skrevet

Det høres slitsomt ut, ja. Håper du kan få litt hjelp på legetime. Spiser du fettfattig mat? Unngå mye smør på brødskive, steke i fett osv? F.eks. nøtter, avocado osv inneholder jo mye fett og, selv om det ellers er sunt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...