AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #21 Skrevet 11. august 2016 Den 8.8.2016 at 20.10, AnonymBruker skrev: BULL C! De er ALLTID billigste KONSEKVENT I de største gigantiske hundforsikringselskapene pga REDUSERT RISIKO! Anonymkode: b81d3...440 Vet du hvorfor? Fordi utbetalingene fra forsikringsselskapene er LAVERE på blandingshunder. Anonymkode: 82640...adc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #22 Skrevet 13. august 2016 Sitat Jeg er ikke en av de som naivt tror at blandingshunder automatisk er friskere enn rasehunder, men går det an å gjøre dette på en profesjonell måte? Hei TS. Jeg synes at om du vil drive med seriøst oppdrett, bør du velge deg en frisk rase og unngå å lage blandinger. Dersom du skal ha kull på tispa di, og vil gjøre dette så seriøst som mulig - bør du først tenke over hvilke blandinger hun har i seg - slik at du kan teste for alle arvelige sykdomer og defekter alle disse rasene kan ha. Det kan f.eks være hd/ad røngten, dna swabs som sendes til testing og øyelysning. Dersom en eller flere av rasene er bruksraser, så kan du ta bruksprøver/kurs innen disse for å se om hunden din er egnet, f.eks gjeting/jakt/spor etc. "Problemet" med dette er at en blandingshund ikke vil selge for like mye som en renraset hund fra seriøs oppdretter, og med 3-4 ganger så mange tester før avl som vanlig blir dette et veldig stort tapsprosjekt. Det er heller ingen seriøs oppdretter som låner ut hannhund til en blanding, så om du skal bruke en hund fra noen du kjenner eller skaffe en selv, så blir det enda flere tester for å sjekke at de begge er egnet. Anonymkode: 0f3c9...21e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2016 #23 Skrevet 14. august 2016 Den 8/11/2016 at 15.24, AnonymBruker skrev: Vet du hvorfor? Fordi utbetalingene fra forsikringsselskapene er LAVERE på blandingshunder. Anonymkode: 82640...adc Det er SAMME utbetaling iforhold til hvilken avtale man har skrevet under. Om det så er 80%dekning av skade/sykdom. Det gjelder samtlige store selskaper jeg sjekket. Dvs- rimeligere m blandingshund, de er på generell basis "tryggere"for forsikringsselkap å dekke. Anonymkode: b81d3...440
Gjest Skrevet 14. august 2016 #24 Skrevet 14. august 2016 Den 8.8.2016 at 13.56, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig snakket med 4 forskjellige forsikringsselskap ang hundeforsikring. Alle var faktisk billigst på blandingshund. Anonymkode: 8d2ab...b91 De er som oftest billigere på blandingshunder, men de har også gjerne en større liste med sykdommer som er utelukket. Vet også om flere som velge å ikke forsikre blandingshund, og det går strake vegen til avlivning om sykdommen blir for dyr. Ellers, hvis TS virkelig vil gå gjennom det så må du helsesjekke tispa, røntge HD/AD, sjekke for evt arvelige sykdommer utifra hvilken raser hun er, øyelyse for å utelukke arvelige sykdommer der. Pass også på å velge en hannhund som har gjort det samme. Helst vite hvem foreldre er og hvordan evt sykdommer de har hatt. Pass på å følge opp tispa skikkelig med markkurer, skikkelig for, underøkelser under drektigheten og undersøkelser etterpå. Valpene burde du chippe, vaksinere og registrere i NKK under NOX hunder.
ArtyFarty Skrevet 14. august 2016 #25 Skrevet 14. august 2016 6 timer siden, Ann Christin skrev: Valpene burde du chippe, vaksinere og registrere i NKK under NOX hunder. Man kan ikke registrere kull i NOX. Det må den enkelte hundeeier gjøre selv.
Gjest Skrevet 15. august 2016 #26 Skrevet 15. august 2016 16 timer siden, ArtyFarty skrev: Man kan ikke registrere kull i NOX. Det må den enkelte hundeeier gjøre selv. Aha, da lærte jeg noe nytt i dag og :D
Gjest O.G. Skrevet 15. august 2016 #27 Skrevet 15. august 2016 Den 30.7.2016 at 0.42, AnonymBruker skrev: Jeg har en gatemix og leker litt med tanken på å sette valper på henne en gang i fremtiden. Det er et par raser jeg er sikker på at hun har i seg, men det er garantert flere også. Hun er en pen hund med et utrolig godt lynne - snill, kosete, lite bjeffing, lydig og leken. Jeg er ikke en av de som naivt tror at blandingshunder automatisk er friskere enn rasehunder, men går det an å gjøre dette på en profesjonell måte? Det lages jo nye raser med jevne mellomrom. Hvordan forsikrer man seg om at resultatet blir bra? Eller blir det ren gambling hvor det plutselig kan poppe opp underliggende, uønskede gener? Noen med peiling på genetikk som har råd/informasjon å komme med? Anonymkode: 53f85...ebd Ja, gi fanden i å lage gatemixer. Folk som avler og etterspør slike hunder er useriøse dyreeiere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå