Gå til innhold

dieselbil til by/småkjøring - dumt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal kjøpe meg ny bruktbil som er automat, men ser at de fleste bruker diesel..

Jeg skal bare bruke den til og fra butikker/bykjøring 1-3 ganger i uka. E6 blir nok ikke kjørt på mere enn cirka 1 gang i måneden.

Er dieselbiler til småkjøring dumt? Vil partikkelfilteret tettes igjen fort? Noen med erfaringer? :)

Anonymkode: 5cd61...ecc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dieselbiler er ikke egnet for småkjøring. Da vil varsellamper for et eller annet filter lyse i hytt og pine. Blir den ikke langkjørt når varsellyset lyser, vil ting ta skade. 

Anonymkode: b8922...991

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av hvordan partikkelfilter oppfører seg: Hvilken by er det snakk om? Her er et par avisartikler om dieselforbud. Jeg anbefaler sterkt å undersøke hvordan dette ligger an der du bor. 

Anonymkode: 19563...bab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært idiotisk. Jeg bruker min dieselbil både til langkjøring og bykjøring. Og når jeg har vært en ukestid med korte 5-10min kjøreturer, i sakte fart med 40-50km, så bruker den 10 ganger så mye diesel på et par turer enn på en 10-20 mils tur.

Anonymkode: 1368a...dd0

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hatt med bensinmotor om jeg skulle kjørt omtrent bare i byen.

Skrevet

Jeg ville hatt el-bil om jeg omtrent bare skulle kjøre i byn (og vært med i bildelering for behov utover det)

Som nevnt over er det noen byer som vurderer å forby dieselbiler i sentrum, dette omfatter bl.a Bergen

AnonymBruker
Skrevet

Elbil er som skapt for slik kjøring. Det finnes ingen motor som må bli varm for å yte optimalt. Man får som regel forvarming med på kjøpet (siden den likevel står tilkoblet "motorvarmeren" mesteparten av tiden). I byen er avstandene er ofte korte, så man får ingen rekkeviddeangst, og absolutt alle elbiler har automat.

Løp og kjøp.

Anonymkode: 8749c...ecf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...