AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #1 Skrevet 30. juli 2016 Vurderer tur til Island med barn 4.5 år på det aktuelle tidspunktet. Hvilken periode er best å dra? Finnes det billige flybilletter? Lurt å bo på hotell eller hva annet finnes? Hva kan oppleves? Hvor lenge bør vi være borte? Anonymkode: 9821c...dbd
Aviale Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 Jeg var der i september, og jeg tror det er greiest å besøke landet i perioden sen vår-tidlig høst. Siste uka i september var kanskje litt sent, det var en del dårlig vær. Om vinteren er det veldig kaldt, mange veier langs sørkysten kan bli stengt, og flere av fossene er sikkert fryst. Jeg fikk tak i billige flybilletter med Norwegian, tror det var 800 kr t/r. I Reykjavik er det mange som leier ut leiligheter via Airbnb, vi hadde en positiv opplevelse med det. Utenfor Reykjavik fikk jeg inntrykk av at b&b/hotell/gjestehus var veldig dyrt, alle over 1000 kr/natta der vi sjekket. Men en natt eller to på et hyggelig gjestehus kan anbefales om dere liker steder med sjarm Der vi bodde gikk høner utenfor vinduet, og nesten alt på frokostbordet var hjemmelaget. Hvor lenge dere bør være der, avhenger av hva dere er interesserte i, men jeg mener man bør ha minst 4 dager, gjerne mer. Vi var der i 9 dager og fikk sett mye natur i østlige og sørlige deler av Island. Vi leide bil (anbefales) og kjørte ruta Reykjavik - Golden circle (thingvellir som er der kontinentalplatene møtes, geysir og gullfoss) - Vik. Vi kjørte denne ruta på én dag, men med barn ville jeg brukt 2 dager. Det gikk fint å kjøre bil på Island. Ved Vik ligger en flere km lang svart sandstrand, Reynisfjara, og utrolig spesielle steinformasjoner i området. Kjører dere opp til fyret som ligger i ene enden av stranda, ser dere isbreen på Eyjafjallajökull ved klarvær. På vei tilbake til Reykjavik er det to fine fosser som er verdt å få med seg, Seljalandsfoss (som man kan gå bak) og Skogafoss. I selve Reykjavik synes jeg det var lite å se. Hallgrimskyrkja har en fin utsikt over byen, og man kan ta en tur innom operahuset. Mat på restauranter og i butikker er dyrt, en del dyrere enn i Norge. For mange er nok en tur til den blå lagune et must, og jeg synes det var verdt å få med seg, selv om det er en dyr turistfelle. Mesteparten av lagunen er dyp, så for barnefamilier kan det kanskje passe bedre å dra til en av de lokale svømmebassengene i Reykjavik (mye billigere også). Island er fantastisk, jeg anbefaler det på det varmeste! Jeg har reist mye rundt i Europa og litt i Afrika, men aldri sett lignende natur noe annet sted. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2016 #3 Skrevet 1. august 2016 Er fint i nord med Myvatn og. Dimmuborgir, Hverarönd, Viti og bad alla Blaa Lagune. Anonymkode: 66a01...0ec
romeosa Skrevet 7. august 2016 #4 Skrevet 7. august 2016 Vi var på island 3 dager i 2012 ( i desember). Vi var bare i reykjavik og den blå lagune - noe som var helt fantastisk. Vi tenker å reise tilbake neste Juni i ca 10 dager for å kjøre rundt hele øya med telt og leiebil, og vi vil bruke mest tid sør og nord. Noe av det som virker aller mest spennende å se for oss er myrvatn, namaskard (?), husavik, dettifoss, seljalandsfoss, jokulsarlon, ein liten canyon, vik, svartifoss, secret lagoon, reykjadalur, og mye mer! 😄 Sikkert kjempefint å reise med barn også :-)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Vi lå i telt ved Myvatn i juli. Mannen frøs slik at han satte seg inn i bilen og så gikk han en tur midt på natten. Resten av turen overnattet vi på vandrehjem. Anonymkode: 66a01...0ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå