AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Forstår godt at det ikke kan gis medisinsk råd eller stilles diagnose over nettet, men vil gjerne høre om det er noe jeg burde bekymre meg for eller om det kan være en realitet. For ca. en uke siden begynte jeg å oppleve en del symptomer som smerter i ledd og muskler, feber, nattesvette, veldige smerter i korsrygg og skarp smerte mot venstre øre og i hals under svelging, gjesping osv. Dette har vedvart, og var hos doktoren på mandag. Fikk tatt blodprøve og undersøkt hals, øre og kroppstemperatur, og han kunne ikke fortelle meg annet enn at blodprøven viste lettere infeksjon i kroppen - altså virus, så jeg kunne ikke få antibiotika. Fikk beskjed om å ta en mengde smertestillende, som jeg har gjort og som hjelper i et par timer før ny dose må tas. Fikk også beskjed om at jeg ville være frisk etter et par dager. Har gått fire dager siden legebesøket og føler meg ikke særlig bedre, foruten når jeg har en del smertestillende. Veldig kjipt å våkne om natten og føle halsen snøre seg opp og pusting blir tungt. Har også lymfeknuter i halsen på størrelse med druer. Antar at det var for tidlig å teste for kyssesyken 3-4 dager etter symptomstart. Vet at man må ha en slik EBV-stikkprøve, og tror de bare tok en standard blodkultur. Kan jeg ha kyssesyken og hvor lenge burde man evt. vente med å dra tilbake til doktoren før det kan vises via tester? Anonymkode: dd717...d94
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Her kan man ikke gi deg noen andre råd enn å gå til legen på nytt, men det er helt normalt å ha virus en liten stund. Lymfeknute i halsen er helt normalt ved infeksjoner (altså både virus og bakterier). Det er naturlig at du ikke får antibiotika når antibiotika ikke fungerer på virus. Anonymkode: 2a45a...c75 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kan man ikke gi deg noen andre råd enn å gå til legen på nytt, men det er helt normalt å ha virus en liten stund. Lymfeknute i halsen er helt normalt ved infeksjoner (altså både virus og bakterier). Det er naturlig at du ikke får antibiotika når antibiotika ikke fungerer på virus. Anonymkode: 2a45a...c75 Naturligvis, og tusen takk for svar. Det jeg lurer på er om en standard blodkultur som viser infeksjon kan være kyssesyken. Anonymkode: dd717...d94
ini Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Det KAN være kyssesyken. Det finnes en hurtigtest for infeksiøs mononukleose (kyssesyken), men denne er ikke veldig pålitelig tidlig i sykdomsforløpet. Imidlertid vil det være naturlig å ta denne, men samtidig ta en ordentlig blodprøve for å gi et sikkert svar. Jeg var selv 25 år da jeg fikk kyssesyken, det var ingen höjdare. Mitt tips til deg er å gå til legen, be om å testes for kyssesyken, og ta tiden til hjelp. Noen ganger kan det være helt tilfeldige årsaker til at det tar lang tid å bli frisk, men ikke vær FOR tålmodig. Du skal følges opp når du ikke blir frisk, så snakk med legen din. God bedring!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Kyssesyken er noe som går nå iallfall og jeg har selv hatt en del influensasymptom i en uke, men er nå på bedringens vei tror jeg. Jeg var også til legen og slo ut 0 på CRP og kunne ellers bare se litt irritasjon i svelget. Jeg nevnte kyssesjuka jeg også, men fikk til svar at det er veldig lite sannsynlig. Legen sa at jeg ville hatt mye større lymfeknuter som ville synest, selv om jeg har ganske ømme lymfeknuter på halsen. Som også tidvis har verket hos meg og inni spesielt i den ene øregangen. Du får bare ta det med ro og se det an. Men ikke gi deg om det ikke går over. Jeg tenker som deg, at det er mulig at legen tar feil. Kanskje er det så tidlig i forløpet at sykdommen ikke har slått ut for fullt enda, vet det er mange som går med influensasymptom til slutt. Typisk for meg denne uken nå har vært at jeg har følt meg fin og frisk lenger perioder om dagen, også føler jeg meg syk igjen på kvelden. I går kveld var jeg overbevist om at nå slå det ut. Det verket i halsen i går kveld og jeg følte at mandlene mine drev og vokste, jeg tenkte - nå skjer det. Men i dag tidlig føler jeg meg fin igjen og jeg kan ikke se at mandlene har vokst. Anonymkode: b7b15...c81
Minlillesky Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Det kan være kyssesyken. Den hadde jeg da jeg gikk i 6 klasse. Var nesten på kanten til å bli lagt inn på sykehuset.. Grusomt. Ta flere tester ☺
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Hvor lenge har du vært syk forresten? Anonymkode: b7b15...c81
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 11 minutter siden, ini skrev: Det KAN være kyssesyken. Det finnes en hurtigtest for infeksiøs mononukleose (kyssesyken), men denne er ikke veldig pålitelig tidlig i sykdomsforløpet. Imidlertid vil det være naturlig å ta denne, men samtidig ta en ordentlig blodprøve for å gi et sikkert svar. Jeg var selv 25 år da jeg fikk kyssesyken, det var ingen höjdare. Mitt tips til deg er å gå til legen, be om å testes for kyssesyken, og ta tiden til hjelp. Noen ganger kan det være helt tilfeldige årsaker til at det tar lang tid å bli frisk, men ikke vær FOR tålmodig. Du skal følges opp når du ikke blir frisk, så snakk med legen din. God bedring! Tusen takk for gode råd! Er ikke noe kjekt, men er vel levbart før jobb og skolekjør begynner igjen. Jeg skal be legen min om test neste uke om det ikke har bedret seg 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kyssesyken er noe som går nå iallfall og jeg har selv hatt en del influensasymptom i en uke, men er nå på bedringens vei tror jeg. Jeg var også til legen og slo ut 0 på CRP og kunne ellers bare se litt irritasjon i svelget. Jeg nevnte kyssesjuka jeg også, men fikk til svar at det er veldig lite sannsynlig. Legen sa at jeg ville hatt mye større lymfeknuter som ville synest, selv om jeg har ganske ømme lymfeknuter på halsen. Som også tidvis har verket hos meg og inni spesielt i den ene øregangen. Du får bare ta det med ro og se det an. Men ikke gi deg om det ikke går over. Jeg tenker som deg, at det er mulig at legen tar feil. Kanskje er det så tidlig i forløpet at sykdommen ikke har slått ut for fullt enda, vet det er mange som går med influensasymptom til slutt. Typisk for meg denne uken nå har vært at jeg har følt meg fin og frisk lenger perioder om dagen, også føler jeg meg syk igjen på kvelden. I går kveld var jeg overbevist om at nå slå det ut. Det verket i halsen i går kveld og jeg følte at mandlene mine drev og vokste, jeg tenkte - nå skjer det. Men i dag tidlig føler jeg meg fin igjen og jeg kan ikke se at mandlene har vokst. Anonymkode: b7b15...c81 Har også en spesiell øregang det verker inni Tror ikke jeg kan se lymfeknutene på halsen med det blotte øye, men har forstått det slik at så lenge de er håndgripelige er de hovne. Jeg har ikke mandler så kan ikke forstå helt hvordan det føles, men om du tar smertestillende har jeg det også slik som regel at dagene er bedre enn natten. Masse god bedring til deg! 9 minutter siden, Minlillesky skrev: Det kan være kyssesyken. Den hadde jeg da jeg gikk i 6 klasse. Var nesten på kanten til å bli lagt inn på sykehuset.. Grusomt. Ta flere tester ☺ Tusen takk for hjelp! Skal be doktoren min om flere tester hvis det ikke gir seg. Synd å høre om opplevelsen din 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du vært syk forresten? Anonymkode: b7b15...c81 Merket noen veldige muskelsmerter og smerter i nedre rygg for litt under to uker siden. Tenkte det var i forbindelse med trening, men hadde aldri kjent noe lignende før. Da jeg løp og gikk merket jeg også smerter i anklene og leggene etterpå, noe som er rart da jeg løper regelmessig og kjenner ikke ettervirkning av dette i ledd og muskler. Ca 5. dager etter dette påbegynte kom resten av symptomene, og feber var det mest av de første dagene - det har gitt seg ettersom jeg har tatt Ibux/Paracet om hverandre hver 3-4 time. Totalt sykdomsforløp vil jeg anslå å være i underkant av 2 uker, om de mystiske ledd og muskelsmertene er relatert til sykdommen. Anonymkode: dd717...d94
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode råd! Er ikke noe kjekt, men er vel levbart før jobb og skolekjør begynner igjen. Jeg skal be legen min om test neste uke om det ikke har bedret seg Har også en spesiell øregang det verker inni Tror ikke jeg kan se lymfeknutene på halsen med det blotte øye, men har forstått det slik at så lenge de er håndgripelige er de hovne. Jeg har ikke mandler så kan ikke forstå helt hvordan det føles, men om du tar smertestillende har jeg det også slik som regel at dagene er bedre enn natten. Masse god bedring til deg! Tusen takk for hjelp! Skal be doktoren min om flere tester hvis det ikke gir seg. Synd å høre om opplevelsen din Merket noen veldige muskelsmerter og smerter i nedre rygg for litt under to uker siden. Tenkte det var i forbindelse med trening, men hadde aldri kjent noe lignende før. Da jeg løp og gikk merket jeg også smerter i anklene og leggene etterpå, noe som er rart da jeg løper regelmessig og kjenner ikke ettervirkning av dette i ledd og muskler. Ca 5. dager etter dette påbegynte kom resten av symptomene, og feber var det mest av de første dagene - det har gitt seg ettersom jeg har tatt Ibux/Paracet om hverandre hver 3-4 time. Totalt sykdomsforløp vil jeg anslå å være i underkant av 2 uker, om de mystiske ledd og muskelsmertene er relatert til sykdommen. Anonymkode: dd717...d94 De to siste dagene har jeg ikke behøvd å ta paracet eller noe annet, så derfor tror jeg at jeg er på bedringens vei og at det kanskje ikke er snakk om kyssesyka likevel. Men etter å ha lest en del rundt på nettet tar jeg ikke gleden på forskudd. Jeg leser at det er veldig normalt at man blir lurt til å tro at man er frisk, så anstrenger man seg mer enn man burde og bang - så blir man dårlig igjen. Jeg tar det derfor veldig med ro noen dager fremover helt jeg er helt sikker på at jeg er frisk og at jeg ikke blir lurt til å tro at jeg er frisk. Jeg savner veldig å trene, men kommer ikke til å tørre å gjøre det til jeg er helt frisk. Så uansett hva det er - hvil deg og ikke overanstreng deg. To uker er en stund, jeg mener det lang nok tid til å gå til legen på nytt. En vanlig influensa pleier ikke å vare så lenge. Særlig ikke siden du må ta paracet/ibux hver dag. Det er heller ikke bra å ta paracet dersom det er kyssesjuka sidan man får leverbetennelse av syken. Jeg ville mast meg til en legetime til, og få testet. Både med test der og da og en sånn leverprøve/blodprøve som blir sendt til labaratorium. Slik jeg har forstått det vil disse ofte kunne vise kyssesyke, selv om det ikke viser på den direkteprøven man tar, da det kan være for tidlig i forløpet. Jeg kan ikke si at disse spesielle leddsmertene på plassene du nevner er noe jeg forbindet med kyssesyka, men sykdommen forløper seg jo ulikt fra person til person. Jeg trodde heller ikke nattesvette var særlig utbredt når man har kyssesyka og har du det fortsatt etter 2 uker er det jo legegrunn i seg selv, mener jeg. Jeg synest ikke det er for tidlig å mase etter to uker. En blodprøve dyrket på labatorium burde iallfall kunne vise nå om det er kyssesyka eller ikke. Den kan dessuten dyrke fram om du har hatt sykdommen i kroppen før eller ikke! Anonymkode: b7b15...c81
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå