Gå til innhold

Informasjon fra skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 ganger i året i 4 år har jeg vært på forelderkonferanse på skolen hvor mitt barn går. I tillegg til skoleavslutninger etc... Far har daglig omsorg, jeg bor 40 mil unna :(

Da det er lang reisevei har jeg nå for første gang bedt om at konferansen avholdes på telefon. Dette vil ikke skolen, de vil at jeg skal møte personlig, eventuelt at de sender et skriftlig konferansenotat fra timen med far.

Kan de virkelig nekte å holde konferansen per telefon? :o

(Nå bør det kanskje også nevnes at vi nettopp har vært i tingretten vedr tvist om daglig omsorg, hvor jeg "vant"... Denne avgjørelsen blir nå anket).

Marpessa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om de kan nekte, men de (skolen!) høres unektelig vanskelige ut om de ikke går med på en slik løsning!! :roll:

Det viktigste her må jo være å få formidlet hverdagen og evt. andre ting om barnet!

Skrevet

Dersom en slik konferanse skal holdes med barnet tilstede skjønner jeg godt at de ikke vil ta det over telefon. Om det skal være en voksensamtale må de kunne klare å få det til over telefon, et såkalt telefonmøte.

Skrevet

Barnet skal ikke være tilstede, derfor skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig å ta det på telefon. :(

Marpessa

Gjest Madam Felle
Skrevet

Enkelte skoler/lærere må bare være vanskelig. Skriv et brev, og send det til skolen. Der du forklarer problemstillingen din, og at det ikke vil være det samme for deg, å bare få lese hva som har blitt sagt.

Kan være rektor går inn, og sier at dere skal ha telefonkonferanse.

Skrevet

Synes dette virker lite smidig ut fra skolens side. Og det burde jo være en god grunn til at de ikke er villige til det (dårlig kommuneøkonomi kanskje.. i så fall får du "tilby" deg å betale telefonen)

Det burde vel heller ikke være noe problem å ha en telefonkonferanse om barnet skulle være tilstede.

Skrevet

Etter at jeg "vant" daglig omsorg i tingretten, har skolen vært meget forsiktig med hva de gir meg av informasjon. Skolen ved helsesøster har tidligere meldt bekymring til barnevernet pga at barnet har vært dårlig kledd, ukonsentrert og "vanskelig". Han ligger også etter faglig, eller "under middels" som hovedlæreren sier... :(

Rektor ved skolen virker å stå på "fars side", jeg har en mistanke om at far har fortalt løgner om meg til skolen, han har tidligere svertet meg i andre instanser, inkludert å levere inn falske anmeldelser til politiet om at jeg angivelig har terrorisert ham og kommet med trusler...

Det burde uansett "ringe en bjelle" blant skolens ansatte når jeg vinner en rettssak etter at far har hatt hovedomsorg i snart 7 år!!! Det er en GOD grunn til det, nemlig..

Marpessa

Skrevet
Det burde uansett "ringe en bjelle" blant skolens ansatte når jeg vinner en rettssak etter at far har hatt hovedomsorg i snart 7 år!!! Det er en GOD grunn til det, nemlig..

Marpessa

.. er de klar over dette da?

Skrevet

Til debatt starter:

STÅ PÅ. Og gi deg ikke. viktig at du setter krav til skolen, men at dette fremlegges skriftlig. Da står du sterkere fordi du vil ha noe å vise til skulle det oppstå problemer. Lettere for at skolen avviser det muntlig.

Har du noen rundt deg som kan støtte deg, "bruk" dem til hjelp og oppbacking.

Skrevet

Ja, jeg informerte skolen om utfallet fra tingretten. Jeg måtte jo det om det blir snakk om at han skal flytte til meg.

Det er nesten så jeg har lyst til å sende dommen til skolen så kan de se selv hva sakkyndige har uttalt seg om vedrørende fars omsorgsevne... :cry:

Det var 2 sakkyndige - en rettsoppnevnt og en sakkyndig som har "utredet" far tidligere.

Marpessa

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg sier det igjen; det finnes enkelte kommuner som ikke har peiling på lover og regler. Synes ikke du bør avfeie deg med det første og beste de sier. Kan du ikke høre med fylkemannen i det fylket kommuen ligger i, evt. departementet?

Gjest Anonymous
Skrevet

Og du bør heller ikke ta alt en rektor sier for "god fisk"; jeg vet om en som heller ikke hadde peiling på lover og regler. Utrolig hva man får se om man ber om innsyn!

Skrevet
Ja, jeg informerte skolen om utfallet fra tingretten. Jeg måtte jo det om det blir snakk om at han skal flytte til meg.

Det er nesten så jeg har lyst til å sende dommen til skolen så kan de se selv hva sakkyndige har uttalt seg om vedrørende fars omsorgsevne... :cry:

Det var 2 sakkyndige - en rettsoppnevnt og en sakkyndig som har "utredet" far tidligere.

Marpessa

Da ville jeg gjort det, så får de det svart på hvitt. Jeg synes denne skolen gjør seg veldig vanskelig.

Sende et brev med kopi av dommen kanskje......?

Vet ikke om det blir sett på som baktale e.l., men det virker jo som om at du må gjøre det for at de skal forstå noenting overhodet.

Skrevet

Jeg ville nok ikke sendt kopi av dommen til skolen! Hva har de med det?! Først ville jeg be skolen om en begrunnelse til å nekte en telefonkonferanse når avstandene er så store. Funker ikke det kan du jo heller vise til en dom, men i utgangspunktet skal det mye til for at jeg ville "utlevert" meg selv så mye for å få en samtale.

Måte på hva en skole skal kunne kreve... :-x :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje skolen ikke liker at barnet skal flytte?

Kanskje har de en sterk motvilje til Oslo- om det er der du bor?

Jeg har selv opplevd at man i barnehagen her i i bygda syntest det var grusomt at barnet skulle slutte i barnehagen og flytte med meg til Oslo.

Skrevet

Nettopp! Den tanken har også slått meg. Skolen ligger på et forholdsvis lite sted, med bedehuset som et sentralt samlingspunkt..... :ler:

Marpessa

Skrevet

Jeg sendte en mail til læreren og spurte hvorfor han ikke ville ta konferansen per telefon. Fikk følgende svar;

Det er ikke tradisjon for å gjennomføre foreldresamtale over telefon, og jeg har før også fått spørsmål om dette .Har da blitt frarådet dette.Måten jeg gjør det på er at hvis ikke foreldre måter opp på to innkallinger sender jeg det skriftlig. I tillegg har vi en dårlig telefonboks på 32 lærere , og jeg er ikke glad i å snakke i telefon. :hoho:

Jeg har bestemt meg for å reise og møte opp personlig. Den mannen blir det meget interessant å treffe (ny hovedlærer i år) Jeg håper det blir siste gang, neste gang holdes kanskje konferansen ved ny skole...! :)

Marpessa

Skrevet

Ja, han høres rimelig merkelig ut!! :o :o

Lykke til! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

En dom i din favør ville jeg sendt til skolen så de hadde fått se avgjørelsen svart på hvitt. Du kan merke den konfidensielt så skolen ikke kan spre den. Noen ganger hjelper det ikke å bare si ifra om avgjørelsen, især hvis skolen anser deg som motpart i dette tilfellet.

Dommen består jo bare av rettens vurdering av hvordan de har kommet fram til den avgjørelsen de har tatt, med en beskrivelse av forhistorien. Andre saksdokumenter er ikke vedlagt, de forblir hos prosessfullmektigene (din advokat og motpartens advokat).

Skrevet
Kan de virkelig nekte å holde konferansen per telefon? :o

Kontaktlærer skal holde en konferansetime hvert halvår per elev. Jeg synes ikke du kan forvente at kontaktlæreren skal måtte holde to konferanser fordi dere ikke bor sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...