Amarone Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 I den nye barnehagen hvor sønnen min skal begynne skal barna sove ute i vogn. Jeg lurer veldig på om det er fornuftig eller ikke med kattenett? På den ene siden skal man jo ikke dekke til vognåpningen. På den andre siden kjenner jeg til en sak fra 6-7 år tilbake hvor et barn på ca 1,5 år døde i en barnehage på Hamar fordi en katt la seg over ham i vogna. I vår barnehage har de ansatte "sovevakt" ute for å passe på barna, men de står jo ikke og stirrer på vognene hvert sekund heller - og katter er kjappe. Hva gjør dere andre, og har noen funnet noe info om kattenett er å regne som "tildekking"?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 53 minutter siden, Amarone skrev: I den nye barnehagen hvor sønnen min skal begynne skal barna sove ute i vogn. Jeg lurer veldig på om det er fornuftig eller ikke med kattenett? På den ene siden skal man jo ikke dekke til vognåpningen. På den andre siden kjenner jeg til en sak fra 6-7 år tilbake hvor et barn på ca 1,5 år døde i en barnehage på Hamar fordi en katt la seg over ham i vogna. I vår barnehage har de ansatte "sovevakt" ute for å passe på barna, men de står jo ikke og stirrer på vognene hvert sekund heller - og katter er kjappe. Hva gjør dere andre, og har noen funnet noe info om kattenett er å regne som "tildekking"? Jeg synes dette begynner å nærme seg hysteri... Jeg har selv to barn som begge sover/har sovet ute i barnehagen. Barnehagen pleier å ta myggnettet over vogna (noe jeg regner med også er fordi det gir litt solskjerming, + at eldre barn som er ute ikke skal få like enkel "tilgang" til barnevogna). Men å kjøpe egen kattenetting til barnevogna, nei det har ikke ramlet meg inn engang. Tjomlid har jo også skrevet et innlegg om dette der han ikke finner noe som helst belegg for at dette faktisk har skjedd. http://tjomlid.com/2013/02/26/baby-kvalt-av-katt-tvilsomt/ Når jeg søker på dette får jeg opp en hendelse fra Sverige for noen år siden, men det står ingenting om barnets alder i saken. Kan kanskje tro at dette kunne skje med en liten nyfødt, men et barn på 1,5 er jo såpss stor og sterk, og ikke minst bevisst, at det ville reagere, og skrike ut, dersom det kom et dyr oppi vogna! Og når barnehagen i tillegg sier at de har en person på vognvakt kan jeg virkelig ikke skjønne at kattenett er noe å vurdere engang! Anonymkode: 82e6a...bce 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Insektnett har jeg hørt om, men kattenett har jeg aldri hørt om. Anonymkode: f4440...ee1
Aamu Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette begynner å nærme seg hysteri... Jeg har selv to barn som begge sover/har sovet ute i barnehagen. Barnehagen pleier å ta myggnettet over vogna (noe jeg regner med også er fordi det gir litt solskjerming, + at eldre barn som er ute ikke skal få like enkel "tilgang" til barnevogna). Men å kjøpe egen kattenetting til barnevogna, nei det har ikke ramlet meg inn engang. Anonymkode: 82e6a...bce Altså.. du HAR myggnetting til vogna. Mange må KJØPE myggnetting utenom vogna. Det koster penger. Det er den f.en ett fett om man kjøper kattenetting eller myggnetting, når hensikten enten er solskjerming eller å holde dyr unna? Er det virkelig et problem for deg at noen ønsker å bruke penger på kattenett? 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, Aamu skrev: Altså.. du HAR myggnetting til vogna. Mange må KJØPE myggnetting utenom vogna. Det koster penger. Det er den f.en ett fett om man kjøper kattenetting eller myggnetting, når hensikten enten er solskjerming eller å holde dyr unna? Er det virkelig et problem for deg at noen ønsker å bruke penger på kattenett? Vogna vår, en Emmaljunga-vogn, har myggnetting "innebygget" i kalesjen. Jeg trodde faktisk at de aller fleste vogner hadde dette. Om så ikke er tilfelle, så beklager jeg antakelsen. Anonymkode: 82e6a...bce
Aamu Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vogna vår, en Emmaljunga-vogn, har myggnetting "innebygget" i kalesjen. Jeg trodde faktisk at de aller fleste vogner hadde dette. Om så ikke er tilfelle, så beklager jeg antakelsen. Anonymkode: 82e6a...bce Nei, mange vogner har ikke det, så man må kjøpe det ved siden av. Den er grei.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Det er vanlig å ha myggnetting på vognene i barnehagen, om du ikke har det til nå er det ikke store kostnaden med tanke på hvor viktig den er. Selv om det ikke står om disse tilfellene i media betyr det ikke at det ikke har skjedd tragiske hendelser med katter som har lagt seg i vogner. Det kan være etter foreldrenes ønske at det ikke blir publisert. Anonymkode: dd32d...fad 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Myggnett/UV-nett skjønner jeg godt, men eget kattenett? Finnes det overhodet? De fleste katter vil vel i utgangspunktet sky en barnehage som pesten, så jeg tror en slik problemstilling er ganske marginal. Anonymkode: e4d1e...c3f 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Myggnett/UV-nett skjønner jeg godt, men eget kattenett? Finnes det overhodet? De fleste katter vil vel i utgangspunktet sky en barnehage som pesten, så jeg tror en slik problemstilling er ganske marginal. Anonymkode: e4d1e...c3f Katter søker varme. Det finner de i barnevogner, på bilpanser, ol. Det er en kjent sak at barnevogner er utsatt for at katter søker "ly" der og legger seg over barnets ansikt. Men i en barnehage der flere barn sover ute så bør man kunne stole på at både barn og katter blir passet på. Anonymkode: f4440...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Katter søker varme. Det finner de i barnevogner, på bilpanser, ol. Det er en kjent sak at barnevogner er utsatt for at katter søker "ly" der og legger seg over barnets ansikt. Men i en barnehage der flere barn sover ute så bør man kunne stole på at både barn og katter blir passet på. Anonymkode: f4440...ee1 Er det en kjent sak eller bare en kjent myte?? Det er ikke mange katter som søker opp steder med barn eller barnevogner en gang. Og at noen passer vognene tviler jeg er fordi de er så redde for katter, men fordi det faktisk ville være ganske uansvarlig å gå fra en haug sovende småbarn ute og ikke kunne ha oversikt om noen våkner eller får blader i øynene.. Anonymkode: e4d1e...c3f 4
Aamu Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Myggnett/UV-nett skjønner jeg godt, men eget kattenett? Finnes det overhodet? De fleste katter vil vel i utgangspunktet sky en barnehage som pesten, så jeg tror en slik problemstilling er ganske marginal. Anonymkode: e4d1e...c3f Det finnes. Mange katter vil sky bråk ja, men her i området er det faktisk en katt som oppsøker barna i barnehagen, som henger rundt barnehagen absolutt hele tiden. Tidligere har det også vært løse hunder (på 20-40 kg) inne i barnehagen som har bitt etter barna etc. Noen bor mer utsatt til enn andre.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 Jeg har jobbet noen år i barnehage for noen år siden, på den minste avdelingen. Har aldri noensinne sett en katt i barnehagen. I tillegg hadde vi også vognvakt der en voksen alltid satt ute sammen med barna som sov. I sjeldne tilfeller kunne man gå en rask tur inn på toalettet, men var uansett rundt pausetider, så var aldri nødvendig for meg hvert fall. De minste barna var 10-12 måneder gamle, men de hadde nok også klart å skrike eller laget lyd om det mot formodning skulle kommet en katt inn i en av vognene. Vi hadde jo også sett katten, bevegelse i vognen, hørt lyder lengde før det overhodet hadde blitt et problem. Helt ærlig er jeg veldig kritisk til om dette faktisk er er vanlig problem eller ikke, tror heller det er tragiske tilfeller av krybbedød, der man i desperasjon har lagt skylden på katter. Anonymkode: c2bbb...f98 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 Selv om dere ikke har opplevd det selv betyr det ikke at det ikke skjer. Om en katt legger seg på ansiktet til et barn i en vogn mens barnet sover vil nok ikke barnet klare å gjøre så mye. De er jo gjerne festet med seler også. Jeg vet om ei jente som er sterkt handikappet pga en katt som la seg på ansiktet hennes mens hun sov i vogna. Sto aldri noe om det i avisa. Hun sitter i rullestol og er helt hjelpetrengende. Anonymkode: dd32d...fad 2
fruBeist Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Myggnett/UV-nett skjønner jeg godt, men eget kattenett? Finnes det overhodet? De fleste katter vil vel i utgangspunktet sky en barnehage som pesten, så jeg tror en slik problemstilling er ganske marginal. Anonymkode: e4d1e...c3f I alle de tre barnehagene jeg har jobba i, så har det til stadighet vert katter inne på lekeplassen. Det har dog ikke vert noe problem med at de har prøvd å komme seg opp i vognene.
MissPierce Skrevet 5. august 2016 #15 Skrevet 5. august 2016 3 timer siden, Amarone skrev: I den nye barnehagen hvor sønnen min skal begynne skal barna sove ute i vogn. Jeg lurer veldig på om det er fornuftig eller ikke med kattenett? På den ene siden skal man jo ikke dekke til vognåpningen. På den andre siden kjenner jeg til en sak fra 6-7 år tilbake hvor et barn på ca 1,5 år døde i en barnehage på Hamar fordi en katt la seg over ham i vogna. I vår barnehage har de ansatte "sovevakt" ute for å passe på barna, men de står jo ikke og stirrer på vognene hvert sekund heller - og katter er kjappe. Hva gjør dere andre, og har noen funnet noe info om kattenett er å regne som "tildekking"? Min gamle sjef jobber i den bhg på Hamar hvor dette hendte. Å det ble sendt varsel til andre bhg om det. Dette hendte om jeg ikke husker helt feil, mens foreldrene var på foreldremøte tidlig på kvelden. Sto nok aldri i noen avis av hensyn til familien.
Amarone Skrevet 5. august 2016 Forfatter #16 Skrevet 5. august 2016 For å oppklare: min vogn har ikke noen netting, og jeg har aldri hatt bruk for det før nå. Kattenett finnes på markedet: det er er grovere og stivere stoff (ser ut som en helsetrøye som nesten kan "stå av seg selv" ) enn myggnetting. Og om hendelsen på Hamar, så har jeg slektninger som bor rett ved denne barnehagen. Dessverre er det sant og ikke en myte. Spørsmålet mitt er om kattenetting er å regne som tildekking av barnevogna, ikke om myggnett er farlig eller om katter hopper opp i barnevogner. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #17 Skrevet 5. august 2016 Så lenge myggnetting er akseptabelt er nok kattenett det også. Er jo større hull i kattenettet. Jeg kjøpte kattenett, men endte opp med å heller bruke myggnettet som uansett lå på fast plass i vogna. Anonymkode: 6c02a...70f
Kontormus Skrevet 5. august 2016 #18 Skrevet 5. august 2016 Jeg har kattenett her, 5 meter fra der jeg sitter. Det er ment å skulle hindre kattene mine å hoppe utenfor verandakanten. Nettet er transparent og fleksibelt. Mye større masker enn på myggnetting. Ikke særlig egnet for barnevogn. Bruk heller myggnetting, så slipper dere mygg også.
MissPierce Skrevet 5. august 2016 #19 Skrevet 5. august 2016 41 minutter siden, Kontormus skrev: Jeg har kattenett her, 5 meter fra der jeg sitter. Det er ment å skulle hindre kattene mine å hoppe utenfor verandakanten. Nettet er transparent og fleksibelt. Mye større masker enn på myggnetting. Ikke særlig egnet for barnevogn. Bruk heller myggnetting, så slipper dere mygg også. Kattenett til vogn er noe helt annet ☺
Kontormus Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 3 timer siden, MissPierce skrev: Kattenett til vogn er noe helt annet ☺ Hva er forskjellen på myggnett og kattenett til barnevogn? Maskestørrelsen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå