Gå til innhold

Tips til enkel, sunn vegetarmat.

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, Fredsmegleren skrev:

En del av Synnøve Finden og Arla sine produkter er vegetariske, men Tine derimot bruker som regel løpe fra storfe i ostene sine :) 

Ja, jeg er klar over det, men det er ikke AB. Det brukes også animalsk løpe i de fleste parmesan-oster som var nettopp den jeg nevnte. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 3.8.2016 at 22.51, Fredsmegleren skrev:

Den 3.8.2016 at 22.52, FantasDick skrev:

Ja, jeg er klar over det, men det er ikke AB. Det brukes også animalsk løpe i de fleste parmesan-oster som var nettopp den jeg nevnte. :)

Har dere prøvd næringsgjær (nutritional yeast)? Har kjøpt, men ikke brukt enda. Har hørt rykter om at det er litt som ost!

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Kraula skrev:

Har dere prøvd næringsgjær (nutritional yeast)? Har kjøpt, men ikke brukt enda. Har hørt rykter om at det er litt som ost!

Jeg bruker det en del, f.eks. på grønnkålchips. Det funker til å gi ostesmak om man lager ostesaus, men på generelt grunnlag synes jeg ikke det er som ost.

TS:

Veldig enkle oppskrifter som jeg selv begynte med, er oppskrifter på disse rettene:

Indisk dhal

Chana masala

Linsesuppe

Red curry

Green curry

Meksikansk gryterett fra Veganmisjonen er også en enkel oppskrift

Taco eller nachosgrateng lager du ved å bytte ut kjøttdeigen med bønner. Stek løk og hvitløk - ha en en boks med bønner og en pose med krydder og litt vann.

Og til han som skriver om proteiner, så stemmer det ikke at man må passe på å ha flere typer i samme måltid. Det er en myte, det holder at man får det ila samme dag. Og man spiser jo gjerne brød, frokostblanding, drikker melk eller noe ila dagen, så det går fint. :)

Anonymkode: b618f...e94

Skrevet
8 timer siden, Kraula skrev:

Har ikke kjøpt det selv nei, men har planer om det. Uansett så er næringsgjær ganske vanlig i popcorn krydderblandinger som skal gi ostesmak :) 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Kraula skrev:

Jeg bruker det på popcorn, grønnkålchips, ristede kikerter o.l., og på pasta, pizza o.l. Fortrinnsvis når jeg er alene for samboeren synes det stinker sånn at jeg omtrent har fått forbud. :ler: Smaker litt som ost i en rett (altså ikke alene) men har ikke samme konsistens.  

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og til han som skriver om proteiner, så stemmer det ikke at man må passe på å ha flere typer i samme måltid. Det er en myte, det holder at man får det ila samme dag. Og man spiser jo gjerne brød, frokostblanding, drikker melk eller noe ila dagen, så det går fint. :)

Anonymkode: b618f...e94

Har du en kilde på dette?

Anonymkode: 13cc8...948

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en kilde på dette?

Hva kilde? Er jo den som hevder at man må ha alle proteinene i samme måltid som må komme med kilde. Så lenge man får nok protein i løpet av en uke for eks, å spiller det ingen rolle om man spiser 1 type protein hver dag (nå er det ikke slik det fungerer, bare en overdrivelse for å illustrere).

Hvorfor skulle du måtte spise absolutt alle proteintypene i samme måltid? Kroppen klarer å nyttiggjøre seg av de separat. Dersom det var slik at kroppen trengte så tilspisset diett der man måtte spise alle næringsstoffene i hvert måltid ellers tok den ikke opp stoffene, så hadde ikke menneskene overlevd lenge. Kroppen er heller lagd for en tid der vi ikke hadde overflod av mat og ikke kunne spise alt vi trengte hele tiden. Å spise noen protein tidlig på dagen og andre sent på dagen er fortsatt luksus for en kropp som kanskje risikerte å leve næringsfattig eller på sult noen dager

Hva mener du skjer i kroppen om ikke alle proteinene er i samme måltid, lissom? Tror du musklene svinner i løpet av de 4 timene det går mellom to måltid?

Anonymkode: e7088...24f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kilde? Er jo den som hevder at man må ha alle proteinene i samme måltid som må komme med kilde. Så lenge man får nok protein i løpet av en uke for eks, å spiller det ingen rolle om man spiser 1 type protein hver dag (nå er det ikke slik det fungerer, bare en overdrivelse for å illustrere).

Hvorfor skulle du måtte spise absolutt alle proteintypene i samme måltid? Kroppen klarer å nyttiggjøre seg av de separat. Dersom det var slik at kroppen trengte så tilspisset diett der man måtte spise alle næringsstoffene i hvert måltid ellers tok den ikke opp stoffene, så hadde ikke menneskene overlevd lenge. Kroppen er heller lagd for en tid der vi ikke hadde overflod av mat og ikke kunne spise alt vi trengte hele tiden. Å spise noen protein tidlig på dagen og andre sent på dagen er fortsatt luksus for en kropp som kanskje risikerte å leve næringsfattig eller på sult noen dager

Hva mener du skjer i kroppen om ikke alle proteinene er i samme måltid, lissom? Tror du musklene svinner i løpet av de 4 timene det går mellom to måltid?

Anonymkode: e7088...24f

Du trenger ikke bli defensiv - jeg påstår ikke at det du skriver er galt, men jeg er oppriktig interessert i kilder da jeg ikke har lest dette noe annet sted. Alle stedene jeg har lest om fullverdig protein sier at man må kombinere (dersom det ikke er snakk om mat som er fullverdig alene, soya, egg, osv) og bruker da ofte étt måltid som eksempel, typ falafel/pita, gryterett med bønner/ris. Jeg tror ikke man dør av en dag med bare stekt ris og grønnsaker, liksom, men jeg trodde ikke at man fikk fullverdig protein av å spise ris til frokost og kikerter til kvelds. Det kan selvsagt hende at dette stemmer, men i så fall vil jeg gjerne ha en kilde på det fordi jeg synes det er interessant å lese om! 

"Ved bruk av de andre vegetabilske proteinkildene anbefales det å spise disse sammen slik at man på den måten oppnår å sette sammen et måltid med fullverdig protein. Da får kroppen utnyttet proteinet bedre"

"Har du risretter, hirse- eller korn-retter, så bør man komplettere med belgvekster. Eller man kan ha nøtter i risottoen. Da vil man få fullverdig protein" anbefaler Meltzer."

http://veg-veg.no/vegetarnytt/helse/proteinmytens_d%C3%B8d

https://optimaltkosthold.no/ernaering/naeringsstoffer/protein/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...