Gå til innhold

Kan fastlegevakt ta blodprøver o.l?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært dårlig i en periode, og har en mistanke om at det er enten en sykdomsforverring jeg har eller at jeg har fått en annen sykdom i tillegg. Kan påvises ved blodprøver uten at jeg orker å utbrodere. Vet hvilke blodprøver jeg evt må ha. Fastlegen min får jeg ikke reist til før i slutten av august fordi han er på ferie, og vil gjerne vite hvorfor jeg er så dårlig før det er september. 
Det jeg lurer på er om fastlegevakten (ikke legevakten altså) kan ta blodprøver og ringe meg ang svaret? Noen som vet? 

Anonymkode: 9fee5...1d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært dårlig i en periode, og har en mistanke om at det er enten en sykdomsforverring jeg har eller at jeg har fått en annen sykdom i tillegg. Kan påvises ved blodprøver uten at jeg orker å utbrodere. Vet hvilke blodprøver jeg evt må ha. Fastlegen min får jeg ikke reist til før i slutten av august fordi han er på ferie, og vil gjerne vite hvorfor jeg er så dårlig før det er september. 
Det jeg lurer på er om fastlegevakten (ikke legevakten altså) kan ta blodprøver og ringe meg ang svaret? Noen som vet? 

Hva mener du med fastlegevakt?

Hvis fastlegen din har en vikar, kan du selvsagt få tatt prøver der, så lenge han rekvirerer de prøvene som er relevante. At du selv vet hvilke prøver du "må ha" har ingen betydning så lenge det ikke finnes en legevurdering som utløser en rekvisisjon. Du kan ikke rekvirere prøver selv, om det er det du mener.

For noen kronikere ligger det instrukser for kontorpersonellet om at visse prøver kan taes periodisk eller under visse omstendigheter. Da har legen allerede gitt en rekvisisjon som kan benyttes. Det burde du i så fall ha visst om, om det finnes en slik avtale.

Anonymkode: 4d9cc...e74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med fastlegevakt?

Hvis fastlegen din har en vikar, kan du selvsagt få tatt prøver der, så lenge han rekvirerer de prøvene som er relevante. At du selv vet hvilke prøver du "må ha" har ingen betydning så lenge det ikke finnes en legevurdering som utløser en rekvisisjon. Du kan ikke rekvirere prøver selv, om det er det du mener.

For noen kronikere ligger det instrukser for kontorpersonellet om at visse prøver kan taes periodisk eller under visse omstendigheter. Da har legen allerede gitt en rekvisisjon som kan benyttes. Det burde du i så fall ha visst om, om det finnes en slik avtale.

Jorden kaller. 

Vet du ikke hva en fastlegevakt er? :klo: Det er ikke vikar.. Det er en sånn kommunal greie dersom fastlegen er på ferie eller man ikke har fastlege i kommunen. Når du ikke vet det skjønner jeg ikke hvorfor du svarte i det hele tatt? For resten av det du skriver er bare tull. 

Gjest Snuppi
Skrevet

Jorden kaller. 

Vet du ikke hva en fastlegevakt er? :klo: Det er ikke vikar.. Det er en sånn kommunal greie dersom fastlegen er på ferie eller man ikke har fastlege i kommunen. Når du ikke vet det skjønner jeg ikke hvorfor du svarte i det hele tatt? For resten av det du skriver er bare tull. 

kan du ikke ta en telefon å høre? Sykdommer tar ikke ferie selv om legen gjør det. Noe må de da kunne få til. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jorden kaller. 

Nå var det ikke meg som svarte i sted, men jeg har heller aldri hørt om "fastlegevakt" og når jeg prøvde å Google det fikk jeg bare opp fire resultater. Muligens du som har brukt feil begrep, og burde spare deg for den spydige tonen når noen prøver å hjelpe deg. 

Anonymkode: 49cc0...2ac

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det ikke meg som svarte i sted, men jeg har heller aldri hørt om "fastlegevakt" og når jeg prøvde å Google det fikk jeg bare opp fire resultater. Muligens du som har brukt feil begrep, og burde spare deg for den spydige tonen når noen prøver å hjelpe deg. 

Fastlegevakt er dagberedskap. Har da vært det i en god del kommuner jeg har vært i. Men jeg lurte ikke på om noen har hørt om det, så det er ikke vits å svare hvis man ikke kan svare ;) 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg! Og det første anonym bruker svarte var slettes ikke bare tull, men normale rutiner for leger/blodprøvetaking.

Anonymkode: adef3...09d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jorden kaller. 

For deg fikk man jo fryktelig lyst til å hjelpe med svar! 

Forøvrig aldri hørt om fastlegevakt!

Anonymkode: 9f658...06f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ingen av AB over, men jeg har heller aldri hørt om fastlegevakt og finner ikke noe på Google. Lurt å ikke bli spydig når du selv er den eneste som vet hva du mener :) 

Anonymkode: d2674...8aa

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som kan svare deg på dette uten å jobbe på den aktuelle legevakten du tenker dra til og ha hatt en konsultasjon med deg. 

Om de tar blodprøver selv, eller gir deg rekvisisjon til sykehusets lab eller annen lab. Om de vil gi deg blodprøveundersøkesle er en vurdering de må gjøre. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jorden kaller. 

Kollegaring kalles dette blant leger. Det vil si at en gruppe leger i fellesskap hjelper hverandres pasienter når en eller flere leger er på ferie. Hos deg har de døpt dette til fastlegevakt. En fastlege har vakt for de/den andre legen som er på ferie, kurs, syk osv. 

Anonymkode: 56be0...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig.Måtte også google og treffene som kom opp var ikke det ts skriver om

Anonymkode: f7547...420

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Snuppi skrev:

kan du ikke ta en telefon å høre? Sykdommer tar ikke ferie selv om legen gjør det. Noe må de da kunne få til. Lykke til :)

Prøvde å ringe mens det var åpent i dag skjønner du uten å få svar (fordi det er ikke før på torsdag jeg har tid) og det er sånn egentlig at man ikke skal ringe før den dagen den og den legen har vakt. Var derfor jeg spurte om noen andre visste. 

Gjest Snuppi
Skrevet

Prøvde å ringe mens det var åpent i dag skjønner du uten å få svar (fordi det er ikke før på torsdag jeg har tid) og det er sånn egentlig at man ikke skal ringe før den dagen den og den legen har vakt. Var derfor jeg spurte om noen andre visste. 

Såpass.... Det var dumt. Legen din har altså ikke vikar mens han er borte? 

Håper at det ordner seg og at du blir frisk snart.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jorden kaller. 

Fastlegevakt er dagberedskap. Har da vært det i en god del kommuner jeg har vært i. Men jeg lurte ikke på om noen har hørt om det, så det er ikke vits å svare hvis man ikke kan svare ;) 

Fastlegevakt er IKKE et vanlig uttrykk. Men alle legekontorer har egne akuttimer, enten som fastlegene tar selv blant sine pasienter eller hvor det går på rundgang med en dag hver. De er pliktig til å kunne ta inn pasientene sine når det er noe akutt, og skiller da ofte på det med vanlige legetimer og akuttimer. Det legekontoret fastlegen din er tilknyttet plikter å ta deg inn hvis du trenger time, selv om legen er på ferie. Og de kan selvsagt rekvirere blodprøver og gi ut svar som alle andre. Det er helt vanlig at leger ved samme kontor signerer resepter for hverandre også, nettopp fordi de har et felles ansvar for pasientene sine (jeg gir jo bare beskjed via sms når jeg trenger fornying av resept, sjelden det er akkurat min lege som signerer på dette. Trenger jeg medisiner jeg ikke har gått på før må jeg enten ha en ordniær legetime, eller en akuttime hvor jeg også kan komme til en annen lege)

Du kan også ringe andre legekontorer og spørre om time når din har ferie, men de er ikke pliktig til å ta deg inn. 

Anonymkode: a42a2...11e

• Liker 4
Skrevet

Fastelegvakt var nytt for meg. For min del møter jeg bare en vikar for fastelegen på legekontoret når fastelegen er på ferie. Og der har de jo lab som vanlig, hvor de tar blodprøver. Tror for øvrig at blodprøver tas alle steder - til og med jordmoren på helsestasjonen tok blodprøver da jeg var der. Prøvene sendes jo til sykehus for analyse. Så jeg tipper at svaret på spørsmålet er ja. :) Ellers ville jeg ringt og hørt. Og i verste fall oppsøkt vanlig legevakt for å få tatt blodprøvene. Tidlig på morgenen i ukedagene pleier det å være lite folk på legevakten, sånn at man slipper raskt til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jorden kaller. 

Det er ikke spesielt høflig å skyte ned de som prøver å hjelpe deg. 

Normalt vil en fastlege ha en form for vikarordning i ferier og lignende, enten ved at en annen lege ved samme kontor tar over en del pasienter, eller gjennom at det kommer inn vikarer, eventuelt turnuskandidater med oppfølging. I mindre kommuner kan det være samarbeid mellom forskjellige praksiser, men begrepet fastlegevakt er ikke et standardbegrep, og du kan ikke forvente at folk skal forstå hva du mener. Jeg har jobbet på sykehus siden før fastlegeordningen, men dette begrepet har jeg aldri hørt før.

Det jeg skrev er på ingen måte tull. Du får ingen blodprøver uten en rekvirerende lege. Det er heller ikke sikkert at en vikar vil iverksette en utredning når det er så kort tid til fastlegen din er tilbake. Ordinær legevakt vil ikke rekvirere slike prøver for deg om du ikke er i en akutt situasjon som krever prōvesvar for å kunne yte umiddelbar helsehjelp.

Du bør skjerpe deg. Jeg brukte tid for å prøve å forklare deg normale prosedyrer, og du skjeller meg ut, og beskylder meg for ikke å vite hva jeg snakker om. Det finner jeg meg ikke i. Uforskammet er du!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegevakt er IKKE et vanlig uttrykk. Men alle legekontorer har egne akuttimer, enten som fastlegene tar selv blant sine pasienter eller hvor det går på rundgang med en dag hver. De er pliktig til å kunne ta inn pasientene sine når det er noe akutt, og skiller da ofte på det med vanlige legetimer og akuttimer. Det legekontoret fastlegen din er tilknyttet plikter å ta deg inn hvis du trenger time, selv om legen er på ferie. Og de kan selvsagt rekvirere blodprøver og gi ut svar som alle andre. Det er helt vanlig at leger ved samme kontor signerer resepter for hverandre også, nettopp fordi de har et felles ansvar for pasientene sine (jeg gir jo bare beskjed via sms når jeg trenger fornying av resept, sjelden det er akkurat min lege som signerer på dette. Trenger jeg medisiner jeg ikke har gått på før må jeg enten ha en ordniær legetime, eller en akuttime hvor jeg også kan komme til en annen lege)

Du kan også ringe andre legekontorer og spørre om time når din har ferie, men de er ikke pliktig til å ta deg inn. 

Anonymkode: a42a2...11e

Fastleger på samme legekontor er IKKE ansbvarlig for hvernadres pasienter med mindre de har felles pasientliste og det er ikke det vanlige, men noe legesentre unntaksvis har. Legene hjelper hverandre i ferietider og eller som en ekstra service overfor hverandre og pasientene.

Daglegevakt behøver heller ikke være slik du beskriver. 

Anonymkode: 56be0...3f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ferny skrev:

Fastelegvakt var nytt for meg. For min del møter jeg bare en vikar for fastelegen på legekontoret når fastelegen er på ferie. Og der har de jo lab som vanlig, hvor de tar blodprøver. Tror for øvrig at blodprøver tas alle steder - til og med jordmoren på helsestasjonen tok blodprøver da jeg var der. Prøvene sendes jo til sykehus for analyse. Så jeg tipper at svaret på spørsmålet er ja. :) Ellers ville jeg ringt og hørt. Og i verste fall oppsøkt vanlig legevakt for å få tatt blodprøvene. Tidlig på morgenen i ukedagene pleier det å være lite folk på legevakten, sånn at man slipper raskt til.

Her er det ikke legevakt på dagtid med mindre det er akutt. Derfor heter det fastlegevakt. Og det var dama på legevakta som sa jeg må ringe fastlegevakta som faktisk eksisterer her da. Man får altså ikke tatt blodprøver på legevakta her. 

Men ja, takk. 

AnonymBruker
Skrevet

Hverken helsedirektoratet eller helfo gir treff på begrepet "fastlegevakt." Det er ikke et offisielt begrep, og jeg synes du skylder flere her en unnskyldning.

• Liker 6
Gjest Snuppi
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fy faen (Fra en som bortimot nesten ALDRI bruker det uttrykket). Du er en frekk kar, og får nesten lyst til å ønske at du får vente til legen din kommer om en mnd tid. Men som helsepersonell selv, så tillater samvittigheten ikke det. Så jeg håper du får hjelp snart. ☺️🙄

Har forøvrig ALDRI hørt det uttrykket før. Og siden de aller fleste i kommentaren sier det samme, så er det vel slikt at det er kun du har høy IQ, vi andre er nok for dumme til slikt. 

Og GOD REISE, planeten din kaller.....!!

Anonymkode: 9084c...2af

Hva er ditt problem?  Jeg var på Ingen måte frekk mot ts. Sitert feil innlegg eller? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...