AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Heisann! Jeg har hatt veldig lavt jernlager i kroppen, den har ligget helt nede på 2,6 og nå har jeg vært på sykehuset så nå er den helt oppi 18, noe som er ekstremt bra. Jeg har fått p-piller som har stoppet mensen min fordi legen sa det var det jeg trengte nå som kroppen jobber på spreng for å bygge seg opp igjen. Men jeg lurer på to ting. Hva kan jeg gjøre for å holde jernet oppe? Og mensen er jo kvinners naturlige måte å rense kroppen på, er det farlig at jeg ikke har mensen når jeg er 16 år? Anonymkode: 68b75...497
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Og mensen er jo kvinners naturlige måte å rense kroppen på Dette er kun en myte. Spis brødskiver med leverpostei og drikk appelsinjuice til, c-vitamin fremmer jernopptaket. Som et eksempel. Her kan du lese litt mer om temaet. Anonymkode: 1984e...a3d 1
Eplemos Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Gå på apoteket og kjøp jern-piller. De er reseptfrie.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er kun en myte. Spis brødskiver med leverpostei og drikk appelsinjuice til, c-vitamin fremmer jernopptaket. Som et eksempel. Her kan du lese litt mer om temaet. Anonymkode: 1984e...a3d Tja, når jeg ikke har mensen blir jeg faktisk ganske dårlig... Ts, fikk du foreskrevet jernpiller av legen? Jerntilskudd fra apoteket er gjerne mer effektive enn fra dagligvaren. Flytende er visstnok mildere for magen også, men det er jo litt individuelt. Kostmessig bør du spise rødt kjøtt, det inneholder mest jern. Leverpostei er bra om den faktisk inneholder lever (ikke all postei gjør det...). Anonymkode: 8631a...d50
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tja, når jeg ikke har mensen blir jeg faktisk ganske dårlig... Det kan være du innbiller deg at det har sammenheng med menstruasjonen, men det har det altså ikke. Anonymkode: 1984e...a3d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan være du innbiller deg at det har sammenheng med menstruasjonen, men det har det altså ikke. Anonymkode: 1984e...a3d Ja, det er bra å ha brukere på kg som kjenner kroppen min bedre meg selv! Det er tydelig du ikke vet mye om kvinnekroppen og hormonbalansen som styrer menstruasjonen. Anonymkode: 8631a...d50 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, når jeg ikke har mensen blir jeg faktisk ganske dårlig... Ts, fikk du foreskrevet jernpiller av legen? Jerntilskudd fra apoteket er gjerne mer effektive enn fra dagligvaren. Flytende er visstnok mildere for magen også, men det er jo litt individuelt. Kostmessig bør du spise rødt kjøtt, det inneholder mest jern. Leverpostei er bra om den faktisk inneholder lever (ikke all postei gjør det...). Anonymkode: 8631a...d50 Jeg fikk jernpiller både av legen og apoteket, kroppen min tok ikke det bra nok opp så jeg ble sendt til sykehuset for intravenøst. Okei, tusen takk for tips! Anonymkode: 68b75...497
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg har hatt veldig lavt jernlager i kroppen, den har ligget helt nede på 2,6 og nå har jeg vært på sykehuset så nå er den helt oppi 18, noe som er ekstremt bra. Jeg har fått p-piller som har stoppet mensen min fordi legen sa det var det jeg trengte nå som kroppen jobber på spreng for å bygge seg opp igjen. Men jeg lurer på to ting. Hva kan jeg gjøre for å holde jernet oppe? Og mensen er jo kvinners naturlige måte å rense kroppen på, er det farlig at jeg ikke har mensen når jeg er 16 år? Anonymkode: 68b75...497 Det er nok ikke jernlagrene dine men Feritin som er på 18. Når legen har gitt deg p piller for å stoppe mensen så vet legen at dette ikke er farlig og burde og ha forklart deg nettopp det. Du har vel fått beskjed om hvordan du skal forholde deg til jerntabletter, så det skriver jeg ikke noe om her. Når du nå har fått opp feritinen din til 18 og har fått p piller og ikke skal blø rikelig hver måned så vil nok jerninnholdet i blodet ditt stabilisere seg og bygge seg opp sakte men sikker så sant du spiser sunt hver dag. Har du fått blodoverføring på sykehuset siden jernlageret ditt nå er godt på vei oppover? Anonymkode: 812a8...180 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 Jeg får fortere jernmangel fordi jeg har kraftige menstruasjoner, og har blitt anbefalt spiral av legen som bidrar til å minske blødninger. Enn sålenge har jeg forsøkt midlere former jern - men det hjelper ikke fordi jeg trengte fylle tomme lagre. Verdiene sank bare raskt ned igjen. Jeg har nå begynt på Niferex, de er sterkere. Kan gi mer bivirkninger, men jeg merker foreløpig ikke noe særlig til det. Fikk faktisk mer bivirkninger av Aminojern som mange tåler langt bedre. Så mitt tips er: gå på ppiller eller annen prevensjon som minsker/tar bort blødninger(kobberspiral øker mengdene, samt noen piller fører til mye spotting) - og ta Niferex. For meg kan ikke jernmangel behandles gjennom kost, og jeg har ikke alvorlig mangel. Anonymkode: 81943...a5b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #10 Skrevet 4. august 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er bra å ha brukere på kg som kjenner kroppen min bedre meg selv! Det er tydelig du ikke vet mye om kvinnekroppen og hormonbalansen som styrer menstruasjonen. Anonymkode: 8631a...d50 Det er ingenting som tilsier at du må ha menstruasjon når du går på p-piller. Er du uenig må du gjerne skrive en avhandling til meg om hvorfor man skal ha menstruasjon når man går på p-piller. Jeg er veldig interessert i å høre om det Siden din kropp er et medisinsk unikum hadde dette vært svært interessant å forske på! Anonymkode: 77d19...5d0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå