AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #1 Skrevet 28. juli 2016 Jeg skal til legen og be om henvisning til dps da jeg sliter mye med angst. Det er sosial angst og en litt mere generell angst som at jeg får anfall hjemme feks. Jeg får hyppigst anfall på jobb. Mitt liv er ganske begrenset nå mtp å møte andre mennesker (jeg løper omveier for å slippe å si hei )😕 Hva slags behandling kan jeg be om utenom samtalene på dps? Finnes det gruppeterapi feks so. Kan være aktuell? Jeg savner å ha andre mennesker I livet som ikke er mann eller kollega. Anonymkode: fd6c5...bec
WubWub Skrevet 28. juli 2016 #2 Skrevet 28. juli 2016 du kan be om henvisning til psykolog eller psykiater. et opphold på dps varer bare 6 uker. det er som oftest ikke nok til å kurere problemet man sliter med, alt de gir deg er verktøyene til å bli din egen behandler men om du har sterk angst trenger du oppfølgning. hva slags tilbud som er mulig for deg må du nesten høre med legen din om
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2016 #3 Skrevet 28. juli 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal til legen og be om henvisning til dps da jeg sliter mye med angst. Det er sosial angst og en litt mere generell angst som at jeg får anfall hjemme feks. Jeg får hyppigst anfall på jobb. Mitt liv er ganske begrenset nå mtp å møte andre mennesker (jeg løper omveier for å slippe å si hei )😕 Hva slags behandling kan jeg be om utenom samtalene på dps? Finnes det gruppeterapi feks so. Kan være aktuell? Jeg savner å ha andre mennesker I livet som ikke er mann eller kollega. Anonymkode: fd6c5...bec Kanskje du kan be om gruppebehandling istedet for psykolog hvis de har det? Da vil du møte andre som sliter med tilsvarende ting. Anonymkode: 22eb2...020
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #4 Skrevet 29. juli 2016 6 timer siden, WubWub skrev: du kan be om henvisning til psykolog eller psykiater. et opphold på dps varer bare 6 uker. det er som oftest ikke nok til å kurere problemet man sliter med, alt de gir deg er verktøyene til å bli din egen behandler men om du har sterk angst trenger du oppfølgning. hva slags tilbud som er mulig for deg må du nesten høre med legen din om Opphold? Det hører jeg aldri noen få med mindre de virkelig ikke fungerer. Vi har bare en liten lokal avdeling av en dps uten døgnopphold så jeg regner med å kun få enkelttimer hos psykolog. Verktøy er en ting men jeg må nok ha en del oppfølging da angsten fører mye fysisk smerte med seg. Har forsøkt I to år å finne ny jobb da jeg tror det er noe av årsaken til at angsten er her, jeg klarer uansett ikke å gå på jobb med to tre anfall hver eneste arbeidsdag lengre. Anonymkode: fd6c5...bec
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #5 Skrevet 29. juli 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan be om gruppebehandling istedet for psykolog hvis de har det? Da vil du møte andre som sliter med tilsvarende ting. Anonymkode: 22eb2...020 En kombinasjon hadde vert fint. Å øve seg på å være blant andre mennesker OG faktisk forholde seg til dem. Nå forholder jeg meg til kolleger og de jeg må pga jobb men jeg merker at jeg skyr unna om jeg kan. På butikken unngår jeg mennesker jeg må hilse på. Er på ferie nå og da er andre mennesker helt uproblematisk men så er de alle fremmede. Anonymkode: fd6c5...bec
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #6 Skrevet 29. juli 2016 Når det kommer til sosial angst er kognitiv terapi og eksponeringsterapi det beste. mener å ha hørt om mindfullness gruppeterapi enkelte plasser også. Hør om det finnes noe slikt hos deg? Er psykiatrien som arrangerer. Anonymkode: 08cf6...931
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2016 #7 Skrevet 29. juli 2016 Hei TS. Jeg fikk godt utbytte av gruppeterapi og hvis du tror det hjelper for deg så synes jeg du skal spørre om det. Når vi startet hadde jeg litt feil intrykk av hvordan det ville bli men det hjalp virkelig. Man har ikke "lov" til å omgås med de man er i gruppe med utenom timene. Det som hjalp var å være med folk som sliter med det samme, se at andre også reagerer på ting som kanskje regnes som teite. Det ble litt en ah ha opplevelse fordi man kan se det fra utsiden hvordan folk med angst reagerer når de forteller om sine situasjoner. Etterhvert så ble man jo kjent med hverandre å da går det på å kunne tørre å si ting i gruppen og å delta. Viktigste er å være helt ærlig. Bare det å bli klarere på hvorfor man gjør slik som man gjør hjelper! Det er jo noe en psykolog også går gjennom hvis man har privattimer men å diskutere rundt det i gruppe er bedre etter min mening. I en gruppe setting er man kanskje ikke så redd for å utfordre det psykologen sier. Jeg var også sånn som slet med folk som jeg kjente, men fremmede var ok. Det største jeg kom ut med fra gruppetimene var at det var OK å være sånn. Ikke slik at man såklart skal unnvike alt som er men at hvis man har en dårlig dag så skal man ikke føle seg som en dårlig person. Anonymkode: bf89b...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #8 Skrevet 30. juli 2016 Den Friday, July 29, 2016 at 8.22, AnonymBruker skrev: Hei TS. Jeg fikk godt utbytte av gruppeterapi og hvis du tror det hjelper for deg så synes jeg du skal spørre om det. Når vi startet hadde jeg litt feil intrykk av hvordan det ville bli men det hjalp virkelig. Man har ikke "lov" til å omgås med de man er i gruppe med utenom timene. Det som hjalp var å være med folk som sliter med det samme, se at andre også reagerer på ting som kanskje regnes som teite. Det ble litt en ah ha opplevelse fordi man kan se det fra utsiden hvordan folk med angst reagerer når de forteller om sine situasjoner. Etterhvert så ble man jo kjent med hverandre å da går det på å kunne tørre å si ting i gruppen og å delta. Viktigste er å være helt ærlig. Bare det å bli klarere på hvorfor man gjør slik som man gjør hjelper! Det er jo noe en psykolog også går gjennom hvis man har privattimer men å diskutere rundt det i gruppe er bedre etter min mening. I en gruppe setting er man kanskje ikke så redd for å utfordre det psykologen sier. Jeg var også sånn som slet med folk som jeg kjente, men fremmede var ok. Det største jeg kom ut med fra gruppetimene var at det var OK å være sånn. Ikke slik at man såklart skal unnvike alt som er men at hvis man har en dårlig dag så skal man ikke føle seg som en dårlig person. Anonymkode: bf89b...3fb Takk for svar. Jeg kunne nok hatt gruppeterapi, å ikke omgås utenom timene er det minste problemet eksponering virker litt verre å få til rent praktisk. Angsten slår inn uten noen rød tråd (alt fra lage middag, vaske gulv, handle mat...)annet enn på jobb og på jobb har jeg jo vert i 3 år på denne måten så den eksponeringen har bare gjort vondt verre. Anonymkode: fd6c5...bec
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2016 #9 Skrevet 30. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg kunne nok hatt gruppeterapi, å ikke omgås utenom timene er det minste problemet eksponering virker litt verre å få til rent praktisk. Angsten slår inn uten noen rød tråd (alt fra lage middag, vaske gulv, handle mat...)annet enn på jobb og på jobb har jeg jo vert i 3 år på denne måten så den eksponeringen har bare gjort vondt verre. Anonymkode: fd6c5...bec Det var det jeg trodde også. Har fortsatt angstilfeller uten synlig grunn, men ble overrasket over hva som trigger noe av det jeg trodde var ut av det blå Slik som å vaske klær, kunne trigge ett ordentlig angstanfall fordi jeg var redd det ikke ville være tørt til dagen etter. Så jeg utsatte det for det var så ubehagelig, og da ble det hvertfall ikke tørt i tide! Enda verre! For det å vaske klær var ganske symbolisk på at jeg måtte ut av huset. Anonymkode: bf89b...3fb
Sulosi Skrevet 30. juli 2016 #10 Skrevet 30. juli 2016 (endret) .... Endret 1. august 2016 av Sulosi Feil tråd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå