Gå til innhold

Hvordan lage bra blandingshunder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gatemix og leker litt med tanken på å sette valper på henne en gang i fremtiden. Det er et par raser jeg er sikker på at hun har i seg, men det er garantert flere også. Hun er en pen hund med et utrolig godt lynne - snill, kosete, lite bjeffing, lydig og leken. Jeg er ikke en av de som naivt tror at blandingshunder automatisk er friskere enn rasehunder, men går det an å gjøre dette på en profesjonell måte? Det lages jo nye raser med jevne mellomrom. Hvordan forsikrer man seg om at resultatet blir bra? Eller blir det ren gambling hvor det plutselig kan poppe opp underliggende, uønskede gener?

Noen med peiling på genetikk som har råd/informasjon å komme med? :)

Anonymkode: 53f85...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er bra at du stopper opp og stiller det spørsmålet. :)

Man kan gjøre det på en profesjonell måte, men etter min mening innebærer det en langsiktig plan for å forbedre en (eller flere) raser. Det er mange raser nå som sliter med for liten genpool og som hadde hatt godt av "nytt blod". Det gjøres nå i lundehundklubben, noe jeg synes er et kjempebra inititativ. http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet

Jeg mener det ikke blir seriøst om man parer en blandingstispe fordi den er pen og har godt gemytt. Man vet ingenting om evt arvelig helseproblemer som kan ligge i dem, og bruker man en hann som også er blanding, så vet man like lite der også. Det er også vanskelig og objektivt avgjøre om egen hund er passende for å føre genene videre - vi synes jo alle at egen hund er verdens vakreste og snilleste. Det er derfor man trenger eksterne avlsverktøy som mentaltester og utstilling.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er useriøst og idiotisk å vurdere å sette valper på en blandingshund. Det er ingenting galt med blandingshunder, og de er ikke dårligere eller bedre enn rasehunder, så det er ikke det jeg sier, men det er for mye gambling. Dessuten ser jeg mest blandingshunder som blir omplassert. Hva om valpene ender opp med epilepsi for eksempel? Nei, var det min hund hadde jeg prøvd å få henne sterilisert i stedet :)  

Anonymkode: a6325...e22

• Liker 10
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en gatemix og leker litt med tanken på å sette valper på henne en gang i fremtiden. Det er et par raser jeg er sikker på at hun har i seg, men det er garantert flere også. Hun er en pen hund med et utrolig godt lynne - snill, kosete, lite bjeffing, lydig og leken. Jeg er ikke en av de som naivt tror at blandingshunder automatisk er friskere enn rasehunder, men går det an å gjøre dette på en profesjonell måte? Det lages jo nye raser med jevne mellomrom. Hvordan forsikrer man seg om at resultatet blir bra? Eller blir det ren gambling hvor det plutselig kan poppe opp underliggende, uønskede gener?

Noen med peiling på genetikk som har råd/informasjon å komme med? :)

Anonymkode: 53f85...ebd

Søk på finn, se hvor mange blandinger som ligger til salgs og som omplasseres - så slår du fra deg tanken. Det er det beste rådet jeg kan gi deg :) 

Det lages svært sjeldent nye raser, og når det gjøres så er det et resultat av et langvarig prosjekt som involverer mange. En enkeltoppdretter som blander raser har ikke håp i havet om å få gjennomført et slikt prosjekt. Det du snakker om er ren gambling, ingen garantier, og du vil da bli en av mange useriøse blandingsoppdrettere - selv om intensjonene dine er gode i utgangspunktet.

• Liker 9
Skrevet

Ville slått fra meg tanken. Det er allerede utrolig mange hunder som trenger hjem. Skaff deg heller en omplasseringshund.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Den 7/31/2016 at 2.09, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er useriøst og idiotisk å vurdere å sette valper på en blandingshund. Det er ingenting galt med blandingshunder, og de er ikke dårligere eller bedre enn rasehunder, så det er ikke det jeg sier, men det er for mye gambling. Dessuten ser jeg mest blandingshunder som blir omplassert. Hva om valpene ender opp med epilepsi for eksempel? Nei, var det min hund hadde jeg prøvd å få henne sterilisert i stedet :)  

Anonymkode: a6325...e22

Jeg er glad i alle hunder, men blandingshunder er ofte sunnere enn renrasede er min erfaring.   Robuste.  

Forsikringsskap har konsekvent laveste mnd sum på de,  pga redusert helserisiko.

Noen av mildeste, mest atletiske, smarteste og kosete hundene jeg vet om er nettopp blandingshunder.

Når det er sagt er det på trynet at TS vurdere dette/oppsøke oppdretter. 

A.D.O.P.T.E.R, det fins garantert en råflott "bastard ". For TS på FOD gården el. 

Anonymkode: b81d3...440

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser nå at TS vurdere sette valper på egen hund.

Vel, jeg forstår godt at TS vil videreføre hunden sins  gode karaktertrekk men hvem skal være partner/blandes med?   Alle mixer jeg har møtt har vært  uplanlagte graviditeter, ofte forlatte hunder som bor på gaten. Inntil godhjertede folk griper inn. Mange virker utrolig robuste og smitter nærmest over på valpene...

Ts kan greit ta DNA test å få vite hva hunden hennes har i seg?  Ikke hør på de som er skeptiske generelt til blandingshunder. Nordmenn har minimal erfaring generelt med de. 

Men vil uansett heller vurdere adoptere en ny hund/mix - er nok av hunder som trenger hjem.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad i alle hunder, men blandingshunder er ofte sunnere enn renrasede er min erfaring.   Robuste.  

Forsikringsskap har konsekvent laveste mnd sum på de,  pga redusert helserisiko.

Noen av mildeste, mest atletiske, smarteste og kosete hundene jeg vet om er nettopp blandingshunder.

Når det er sagt er det på trynet at TS vurdere dette/oppsøke oppdretter. 

A.D.O.P.T.E.R, det fins garantert en råflott "bastard ". For TS på FOD gården el. 

Dette stemmer jo ikke. De fleste forsikringsselskap tilbyr dyreste prisgruppe på blandinger, rett og slett fordi de er ukjent risiko. 

Anonymkode: 2fa27...7d1

• Liker 5
Skrevet
Den 7.8.2016 at 7.56, AnonymBruker skrev:

Ts kan greit ta DNA test å få vite hva hunden hennes har i seg?  Ikke hør på de som er skeptiske generelt til blandingshunder. Nordmenn har minimal erfaring generelt med de. 

Nope. For at en DNA-test skal ha noe for seg så må man ha noe å teste mot.

Blandinger blir av mange ansett som sunnere enn rasehunder, men det er selvfølgelig bare sprøyt. Om jeg blander en bulldogg og en mops så blir ikke valpene noe sunnere enn foreldrene. Alle hunder er et produkt av sine gener, så det kommer helt an på hva som ligger bak. Man har heller ikke muligheten til å søke opp sykdomshistorikk på blandinger, men det betyr ikke at de ikke har en. Samtidig så er det færre som helsesjekker blandinger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 7.8.2016 at 9.53, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo ikke. De fleste forsikringsselskap tilbyr dyreste prisgruppe på blandinger, rett og slett fordi de er ukjent risiko. 

Jeg har nylig snakket med 4 forskjellige forsikringsselskap ang hundeforsikring. Alle var faktisk billigst på blandingshund. Jeg antok at de opplever mindre sykdom med blandingshunder og at de derfor er billigere å forsikre. Her er jeg helt sikkert bare uviten, men det er ikke noe jeg har tengt så mye over før. Jeg sier ikke at bandingshunder ikke opplever sykdom(har selv en gatemix med allergi), men jeg vil tro at jevnt over så er en mix av hummer og kanai friskere en mange av de rene rasene rundt om.

Anonymkode: 8d2ab...b91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Blandinger blir av mange ansett som sunnere enn rasehunder, men det er selvfølgelig bare sprøyt. Om jeg blander en bulldogg og en mops så blir ikke valpene noe sunnere enn foreldrene. Alle hunder er et produkt av sine gener, så det kommer helt an på hva som ligger bak. Man har heller ikke muligheten til å søke opp sykdomshistorikk på blandinger, men det betyr ikke at de ikke har en. Samtidig så er det færre som helsesjekker blandinger.

Når du blander to hunder så velger naturen den sterkeste av de to. Altså genene. 
Men når du avler to svake, syke individer så har naturen et jævlig dårlig utgangspunkt = fucka rase med problemer.
Blander du to friske hunder med sterke, gode gener. Ja da har naturen to sterke utgangspunkt. Det lille svake som er innad i gene blir oversett, for det velges naturlig nok det sterkeste. 
Dette er bare hele prosessen i et nøtteskall. Så to forskjellige hunderaser kan fortsatt få ett individ som er svakt, men to sterke i et kull på 3. I stedet for at to like individer (samme rase, fra samme land med smalt genpool) vil da få 3 svake individer. 
Det tar årevis å redde en rase. De tar ta da to friske som får to valper, så velger de den sterkeste og avler videre. 

Nå sier du bare bulldog, men la oss si Engelsk bulldog.  Mops og bulldog er et dårlig utgangspunkt.
Fordi; Begge har korte neser. Det fører til pustebesvær. Dette er et stort problem hos begge. 

Bulldog og mops er to av de sykeste rasene i verden. de holder på å dør ut, fordi de er så ihjel avlet og skadet. Bulldog klarer ikke å parre av seg selv en gang. Det sier litt om hvor skadet denne rasen er. 
De bør enten dø ut, eller blandes med andre sterke raser for å redde rasen. 
Her er det ikke snakk om at en eier drar til Sverige for å finne en bulldog. Men to forskjellige raser. En rase med lengre nese og det motsatte av problemene til bulldogen. Men, det vil ta mange, mange, mange år. Man vet heller ikke hvor sterke den defekt genen er. 

TS' gatemix og en annen hund utgjør ingenting positivt. Hun vet ikke en gang hva hun avler med! Du bør i det minste vite hva slags raser du avler på. 
Når du skal avle på blandingshunder så må du gå skikkelig inn for det. Ikke kjøkkenoppdrett eller bare 1 eller 2 kull, fordi "valper er såååå søte". 

Jeg har en blandingshund fra en registrert oppdretter. 
Min hund er nå 8 år og aldri vært hos veterinær. Eller, har fått vaksine og normal sjekk. Men aldri inn på grunn av sykdom.
Venninnen min har renraset hund på 2 år. Inn og ut av veterinær, flere tusen på medisiner og behandling. Ihjel avlet hunderase med mange problemer. Hun vurderer nå å avlive hunden, for det er så syk at den har ikke et normalt liv uten smerte og plager. 

Jeg lånte bort hunden min, for han var et "perfekt eksempel" på den blandingen. Han fikk 4 valper uten noen problemer. Dette er da etter 20 år med avling. Disse folkene har avlet på denne blandingen i flere år. Først nå er den populær. Min hund er perfekt 50/50 av de to rasene. Men, det beste av de begge og det dårligste av de begge er nå borte. I min hund, og noen av kullsøsken. Noen er 70/30 osv. Ikke alle er det samme. Og de avler ikke videre på de som har en sjanse på å videreføre en sykdom eller plage. 

Anonymkode: 7d4eb...f63

• Liker 1
Skrevet

Jeg må sikkert være himla heldig da, som sitter med renrasede hunder på hhv 2, 5 og 10 år - som er friske...

Poenget er uansett at genetiske anlegg for sykdom forsvinner ikke selv om du blander inn en annen rase. Ja, blandinger kan være friskere i F1, men i F2 så de derimot være genetisk disponerte for flere sykdommer siden de vil kunne arve fra to forskjellige raser. Er foreldredyrene bærere så gir det utslag, selv om det er flere raser innblandet. Det er enkel genetikk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke TS tenker på å lage en ny rase. Jeg tror hun mer tenker i baner av om det er lurt/ikke lurt å parre en blandingshud og evt. gjerne tips til hvilke raser det er best å parre med. 

Skrevet

Vær så snill å la være å sette valper på tispa! Det er nok av valper og voksne hunder til salgs på finn.no.. At hun er fin, lydig, lite bjeffing er ikke en god nok grunn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 8/7/2016 at 0.53, AnonymBruker skrev:

BULL C! De er ALLTID billigste  KONSEKVENT I de største  gigantiske hundforsikringselskapene pga REDUSERT RISIKO!  

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, ArtyFarty skrev:

Hææ?? Du må f lære deg mer før du skriver feil! Man kan gjennom profesjonelle selskaper få resultat av DNA test, der hunden blir testet opp mot et stort utvalg av raser!  Skjønner der stikker at det fins så mange fantastiske blandingshunder for deg, men Vær heller takknemlige dine egne hunder er ok!

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hææ?? Du må f lære deg mer før du skriver feil! Man kan gjennom profesjonelle selskaper få resultat av DNA test, der hunden blir testet opp mot et stort utvalg av raser!  Skjønner der stikker at det fins så mange fantastiske blandingshunder for deg, men Vær heller takknemlige dine egne hunder er ok!

For å få svar så må jo da hunden faktisk ha noen av disse kjente rasene i sin avstamning :) Så, med fare for å gjenta meg selv:  For at en DNA-test skal ha noe for seg så må man ha noe å teste mot. 

Finnes masse flotte blandinger, men jeg synes like fullt at det er hårreisende å drive planlagt blandingsavl. Norges største valpefabrikk og produsent av puddelblandinger har selv uttalt at det er økonomisk betinget. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, ArtyFarty skrev:

For å få svar så må jo da hunden faktisk ha noen av disse kjente rasene i sin avstamning :) Så, med fare for å gjenta meg selv:  For at en DNA-test skal ha noe for seg så må man ha noe å teste mot. 

Finnes masse flotte blandinger, men jeg synes like fullt at det er hårreisende å drive planlagt blandingsavl. Norges største valpefabrikk og produsent av puddelblandinger har selv uttalt at det er økonomisk betinget. 

Vel, profesjonelle DNA testere sjekker selvsagt opp mot en stor base, disse er ofte tilknyttet Universiteter og man får god oversikt over hva hunden har I seg. Når det er sagt er det ikke uvanlig at mange får seg en liten overraskelse , ofte stemmer ikke det eiere har trodd...  ALLE oppdretter er økonomisk betinget,   jeg støtter hverken renrasede eller mix -oppdrettere forøvrig.  Finner der fullstendig uetisk at folk kjøper raser som sliter enormt med helseproblemer,  hvordan man klarer å sitte å se/høre pugs /fransk Bulldogs puste og pese og syns det er stas er over min fatteevne.  Dette ment generelt . Folk bør virkelig skjerpe seg.

• Liker 1
Skrevet

Gambling på høyt nivå. 

Ja det finnes mange veldig sunne og friske blandinger. Det er også kun de vi ser. Vi ser aldri de haugene med avlivede blandingshunder. De ender aldri opp i noen statistikk, og de fleste som avlives er unge hanner av større størrelse. Det er også disse som er overrepresentert på FOD-gården. 

Ofte blandes det raser med motstridende egenskaper og man ender opp med en psykisk ustabil hund. Og de avlives derfor i ung alder. Siden det ikke finnes noe hunderegister over blandingshunder, så blir det heller aldri ført noen statistikk over dette, men dette er tilbakemeldinger fra norske veterinærer. 

Anonymkode: 76eb9...3e2

• Liker 1
Skrevet

Enkelt: Don't.

Anonymkode: 45dc6...472

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...