Gå til innhold

Celleprøve hos legen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er vondt etter man har tatt celleprøve hos legen? Skal ta denne om én uke, og har time kl 13. Kl 16 skal jeg løpe en ganske viktig konkurranse (driver med friidrett), og er derfor litt bekymret for at celleprøven skal ha negativ effekt på dette. 

Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å minske sjansene for å ha vondt i ettertid? Tar en slik celleprøve forresten lang tid? 

Skjønner at det bare er å utsette legetimen, men jeg skal reise til Østerrike pga. friidretten uka etter, og blir nesten helt frem til jul. Da er det greit å få unna celleprøven før dette. 

Anonymkode: fadd8...836

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente ingenting. :) 

Anonymkode: f8a9f...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke du spurt om dette tidligerer? 

Anonymkode: a5096...48b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan få både lette menssmerter og blødninger etter celleprøve, så du må forberede deg på at du kan få "mensen" etterpå. Eller du kan også oppleve å ikke merke noe som helst etterpå. Selve prøven tar bare noen sekunder.

Anonymkode: 5bf46...036

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart ta celleprøve for første gang. Må man gi beskjed på forhånd om at man ønsker å ta det når man bestiller time hos fastlegen (dvs. trengs det mer tid til det enn en vanlig fastlegetime?), eller kan man bare be om å få en fastlegetime? 

Anonymkode: e5a0a...3ee

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er vondt etter man har tatt celleprøve hos legen? Skal ta denne om én uke, og har time kl 13. Kl 16 skal jeg løpe en ganske viktig konkurranse (driver med friidrett), og er derfor litt bekymret for at celleprøven skal ha negativ effekt på dette. 

Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å minske sjansene for å ha vondt i ettertid? Tar en slik celleprøve forresten lang tid? 

Skjønner at det bare er å utsette legetimen, men jeg skal reise til Østerrike pga. friidretten uka etter, og blir nesten helt frem til jul. Da er det greit å få unna celleprøven før dette. 

Tror du trygt kan ta den celleprøven uten problem og løpe etterpå! Det gjør ikke vondt etterpå , bare litt ubehagelig når den taes, men det er gjort på et øyeblikk😊 veldig viktig at du tar den og ikke utsetter lenger enn nødvendig! Lykke til!

Skrevet

Jeg har aldri fått vondt etter å ha tatt celleprøve :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle! :) Og nei, jeg har ikke spurt om dette her før? Skjønner ikke hvorfor jeg eventuelt skulle spurt igjen. 

Da satser jeg på at celleprøven er fort unnagjort, og at jeg ikke merker noen konsekvenser etterpå. Om jeg får litt blødninger er jo ikke det krise (har jo løpt konkurranser med mensen før, for eksempel), bare jeg ikke har vondt slik at jeg ikke klarer å prestere hundre prosent, så er det greit. 

Har tidligere tatt test for kjønnssykdommer hos legen, der hun gjorde ett eller annet "der nede" :P Aner egentlig ikke hva hun gjorde, jeg bare lå der, men kan celleprøven sammenlignes med en slik test? 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal snart ta celleprøve for første gang. Må man gi beskjed på forhånd om at man ønsker å ta det når man bestiller time hos fastlegen (dvs. trengs det mer tid til det enn en vanlig fastlegetime?), eller kan man bare be om å få en fastlegetime? 

Anonymkode: e5a0a...3ee

Jeg ringte og sa at jeg ville bestille time for celleprøve :) Aner ikke om man MÅ det, men det er jo vanlig å oppgi grunnen til at man vil ha legetime, slik at legen kan forberede seg? Jeg får iallefall alltid spørsmål om hva det gjelder når jeg ringer og bestiller. 

Gjest Valmuen
Skrevet

Merket absolutt ingenting etterpå, hverken smerter eller blødninger, kjente bare litt pirking mens den ble tatt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er vondt, og har tatt den mange ganger da jeg begynner å bli gammel. Vært vondt hver gang og det blør etterpå. Så det er nok forskjell fra person til person.

Man må opplyse om dette når man bestiller time slik at legen er forberedt. 

Anonymkode: 7a1bd...11b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...