Gå til innhold

Herpes

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Bare lurte på noe ang herpes. Er klar over at jeg kan være smittet uten å ha symptomer, men hvor stor er sjansen for å få symptomer når det er seks år siden sist samleie?

Anonymkode: 27713...b5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herpesutbrudd kan komme flere år etter smitte, gjerne i perioder med stress, mensen eller at man blir utsatt for sol(bikinitruse osv).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan få herpes. Det ligger latent i kroppen og ting som stress kan utløse det. Som oftest rundt munnen, nedentil må det nok skje en smitteoverføring

Anonymkode: 948c8...695

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan få herpes. Det ligger latent i kroppen og ting som stress kan utløse det. Som oftest rundt munnen, nedentil må det nok skje en smitteoverføring

Det må da vitterlig skje en smitteoverføring med herpes type 1 og. Man får det ikke ut av det blå. 

Anonymkode: 1fa52...e8e

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være et medisinsk unikum om du har hatt herpes fra fosterstadiet.

40 minutter siden, frk91 skrev:

Herpesutbrudd kan komme flere år etter smitte, gjerne i perioder med stress, mensen eller at man blir utsatt for sol(bikinitruse osv).

ok takk:) Trodde om man fikk utbrudd så fikk man det rimelig fort.

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan få herpes av noen andre, veldig få blir født med det. Det som da skjer er at mor har herpes nedentil og smitter barnet ved fødsel. 

Nedentil kan man bli smittet under oralsex eller penetrerende sex. Man kan også bli smittet om man tørrjukker nakne, men da må slimhinner komme i kontakt med åpne sår. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil vite det sikkert, så kan man ta en blodprøve og teste for antistoff både for hsv1 og hsv2. 

Ps: mange allmennleger vet ikke dette, av en eller annen mystisk grunn. 

Anonymkode: c0f44...366

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må være et medisinsk unikum om du har hatt herpes fra fosterstadiet.

ok takk:) Trodde om man fikk utbrudd så fikk man det rimelig fort.

Dette har du rett i. Om du blir smittet med Hv2/nedentil, så kommer gjerne førstgangsutbrudd ganske raskt innen smitte. Husker ikke het i farta hvor lenge,  men ca innen en mnd?

Ofte er førstegangsutbruddet et veldig kraftig utbrudd som kan vare en stund. Hos meg var det ekstremt ille. Aldri siden hatt det så ille... varte i over 2 uker. Jeg var i obligatorisk praksis i utdanningen min og kunne knapt gå fordi hele underlivet var et eneste hudløs verkende sår 😯😢

Anonymkode: 58600...4fa

AnonymBruker
Skrevet

Man kan også smitte seg selv med Hv1, og få dette nedentil. feks smitte fra sår på munnen på fingrene kan smitte ned om en har rifter eller sår så  smitten kan komme inn i blodbanen 

Anonymkode: 58600...4fa

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må da vitterlig skje en smitteoverføring med herpes type 1 og. Man får det ikke ut av det blå. 

Anonymkode: 1fa52...e8e

Har du hatt brennkopper, så kan du "få det ut av det blå" 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk herpes type 1 nedentil for to mnd ca, og fikk utbrudd KORT tid etter. Altså etter 4 dagen merket jeg symptomene, men da visste jo ikke jeg at det var det det var før jeg fikk sår ca 6 dager etter. Har ikke hatt utbrudd etter dette, takk og lov. Håper jeg ikke får det heller for det er desidert det verste jeg har vært med på😳

Anonymkode: 3ba18...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...