Gå til innhold

Hjelp! Hva er dette?!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke les dette om det er ekkelt. Men du bør absolutt ta med funnet til legen, slik at legen kan finne ut hva det er, og evt bli undersøkt.

"Larvene innkapsles i hvitgule cyster (fra risengryn- til valnøttstørrelse) på innvollene og ..."

https://snl.no/bendelormer

Anonymkode: 0ba6d...528

Fra linken over:

"Den brede bendelormens forekomst i tynntarmen forårsaker hos mennesker undertiden en sterk reduksjon i antall røde blodceller (se anemi). Flere andre bendelormarter, som ligner D. latum,har sine mellomvertstadier hos en rekke norske ferskvannsfisk. Larvene innkapsles i hvitgule cyster (fra risengryn- til valnøttstørrelse) på innvollene og bukveggen hos fiskene, mens forskjellige fugle- og pattedyrarter er hovedverter. Flere av disse går også på mennesker. "

Har du spist rå fisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er imidlertid flott at du har fanget opp en. Ta med den i en beholder til lege. Det er det jeg vil råde deg til å gjøre når det ikke er en åpenbar grunn til dette. 

Hvor lenge har du hatt dette forresten? Har det skjedd noen endringer i kosten før du begynte å merke dette? 

Anonymkode: 94816...c57

• Liker 2
Skrevet

Okei mulig jeg er helt på villspor men, reagerer du på melk eller laktose? Jeg har nemlig hørt historier om folk (oftest barn) der magen reagerer på melk (aner ikke vitenskapen bak dette) og resultatet er at det kommer ut slike "kapsuler" i avføringen. Som oftest er de lyse, men farger fra annen mat kan smitte over. Er visst ikke noe farlig. Men hør med legen først! Finner du ikke ut av det kan du jo prøve å kutte ut laktose fra maten din ei stund og se om de forsvinner? :)

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Hypnosee skrev:

Okei mulig jeg er helt på villspor men, reagerer du på melk eller laktose? Jeg har nemlig hørt historier om folk (oftest barn) der magen reagerer på melk (aner ikke vitenskapen bak dette) og resultatet er at det kommer ut slike "kapsuler" i avføringen. Som oftest er de lyse, men farger fra annen mat kan smitte over. Er visst ikke noe farlig. Men hør med legen først! Finner du ikke ut av det kan du jo prøve å kutte ut laktose fra maten din ei stund og se om de forsvinner? :)

Jeg har laktoseintoleranse, men har aldri sett noen slike "kapsler" i avføringen.

Anonymkode: 4ec58...a2d

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Hypnosee skrev:

Jeg er også tåler heller ikke laktose, men aldri fått noe slikt.

Anonymkode: fc5d9...2f7

Skrevet
19 timer siden, Feyfeyhey skrev:

Her er bendelorm "egg", ikke akkurat egg, men... tenkte jeg skulle legge inn bilde.

https://littlecreekvet.com/tag/proglottids/

p10102551.jpg

Syns ikke de ligner på TS sine, men du kan jo få de sjekket hos lege.

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke les dette om det er ekkelt. Men du bør absolutt ta med funnet til legen, slik at legen kan finne ut hva det er, og evt bli undersøkt.

"Larvene innkapsles i hvitgule cyster (fra risengryn- til valnøttstørrelse) på innvollene og ..."

https://snl.no/bendelormer

Jeg synes ikke de ligner i det hele tatt jeg da men :P Jeg har heller ikke spist rå fisk. 

Skrevet
18 timer siden, Hypnosee skrev:

Jeg har blitt testet for det, så nei det er ikke det heller 🙈

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er imidlertid flott at du har fanget opp en. Ta med den i en beholder til lege. Det er det jeg vil råde deg til å gjøre når det ikke er en åpenbar grunn til dette. 

Hvor lenge har du hatt dette forresten? Har det skjedd noen endringer i kosten før du begynte å merke dette? 

Anonymkode: 94816...c57

Jeg kastet den såklart da 😅 Men det holder kanskje å ta med bilde? 

Vet ikke akkurat hvor lenge det har vært slik, men kanskje det siste halvåret? Nei, ingen endring i kosthold 😅

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, kvinne20 skrev:

Jeg kastet den såklart da 😅 Men det holder kanskje å ta med bilde? 

Vet ikke akkurat hvor lenge det har vært slik, men kanskje det siste halvåret? Nei, ingen endring i kosthold 😅

Ja, ta med bilde til legen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...