Gå til innhold

Deprimert om morgenen..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så blir det en del bedre utover dagen. Er det vanlig? Hvordan kommer man seg ut av slik depresjon? Har vært slik i flere måneder.

Anonymkode: 75b7e...184

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror i alle fall ikke at det er uvanlig. Oppsøk fastlege! :)

Anonymkode: d33ad...e96

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt hvordan det er med depresjon, men å være mer nedfor og nedstemt på morgenen og så bedrer det seg utover dagen tror jeg er veldig vanlig. Jeg hadde det slik selv en periode og tanken på en ny dag å "fordrive" sammen med glade folk med hverdagsplikter gjorde at kvelden når det ble stillere og mørkere ble den beste tiden på døgnet. Jeg snudde også døgnrytmen ganske kraftig og satt oppe om nettene og så sov jeg bort mesteparten av dagen, men etterhvert kallet studiepliktene mer og mer og jeg skjønte at jeg måtte begynne å komme meg opp om morgenen og fungere på dagtid som andre og det hjalp.

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror i alle fall ikke at det er uvanlig. Oppsøk fastlege! :)

Jeg går til psykolog, men tror ikke hun vet hva mer hun skal gjøre annet enn å justere opp medisinene.. men det ønsker jeg ikke. :/ 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Hecubaa skrev:

Jeg vet ikke helt hvordan det er med depresjon, men å være mer nedfor og nedstemt på morgenen og så bedrer det seg utover dagen tror jeg er veldig vanlig. Jeg hadde det slik selv en periode og tanken på en ny dag å "fordrive" sammen med glade folk med hverdagsplikter gjorde at kvelden når det ble stillere og mørkere ble den beste tiden på døgnet. Jeg snudde også døgnrytmen ganske kraftig og satt oppe om nettene og så sov jeg bort mesteparten av dagen, men etterhvert kallet studiepliktene mer og mer og jeg skjønte at jeg måtte begynne å komme meg opp om morgenen og fungere på dagtid som andre og det hjalp.

Nå vet vi veldig lite om TS sin situasjon og jeg synes derfor man skal være forsiktig med å antyde at dette er en bagatell og bare "komme seg opp om morgenen og fungere på dagtid som alle andre". Du sier i tillegg at du ikke har særlig god greie på dette, så kanskje du kan lese litt her: http://m.legemiddelhandboka.no/terapi/8564

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til psykolog, men tror ikke hun vet hva mer hun skal gjøre annet enn å justere opp medisinene.. men det ønsker jeg ikke. :/ 

Hvordan sover du om natten? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke medisinene som gjør det da?

Anonymkode: 542da...3e0

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan sover du om natten? 

Jeg har vel litt varierende søvnkvalitet, men slik har det alltid vært uten at det har vært som dette før. :/ 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke medisinene som gjør det da?

Anonymkode: 542da...3e0

Jeg går på en liten dose som jeg har gått på i nesten 10 år så tviler på at det er dem, men det er kanskje mulig? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vel litt varierende søvnkvalitet, men slik har det alltid vært uten at det har vært som dette før. :/ 

Jeg går på en liten dose som jeg har gått på i nesten 10 år så tviler på at det er dem, men det er kanskje mulig? 

Synes du skal ta dette opp på en litt insisterende måte med behandleren din. Kanskje den kan ha forslag til hvordan innføre god søvnhygiene, mulig å forsøke å heller ta medisinen om kvelden, muligheter for å øke dosen litt for en periode og se om du føler bedring?

Det som hjalp for meg, og jeg slet veldig med dette at jeg var mye dårligere om morgenen, var en liten økning av medisin, la meg og stod opp på faste tidspunkt og trening.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du skal ta dette opp på en litt insisterende måte med behandleren din. Kanskje den kan ha forslag til hvordan innføre god søvnhygiene, mulig å forsøke å heller ta medisinen om kvelden, muligheter for å øke dosen litt for en periode og se om du føler bedring?

Det som hjalp for meg, og jeg slet veldig med dette at jeg var mye dårligere om morgenen, var en liten økning av medisin, la meg og stod opp på faste tidspunkt og trening.

Om jeg tar den om kvelden får jeg ikke sove, har også gått gjennom søvnhygienen flere ganger som er god, men kan kanskje begynne å trene litt hardere og se om det kan hjelpe. :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så blir det en del bedre utover dagen. Er det vanlig? Hvordan kommer man seg ut av slik depresjon? Har vært slik i flere måneder.

Dette hørtes vondt ut. Kan jeg spørre hvordan depresjonen din arter seg? Har du mange negative tanker? Klarer du å få fatt i hva det er som gjør at det bedrer seg utover dagen? Er det noe spesielt med morgenen som er vanskelig for deg,noe du gruer deg til eller liknende?

Anonymkode: c9bd8...820

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes vondt ut. Kan jeg spørre hvordan depresjonen din arter seg? Har du mange negative tanker? Klarer du å få fatt i hva det er som gjør at det bedrer seg utover dagen? Er det noe spesielt med morgenen som er vanskelig for deg,noe du gruer deg til eller liknende?

Anonymkode: c9bd8...820

Ja det er ganske slitsomt.. Har nok en del negative tanker om fremtiden, og ofte sug av angst i magen. Utover dagen fokuserer jeg mye på å leve i nuet og nyte øyeblikket og da bedrer det seg heldigvis, men så er det på an igjen dagen etter. Har ingenting spesielt jeg gruer meg til egentlig. :/

• 5 år senere...
Skrevet

Jeg dytter denne.

Har det nemlig også sånn. Flere? Hva hjelper for dere?

Anonymkode: 24813...a89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...