Saphyria Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 i eit forsøk på å spise sunnere, gå ned noen kilo, og kutte ned på inntak av kjøtt (det tærer på samvittigheten min, men klarer ikkje å kutte det fullstendig), så trenger eg tips til gode vegetar retter. Mine "krav" er at ingrediensene må være enkle å få tak i på vanlig butikk (type Rema, Coop, etc), og at det ikkje er kjempedyrt, eller innmari komplisert/tidkrevende å lage. På forhånd takk 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Har du tilgang til asiabutikker? De selger store poser med tørkede kikerter og bønner. Det holder i evigheter her :-) av det kan du lage feks falafel, hummus og bønnegryte. Jeg er som deg og forsøker å spise så lite industrikjøtt som mulig. Andre ting vi lager er hjemmelaget tomatsuppe, blomkålsuppe, søstpotetsuppe etc pasta med parmesan, tomat, stekt rødløk og saus av moset avokado er godt synes jeg Anonymkode: 1089d...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Diverse grønnsaker *) skjæres i passende biter, krydres med det du måtte ønske av urter og krydder/salt/pepper, risles over med god olivenolje og stekes i ovn på ca 175 grader til de er så møre som du liker dem, og litt brune i kanten. Om du spiser ost er det godt med et dryss feta eller noen skiver halloumi over de siste minuttene. Serveres gjerne med brød/loff som dyppes i blandingen av kraft og olje som dannes i bunnen av forma. *) Hva butikken måtte ha inne og du har lyst på. Jeg bruker f.eks. aubergine, squash, tomat (gir mye kraft), sopp, løk, vårløk, purre, hvitløksbåter (kan også presses og blandes inn som krydder), paprika, fenikkel m.m. Anonymkode: 7376c...b5d
atropos Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Ratatouille med fullkornsris. Ellers er det mange vegetarblogger der ute. Veganmisjonen er en av dem. Den har jeg brukt mye. Jeg la til egg og ost da, for det synes jeg er godt
FantasDick Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Anbefaler diverse linsegryter og -supper - så mye godt og enkelt! Hva med kokosmelk og ingefær? Eller gulrot og chili? Eller indisk med en god karri? Liten heads up; parmesan (og de fleste andre oster) er ikke vegetariske.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Denne linsesuppen er nydelig. Bare pass på porsjonsberegningen, den er alt for snau for en middag. Oppskriften påstår at den er til 8 personer, så planen var å ha suppe til lunsj dagen etter. Men jeg og mannen min spiste opp alt. Riktignok ble vi veldig mette, men ikke mette nok til å ha spist for 4 personer hver. Anonymkode: 7376c...b5d 1
Tvist Skrevet 3. august 2016 #8 Skrevet 3. august 2016 Jeg lagde suppe med en pakke nudler, gulrot, vårløk, ingefær, paprika, chili en dag etter jobb, superenkelt, alt i ei gryte. Ellers spiser vi gjerne pitabrød med feta, salat, tomat, paprika, mais, jalapeño, soltørket tomat, oliven, rømme og salsa. Snadder. Og denne liker jeg godt: http://veg-veg.no/mat/middag/burritos_al_horno Salsa, rømme og guacamole ti.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #9 Skrevet 3. august 2016 Denne gulrotsuppa(men jeg dropper matfløta og surrer løk i olje) ----> http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/supper/gulrotsuppe-med-lime Anonymkode: 04b2a...510
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #10 Skrevet 3. august 2016 23 timer siden, FantasDick skrev: Anbefaler diverse linsegryter og -supper - så mye godt og enkelt! Hva med kokosmelk og ingefær? Eller gulrot og chili? Eller indisk med en god karri? Liten heads up; parmesan (og de fleste andre oster) er ikke vegetariske. Veganske, nei, vegetariske, jo? Anonymkode: 2faaf...144
FantasDick Skrevet 3. august 2016 #11 Skrevet 3. august 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veganske, nei, vegetariske, jo? Anonymkode: 2faaf...144 Nei, de inneholder animalsk løpe, som regel utvinnet fra storfe. Noen oster inneholder mikrobiell løpe og er da vegetariske. 1
Smørbukk Skrevet 3. august 2016 #12 Skrevet 3. august 2016 Linser istedenfor kjøttdeig i taco. Stek linsene i noen minutter med tacokrydder (ikke vann). Ligger en oppskrift på Veganmisjonen.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #13 Skrevet 3. august 2016 Flott! Men sørg for å få i deg nok fullverdig protein. En gryte med bønner og grønnsaker gir ikke fullverdig protein med mindre du kombinerer det med for eksempel ris eller pasta. Hvis du har tenkt å spise egg er det også fullverdig, det samme gjelder quinoa, soya, bokhvete og seitan. Ellers må du kombinere belgfrukter og korn, for eksempel brødskriver med peanøttsmør, hummus og pita eller kikerter og pasta. Det er en seiglivet myte at en plantebasert diett er proteinfattig, men man må huske å få i seg nok fullverdig protein. Anonymkode: 13cc8...948
Fredsmegleren Skrevet 3. august 2016 #14 Skrevet 3. august 2016 29 minutter siden, FantasDick skrev: Nei, de inneholder animalsk løpe, som regel utvinnet fra storfe. Noen oster inneholder mikrobiell løpe og er da vegetariske. En del av Synnøve Finden og Arla sine produkter er vegetariske, men Tine derimot bruker som regel løpe fra storfe i ostene sine
Saphyria Skrevet 3. august 2016 Forfatter #15 Skrevet 3. august 2016 Takk for mange gode svar så langt, eg ser fram til enda flere. Melkeprodukter og egg bruker eg, så eg spiser ikkje vegansk diett. For nå nøyer eg meg med å spise kjøtt eller fisk maks 2-3 ganger i uka og ser hvordan det går, men kommer neppe til å gå fullstendig vegetarianer i nær framtid - pinnekjøtt på julaften og spekemat er noe eg aldri vil klare meg uten
Tvist Skrevet 3. august 2016 #16 Skrevet 3. august 2016 Alt hjelper. Jeg prøver å spise kjøtt/fisk/egg noen få dager i uka. Spiser ost i små mengder, men har byttet ut all melk med rismelk/mandelmelk/soyamelk eller lignende, samme med fløte.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #17 Skrevet 3. august 2016 2 timer siden, Fredsmegleren skrev: En del av Synnøve Finden og Arla sine produkter er vegetariske, men Tine derimot bruker som regel løpe fra storfe i ostene sine Æsj hva er løpe fra storfe? Anonymkode: f1d46...852
Fredsmegleren Skrevet 3. august 2016 #18 Skrevet 3. august 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Æsj hva er løpe fra storfe? Anonymkode: f1d46...852 Forenklet så kan man kalle det enzymer fra magen til storfe
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #19 Skrevet 3. august 2016 10 minutter siden, Fredsmegleren skrev: Forenklet så kan man kalle det enzymer fra magen til storfe But why? Anonymkode: f1d46...852 1
Fredsmegleren Skrevet 3. august 2016 #20 Skrevet 3. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: But why? Anonymkode: f1d46...852 http://www.melk.no/spor-ekspertene/spor-ekspertene-ernaering/hva-er-lope/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå