AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #41 Skrevet 7. august 2016 Ei venninne som giftet seg sa til meg i fullt alvor at sort eller rød kjole ikke var greit, noen måneder før bryllupet. Var så klart mange som hadde sort kjole, fordi det er en teit "regel", og dagen hennes så ikke ut til å bli ødelagt Den regelen er nok laget i Hollywood, og er like seriøs som at en forlovelsesring skal koste 2-3 månedslønner. Anonymkode: 53451...be7 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #42 Skrevet 7. august 2016 Enig med dem som sier dette er en amerikansk "regel". Søstra mi gifta seg tidlig på 80-tallet, forlover hadde.rød kjole - ingen hadde hørt noe om at man ikke skulle ha rødt i bryllup! Bare tull. På samme måte som at faren skal gi bort dattera, det var hvertfall vanlig da at brudeparet gikk sammen opp kirkegolvet. Irriterer meg over alle uvitende folk som tror virkeligheten er som en hollywoodfilm og ikke kjenner sin egen kultur! Anonymkode: 4f1f7...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #43 Skrevet 8. august 2016 TS her igjen, vil bare medle fra om at det var flere med røde kjoler i bryllupet. Fra nå av tenker jeg at man kan gå med alle farger i bryllup. Det viktigste må vel være at kler seg etter anledningen med noe man synes er pent, og å prøve å unngå å kunne forveksles med bruden. Anonymkode: 0a085...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #44 Skrevet 8. august 2016 Den 5. august 2016 at 20.00, 2Bhonest skrev: Prøv å gå i noen andres bryllup i din egen brudekjole.... Enten respektere man bryllupet, eller så kan man like gjerne drite i det hele og troppe opp i en brudekjole som gjerne er bedre enn bruden sin egen kjole. Den 5. august 2016 at 22.06, 2Bhonest skrev: Hvor kommer det fram at jeg mener noe slikt? Det er jo din tolkning, så den får du ta på egen regning. Er du fjern? Klarer du ikke å lese hva du selv skriver? Anonymkode: 34825...de3
Gjest 2Bhonest Skrevet 8. august 2016 #45 Skrevet 8. august 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du fjern? Klarer du ikke å lese hva du selv skriver? Anonymkode: 34825...de3 Joda jeg klarer å lese det jeg skriver, men det hull i hodet og skulle klare å se hvordan du tolker det jeg skriver.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #46 Skrevet 8. august 2016 Det handler om å vise respekt for de som skal gifte seg. Det er dem som skal ha full oppmerksomhet den dagen og da trenger ikke gjestene (kvinnene) å kle seg for å bli sett spesielt på. Det finnes masse klær som er fine, uten å måtte være røde, lårkorte eller gjennomsiktige m.m. Legg bort egoismen den dagen. Det handler om å sette seg selv og egne ønsker litt til side og oppføre seg respektfullt overfor brudeparet. Å oppføre seg normalt hyggelig og høflig er aldri gammeldags. Anonymkode: 3be0b...d98
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #47 Skrevet 8. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det handler om å vise respekt for de som skal gifte seg. Det er dem som skal ha full oppmerksomhet den dagen og da trenger ikke gjestene (kvinnene) å kle seg for å bli sett spesielt på. Det finnes masse klær som er fine, uten å måtte være røde, lårkorte eller gjennomsiktige m.m. Legg bort egoismen den dagen. Det handler om å sette seg selv og egne ønsker litt til side og oppføre seg respektfullt overfor brudeparet. Å oppføre seg normalt hyggelig og høflig er aldri gammeldags. Anonymkode: 3be0b...d98 I den grad det er viktig å "vise respekt" for brudeparet, tenker jeg at det i så fall handler om at man møter opp velstelt og pyntet i bryllupet deres. Når man pynter seg er det vanlig å kle seg i noe man selv mener man ser pen ut i, og det er også vanlig at damer sminke seg for å ta seg ekstra bra ut. Dette er ikke "egoisme", det er en del av det å delta i en bryllupsfeiring. Man pynter seg så godt man kan, og forskjellige folk har litt forskjellig syn på hva som er fint og kledelig. Så lenge klesvalget holder seg nogenlunde innenfor det som er spesifisert på invitasjonen (enten det er "pent" eller "galla") så synes jeg det skal ganske mye til for å kritisere gjester i et bryllup for å være "respektløse" i klesveien. Og hva er greia egentlig med at rødt er så mye mer forferdelig enn alle andre farger? Hvis argumentet ditt er at rødt er en farge som gjør at man blir "sett spesielt på", hva da med blått? Hva med gult? Hva med rosa? Bør damer unngå å sminke seg, av "respekt" for brudeparet? Unngå å sette opp håret? I mitt eget bryllup kom gjestene pyntet etter sin egen smak og stil. En venninne hadde en vakker og oppsiktsvekkende kongeblå kjole som sto i kontrast til håret hennes. Hun så fantastisk ut, og når jeg ser på bildene i ettertid blir jeg så glad for at hun gjorde den innsatsen ved å se så smæshing ut for meg. Jeg fatter ikke helt på hvilken måte dette skulle vært respektløst, heller ikke om kjolen var rød i stedet for blå. Kanskje det er fordi jeg er velsignet med venner med god smak at jeg ikke ser problemet. Anonymkode: 0a085...a2f 4
Djungelvrål Skrevet 8. august 2016 #48 Skrevet 8. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det handler om å vise respekt for de som skal gifte seg. Det er dem som skal ha full oppmerksomhet den dagen og da trenger ikke gjestene (kvinnene) å kle seg for å bli sett spesielt på. Det finnes masse klær som er fine, uten å måtte være røde, lårkorte eller gjennomsiktige m.m. Legg bort egoismen den dagen. Det handler om å sette seg selv og egne ønsker litt til side og oppføre seg respektfullt overfor brudeparet. Å oppføre seg normalt hyggelig og høflig er aldri gammeldags. Anonymkode: 3be0b...d98 Man kan fint stjele mye oppmerksomhet i et bryllup selv om man kler seg anstendig. Har vært ofte at jeg har sett flere kvinner som har vært vakrere og hatt finere kjole og hår enn bruden..... 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #49 Skrevet 11. august 2016 Den 8.8.2016 at 10.40, AnonymBruker skrev: TS her igjen, vil bare medle fra om at det var flere med røde kjoler i bryllupet. Fra nå av tenker jeg at man kan gå med alle farger i bryllup. Det viktigste må vel være at kler seg etter anledningen med noe man synes er pent, og å prøve å unngå å kunne forveksles med bruden. Anonymkode: 0a085...a2f Nå til dags har man gjerne vært samboer eller kjæreste med flere før man gifter seg. Kan jo være brudgommen faktisk hadde hatt sex med flere av dem? Anonymkode: 7b26e...d80
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #50 Skrevet 11. august 2016 Den 8.8.2016 at 15.33, DreamOn skrev: Man kan fint stjele mye oppmerksomhet i et bryllup selv om man kler seg anstendig. Har vært ofte at jeg har sett flere kvinner som har vært vakrere og hatt finere kjole og hår enn bruden..... Pippa Middleton, for eksempel. Anonymkode: 7b26e...d80
Gjest godt Skrevet 11. august 2016 #51 Skrevet 11. august 2016 Rød kjole betyr like lite at gjesten har pult brudgommen, som at hvit brudekjole betyr at bruden er jomfru. Haha. Og alle svarene om hvorfor rødt er farlig i bryllup forsterker bare min teori om at kun usikre kvinner kunne brydd seg om fargen på kjolen til en gjest. De er utrygge på seg selv og redd for å ikke være finest. Protip: du blir langt finere med et takknemlig smil, enn et en sjalu eller sinna mine. Og du blir langt finere med tro på at du er fin, enn du blir av å være usikker pga. andre jenters kjolevalg. Alle mine fremtidige bryllupsgjester er hjertelig velkomne til å gå i hva faen de vil. For her skal vi kose oss. Og om det så er brudens dag så har denne bruden det mye bedre når gjestene har det bra også. Det er det det handler om å være en god vert. Tjohei! Alt hva man skal bry seg med og skape usikkerhet utav.
Gjest Catalina Culès Skrevet 12. august 2016 #52 Skrevet 12. august 2016 (endret) Feil tråd Endret 12. august 2016 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #53 Skrevet 15. august 2016 Er det virkelig sååå vanskelig å følge skikk og bruk akkurat i bryllup??? Anonymkode: 6a1aa...ced
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #54 Skrevet 15. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig sååå vanskelig å følge skikk og bruk akkurat i bryllup??? Anonymkode: 6a1aa...ced Det står jo ingenting i Skikk og bruk om at man ikke kan bruke rødt i bryllup (se tidligere i tråden). Så nei, det er ikke vanskelig i det hele tatt.. Anonymkode: 0a085...a2f 2
stan Skrevet 15. august 2016 #55 Skrevet 15. august 2016 Hvordan blir det om brudekjolen er rød? Det er jo vanlig i enkelte asiatiske land og kulturer.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #56 Skrevet 15. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står jo ingenting i Skikk og bruk om at man ikke kan bruke rødt i bryllup (se tidligere i tråden). Så nei, det er ikke vanskelig i det hele tatt.. Anonymkode: 0a085...a2f Det er ikke bare den gamle boken "Skikk og bruk" som kan definere hva skikk og bruk er. Skikk og bruk er å oppføre seg dannet, og det er på ingen måte dannet å kle seg i en kjole som man vet vil vekke reaksjoner i et bryllup. Anonymkode: 6a1aa...ced
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #57 Skrevet 15. august 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare den gamle boken "Skikk og bruk" som kan definere hva skikk og bruk er. Skikk og bruk er å oppføre seg dannet, og det er på ingen måte dannet å kle seg i en kjole som man vet vil vekke reaksjoner i et bryllup. Anonymkode: 6a1aa...ced Kanskje i harryland. Ikke i vanlige, møblerte kretser, i hvert fall. Rød kjole er helt OK. Kongelige bruker rødt i bryllup. Anonymkode: 83cad...b3c 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå