Gå til innhold

Behandling av skinn/GTX sko ?


Purpur

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Lowa sko som består av nubuk skinn og GoreTex. Når jeg kjøpte de fikk jeg beskjed om at jeg skulle bruke ei fuktig fille og tørke av skitt, la skoa tørke på et lunkent/kaldt sted, og bruke kun inpregneringsspray. Dette har jeg gjort men synes at skinnet blir så tørt. Var innom en sportsbutikk i dag og la fram problemet og fikk da beskjed om å bruke noe som heter Biwell (rød/grønn/hvit tube). Når jeg kom hjem såg jeg på tuben at det står at den er for inpregnering av lær og inneholder bivoks. Nå tør jeg ikke bruke det på skoa mine, for jeg har tidligere hørt at en ikke skal bruke sånne fete kremer på goretex og nubuk skinn for da tetter porene seg slik at skoen mister pusteegenskapene + at skinnet blir blankt og glatt. Hva bruker dere på deres sko? Og har noen prøvd dette produktet som jeg har kjøpt? (Classic Biwell på rød/grønn/hvit tube).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du må velge mellom pest og kolera. Enten må du la skoene dine bli tørre og ødelagte, eller så må du tilføre dem næring som gjør dem litt tettere (men også mer vannavvisende) og blanke.

Jeg ville uten tvil valgt det siste. Skinn er levende materiale og må pleies med næring. De blir uansett ikke tettere enn hva impregnerte fjellsko har vært de siste 50 årene. Gi blanke i Gore-texen. Den har i praksis ingen funksjon før du har gått så lenge i bløtt terreng at skinnet i skoene er gjennomvåte. Og har du ikke impregnert skone før en slik tur, vil du redusere skoenes levetid betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...