AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Hvordan ble det oppdaget og hva var dine symptomer? Anonymkode: 56517...377
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #4 Skrevet 6. august 2016 Kanskje du skulle være litt mer spesifikk? Begrepet hjertefeil rommer svært mange ulike tilstander. Hva er det egentlig du lurer på? Anonymkode: b5c05...fe1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #5 Skrevet 6. august 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du skulle være litt mer spesifikk? Begrepet hjertefeil rommer svært mange ulike tilstander. Hva er det egentlig du lurer på? Anonymkode: b5c05...fe1 Bare nysgjerrig, hvordan man egentlig kan oppdage feil i hjertet når man ellers er frisk liksom. Anonymkode: 56517...377
tussi680 Skrevet 6. august 2016 #6 Skrevet 6. august 2016 (endret) Da må du nok undersøkes grundig på et sykehus. Det ble jeg for hadde et ørlite hjerteinfarkt, og det ble på med masse ledninger og overvåkning. Endret 6. august 2016 av tussi680
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #7 Skrevet 6. august 2016 11 minutter siden, tussi680 skrev: Da må du nok undersøkes grundig på et sykehus. Det ble jeg for hadde et ørlite hjerteinfarkt, og det ble på med masse ledninger og overvåkning. Skjønner, hvordan utartet hjerteinfarktet? Besvimte du? Og hvordan pleide pulsen å være? Anonymkode: 56517...377
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #8 Skrevet 6. august 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare nysgjerrig, hvordan man egentlig kan oppdage feil i hjertet når man ellers er frisk liksom. Anonymkode: 56517...377 Noen tilstander oppdages ikke før det skjer et insult. Andre tilstander vil være symptomgivende, og utløse en utredning som avdekker tilstanden. Atter andre kan ha diffuse symptombilder som ikke viser noe entydig opphav før det kommer til en hendelse. Kardiologi er et stort fagfelt som rommer mange ulike sykdommer som arter seg på forskjellig måte og gir ulike symptomer, fra kortpustethet og hodepine til vannansamlinger i kroppen, smerter i leggene ved gange, brystsmerter eller utmattelse. De fleste tilstander avdekkes fordi man oppsøker lege for diffuse plager som utredes. Men noen opplever plutselig hjertesykdom (. f. eks. koronarstenose hos unge mennesker, eller akutt infarkt hos eldre), uten at man har fått noe forvarsel. Når man runder 40-45 er det derfor lurt å følge med på blodtrykk, kolesterolverdier og koagulasjonsparametre. Den beste forsikringen mot at hjertesykdom utvikler seg til noe alvorlig er å oppsøke lege når du oppleve noe unormalt, samt periodiske kontroller av blodparametre fra man er middelaldrende. De fleste hjertedødsfall eller tilfeller av hjertesykdom hos unge skyldes enten medfødte tilstander eller misbruk av sentralstimulerende midler (som kokain, amfetamin etc). Er det mistanke om hjertesykdom vil man undersøke blodtrykk over 24 timer, hjerterytme (ved EKG), hjertets belastningsevne ved aktivitet (arbeids-EKG), bildediagnostikk (ekko-kardiografi er gullstandard), angiografi (for å undersøke hjertets blodforsyning), og en hel del forskjellige tester som kan utløses av spesifikke funn. Det er en hel del markører i blod man kan se etter for å finne indikasjoner på visse tilstander. I de aller fleste tilstander vil hjertesykdom være symptomgivende i lang tid før noe alvorlig skjer. Man kan velge å ignorere symptomer, men det er ikke særlig lurt. Anonymkode: b5c05...fe1
tussi680 Skrevet 6. august 2016 #9 Skrevet 6. august 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner, hvordan utartet hjerteinfarktet? Besvimte du? Og hvordan pleide pulsen å være? Anonymkode: 56517...377 Pulsen var veldig høy og jeg hadde vondt i brystkassa.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #10 Skrevet 6. august 2016 1 time siden, tussi680 skrev: Pulsen var veldig høy og jeg hadde vondt i brystkassa. Hvor høy puls og var det høy hele tiden? Anonymkode: 56517...377
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #11 Skrevet 6. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen tilstander oppdages ikke før det skjer et insult. Andre tilstander vil være symptomgivende, og utløse en utredning som avdekker tilstanden. Atter andre kan ha diffuse symptombilder som ikke viser noe entydig opphav før det kommer til en hendelse. Kardiologi er et stort fagfelt som rommer mange ulike sykdommer som arter seg på forskjellig måte og gir ulike symptomer, fra kortpustethet og hodepine til vannansamlinger i kroppen, smerter i leggene ved gange, brystsmerter eller utmattelse. De fleste tilstander avdekkes fordi man oppsøker lege for diffuse plager som utredes. Men noen opplever plutselig hjertesykdom (. f. eks. koronarstenose hos unge mennesker, eller akutt infarkt hos eldre), uten at man har fått noe forvarsel. Når man runder 40-45 er det derfor lurt å følge med på blodtrykk, kolesterolverdier og koagulasjonsparametre. Den beste forsikringen mot at hjertesykdom utvikler seg til noe alvorlig er å oppsøke lege når du oppleve noe unormalt, samt periodiske kontroller av blodparametre fra man er middelaldrende. De fleste hjertedødsfall eller tilfeller av hjertesykdom hos unge skyldes enten medfødte tilstander eller misbruk av sentralstimulerende midler (som kokain, amfetamin etc). Er det mistanke om hjertesykdom vil man undersøke blodtrykk over 24 timer, hjerterytme (ved EKG), hjertets belastningsevne ved aktivitet (arbeids-EKG), bildediagnostikk (ekko-kardiografi er gullstandard), angiografi (for å undersøke hjertets blodforsyning), og en hel del forskjellige tester som kan utløses av spesifikke funn. Det er en hel del markører i blod man kan se etter for å finne indikasjoner på visse tilstander. I de aller fleste tilstander vil hjertesykdom være symptomgivende i lang tid før noe alvorlig skjer. Man kan velge å ignorere symptomer, men det er ikke særlig lurt. Anonymkode: b5c05...fe1 Er du lege eller, mye kunnskap du hadde Anonymkode: 56517...377
The Kitten Skrevet 6. august 2016 #12 Skrevet 6. august 2016 Jeg har en hjerteklaff som lekker. Var opprinnelig til legen (hadde nylig byttet lege) på grunn av noe annet, men hun tok en generell undersøkelse og oppdaget en bilyd på hjertet. Ble sendt til hjertespesialist som sa at den ene hjerteklaffen min lakk. Det var såpass lite at jeg ikke ble satt på medisiner for det, og har ikke opplevd noe ubehagelig etter det. Eneste er at jeg blir fortere trøtt og sliten enn jevnaldrene (sa hun klokken 2 om natten) Likevel tenker jeg at jeg kanskje burde sjekket det igjen snart?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #13 Skrevet 7. august 2016 7 minutter siden, The Kitten skrev: Jeg har en hjerteklaff som lekker. Var opprinnelig til legen (hadde nylig byttet lege) på grunn av noe annet, men hun tok en generell undersøkelse og oppdaget en bilyd på hjertet. Ble sendt til hjertespesialist som sa at den ene hjerteklaffen min lakk. Det var såpass lite at jeg ikke ble satt på medisiner for det, og har ikke opplevd noe ubehagelig etter det. Eneste er at jeg blir fortere trøtt og sliten enn jevnaldrene (sa hun klokken 2 om natten) Likevel tenker jeg at jeg kanskje burde sjekket det igjen snart? Bra det ikke var noe alvorlig, men greit å følge med på. Anonymkode: 56517...377
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #14 Skrevet 7. august 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ble det oppdaget og hva var dine symptomer? Anonymkode: 56517...377 Veldig kortpustet og mye vann i kroppen. Fikk diagnose kols hos fastlegen, som viste seg å være feil. Kom etterhvert på sykehus, lå inne 1mnd. og gikk ned 25 kg bare i vann. Viste seg å være hjertesvikt pga. arterieflimmer og høyt blodtrykk. Ble omsider friskmeldt og etter lenger sykmelding begynte jeg i full jobb igjen. Så gikk det 4 og en halv mnd. så "døde" jeg. Datt om med full hjerestans uten å merke noe som helst. Heldigvis var det folk i huset som kunne sine ting til 113 var på plass. Lå ei uke i koma, så det var på hengende håret. Lever nå ganske bra med innoperert hjertestarter (icd) . Blir nok ikke 100 % som jeg var, men med riktig medesinering og trening så satser jeg på å bli bortimot 95 % Si hva dere vil, men vi har et fantastisk helsevesen i Norge ! Anonymkode: 99143...734 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #15 Skrevet 7. august 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig kortpustet og mye vann i kroppen. Fikk diagnose kols hos fastlegen, som viste seg å være feil. Kom etterhvert på sykehus, lå inne 1mnd. og gikk ned 25 kg bare i vann. Viste seg å være hjertesvikt pga. arterieflimmer og høyt blodtrykk. Ble omsider friskmeldt og etter lenger sykmelding begynte jeg i full jobb igjen. Så gikk det 4 og en halv mnd. så "døde" jeg. Datt om med full hjerestans uten å merke noe som helst. Heldigvis var det folk i huset som kunne sine ting til 113 var på plass. Lå ei uke i koma, så det var på hengende håret. Lever nå ganske bra med innoperert hjertestarter (icd) . Blir nok ikke 100 % som jeg var, men med riktig medesinering og trening så satser jeg på å bli bortimot 95 % Si hva dere vil, men vi har et fantastisk helsevesen i Norge ! Anonymkode: 99143...734 Oi, vært gjennom mye du. Røykte du? Siden du fikk konstatert kols? Og hvor hadde du vann i kroppen? Kan jeg spørre hvor mye du veide? Anonymkode: 56517...377
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #16 Skrevet 7. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, vært gjennom mye du. Røykte du? Siden du fikk konstatert kols? Og hvor hadde du vann i kroppen? Kan jeg spørre hvor mye du veide? Anonymkode: 56517...377 Ex-røyk (slutta 2009) Vann mer eller mindre i hele kroppen, men mest i beina. Fikk bare på meg joggebukse og sandaler på slutten. I leggene så pipla det ut vann, så der måtte jeg få behandling på hudavd. og. Veide vel ca 125 kg på det meste. Min nåværende med.status er "gjenoppliving med positivt resultat". Så egentlig skal jeg være jævla glad. Anonymkode: 99143...734 2
tussi680 Skrevet 7. august 2016 #17 Skrevet 7. august 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor høy puls og var det høy hele tiden? Anonymkode: 56517...377 Altså det husker jeg ikke - det er en bra stund siden, ca 10 år.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #18 Skrevet 7. august 2016 Jeg har en lekkasje i mitralklaffen, men den er såpass liten at jeg ikke trenger å gå til kontroller eller noe. Er i 20-årene så jeg regner med det ikke trenger å sjekkes igjen før om maaange år, med mindre jeg får symptomer da. Merker ikke noe til det nå. Anonymkode: 6cdf8...656
lillesky Skrevet 8. august 2016 #19 Skrevet 8. august 2016 Tråden er ryddet for spekulasjoner. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #20 Skrevet 8. august 2016 Den 7.8.2016 at 3.28, AnonymBruker skrev: Ex-røyk (slutta 2009) Vann mer eller mindre i hele kroppen, men mest i beina. Fikk bare på meg joggebukse og sandaler på slutten. I leggene så pipla det ut vann, så der måtte jeg få behandling på hudavd. og. Veide vel ca 125 kg på det meste. Min nåværende med.status er "gjenoppliving med positivt resultat". Så egentlig skal jeg være jævla glad. Anonymkode: 99143...734 Hvordan var det å dø!? Sorry hvis det er et frekt spørsmål Anonymkode: 8c1b3...2ab
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå