Gå til innhold

Plaget med ekstremt mye svette

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Helt fra jeg var 13 år(16 nå) har jeg vært plaget med ekstremt mye svette. Har tenkt at det har vært puberteten så jeg har bare latt det gå, men nå er det så ille at jeg ikke kan gå med halve klesskapet mitt pga jeg får store svetteringer under armene. Selv om det er -8 så svetter jeg liksom haha, og nå har jeg endelig gått på apoteket å de anbefalte meg aluminiumklorid, så jeg kjøpte det og tenkte å prøve det nå. Er det noen som har noen erfaringer med denne? Er det vondt og har det bra effekt? Og hvor lang tid tar det før det funker isåfall?

Anonymkode: 5e26a...aa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha hyperhidrose, særlig om du har det på hender, føtter eller ansikt også. Noen har det generelt på hele kroppen. Det har ikke med puberteten å gjøre, men er en sykdom. Selv om en del svetter i puberteten, så er det ofte ikke snakk om at det blir store flekker på klær o.l. Det er en misforstått sykdom, men kommer av at det sympatiske nervesystemet er overaktivt hos ca 1 % av befolkningen. 

Aluminiumsklorid kan hjelpe litt, men om det er såpass mye som du beskriver, så ikke ha for høye forventninger. Botox derimot kan være en god hjelp for deg, men dessverre dekkes det ikke av folketrygden. Ellers er fettsuging av svettekjertler en mulig løsning, men også den kun delvis effektiv, da de er vanskelige å suge vekk. Man kan også operere vekk huden under armene, men det anbefaler jeg ikke pga arr og stram hud. Det er den operasjonen man ofte blir tilbudt i det offentlige.

Om du har rødming eller håndsvette samtidig, så er det en operasjon som hjelper i nesten alle tilfeller: thorakal sympatectomi (ets) . Det er på hjerte/kar-avdelinger på større sykehus. Risikoen er imidlertid svetting andre steder på kroppen i en del tilfeller, men ofte i svakere grad. 

Til sist kan det være verdt å prøve en pille som heter Dridase. Da må du til hudlege for å få resept. Det er en lang teåd om Dridase på kg om du søker den opp. 

Håper du blir kvitt plagene mest mulig!

Anonymkode: 88ddc...2c9

AnonymBruker
Skrevet
Den 5. august 2016 at 16.22, AnonymBruker skrev:

Du kan ha hyperhidrose, særlig om du har det på hender, føtter eller ansikt også. Noen har det generelt på hele kroppen. Det har ikke med puberteten å gjøre, men er en sykdom. Selv om en del svetter i puberteten, så er det ofte ikke snakk om at det blir store flekker på klær o.l. Det er en misforstått sykdom, men kommer av at det sympatiske nervesystemet er overaktivt hos ca 1 % av befolkningen. 

Aluminiumsklorid kan hjelpe litt, men om det er såpass mye som du beskriver, så ikke ha for høye forventninger. Botox derimot kan være en god hjelp for deg, men dessverre dekkes det ikke av folketrygden. Ellers er fettsuging av svettekjertler en mulig løsning, men også den kun delvis effektiv, da de er vanskelige å suge vekk. Man kan også operere vekk huden under armene, men det anbefaler jeg ikke pga arr og stram hud. Det er den operasjonen man ofte blir tilbudt i det offentlige.

Om du har rødming eller håndsvette samtidig, så er det en operasjon som hjelper i nesten alle tilfeller: thorakal sympatectomi (ets) . Det er på hjerte/kar-avdelinger på større sykehus. Risikoen er imidlertid svetting andre steder på kroppen i en del tilfeller, men ofte i svakere grad. 

Til sist kan det være verdt å prøve en pille som heter Dridase. Da må du til hudlege for å få resept. Det er en lang teåd om Dridase på kg om du søker den opp. 

Håper du blir kvitt plagene mest mulig!

Jeg prøvde aluminiumsklorid som jeg snakket om samme kvelden som jeg skrev denne tråden. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke den hver eneste dag den første uken, men jeg turte ikke å gjøre det i går fordi jeg har nå store røde blemmer under armene og klør som bare f*en, er det nomralt eller kan jeg være allergisk? Tusen takk for alle råd btw! 

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere ble botox dekket av folketrygden, fastlegen sendte da en henvisning til hud avdelingen på lokalsykehuset. For meg hadde det en fantastisk effekt, så det er verd å spørre fastlegen om den muligheten. 

Anonymkode: b26a3...149

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde aluminiumsklorid som jeg snakket om samme kvelden som jeg skrev denne tråden. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne bruke den hver eneste dag den første uken, men jeg turte ikke å gjøre det i går fordi jeg har nå store røde blemmer under armene og klør som bare f*en, er det nomralt eller kan jeg være allergisk? Tusen takk for alle råd btw! 

Da er du nok allergisk. Jeg reagerer selv, men ikke så sterkt. Kanskje botox er løsningen for deg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sånn helt til jeg runda 20. Da gikk det over av seg selv :)

Anonymkode: 7c259...ab0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...