Gå til innhold

Jatter psykologen med pasienten?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en "venn" som har gått til psykolog i over til år. Flere ganger forteller hun meg om ting hun har gjort mot andre som gjør at hun kommer i ganske dårlig lys selv om hun ikke ser det selv. Jeg jatter bare med eventuelt later som jeg overhørte det hun sa. Jeg vet at mange andre ikke gjør det og hun er derfor dårlig likt og ganske ensom.  Det jeg lurer på er om psykologen bare jatter med når hun forteller om ting. For hvis psykologen ikke jatter med så forstår jeg ikke hvordan hun kan fortelle meg historier som hun må ha fortalt psykologen sin og likevel tro at hun kommer godt ut eller fortjener sympati.

Anonymkode: aeca8...8b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*psykolog i over ti år

Skrevet

Kan være at de jatter med, er noen som rett og slett ikke kan hjelpes.

Men man har også de som ikke tror at de gjør noe galt og ikke registrerer at noen går imot dem. Så psykologen kan ha tatt det opp men ikke kommet noe sted. Eller kanskje vennen din vrir litt på sannheten når hun forteller. 

AnonymBruker
Skrevet

Min bare jatter med meg, og nå som kommer å få frikort, da vil han avlutte forholdet.

Anonymkode: a12d2...7d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, MXB skrev:

Kan være at de jatter med, er noen som rett og slett ikke kan hjelpes.

Men man har også de som ikke tror at de gjør noe galt og ikke registrerer at noen går imot dem. Så psykologen kan ha tatt det opp men ikke kommet noe sted. Eller kanskje vennen din vrir litt på sannheten når hun forteller. 

Takk for svar. Ja det er kanskje like greit å bare jatte med om hun uansett ikke kan hjelpes. Jeg tror egentlig ikke psykologen sier henne imot for da tror jeg hun hadde kuttet ut psykologen og sånn sett er det jo bedre at psykologen jatter med enn at det ikke er noen som passer litt på henne.  

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker at jeg blir litt iritert han har sittet å jattet med, og det har vært flere ganger han konstant titter på klokken, og du ser at han kjeder livet av seg, nå i 3-4 mnd, men venter med å snakke om avslutte pasientforholdet, når jeg endelig har fått frikort.

Anonymkode: a12d2...7d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja det er kanskje like greit å bare jatte med om hun uansett ikke kan hjelpes. Jeg tror egentlig ikke psykologen sier henne imot for da tror jeg hun hadde kuttet ut psykologen og sånn sett er det jo bedre at psykologen jatter med enn at det ikke er noen som passer litt på henne.  

TS

Men er du villig til å snakke om problemene dine og prøve å løse dem?

Anonymkode: 02615...fdd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd litt forskjellig. Korte psykologforhold (typ akutt samtale med ukjent psykolog) har jeg opplevd at ofte jaffer litt med. De jeg har hatt over lengre tid har uten problem satt meg "på plass" hvis jeg har vert helt på viddene i forskjellige tilfeller. 

Om psykologen bare jatter med så vil man jo ikke få den behandlingen man trenger for å bli bedre.

Anonymkode: c2eeb...42b

Skrevet

Det er psykologens oppgave å tilpasse seg pasienten. 

Faktisk er det slik at de kan ikke dytte eller utfordre noen som ikke er mottakelig for det. Har hatt denne samtalen med en psykolog tidligere og hun sa det kort og godt at "Vi tilpasser oss de individuelle behovene hos de som kommer til oss. Noen ganger må vi ta på oss en dominerende rolle å utfordre pasienten samtidig som vi dytter de i riktig retning. I andre tilfeller må vi sitte i passasjer setet å innta en underdanig rolle, som f.eks med mennesker som deg". Med underdanig rolle mente hun implisitt at jeg kan komme å prate om hva jeg vil uten å bli utfordret på noe som helst slags vis.

Det er med andre ord selve definisjonen på å "jatte med"? Men allikevel har jeg dratt stort utbytte av tilbudet jeg har fått og jeg velger tro at vedkommende TS prater om også får noe utbytte av å komme til psykiatrisk behandling til tross for at det blir "jattet med". 

Psykiatere og psykologer vil raskt kutte ut en pasient om de ikke ser det som hensiktsmessig at de kommer dit. Av den grunn har de nok vurdert det dithen at i dette tilfelle "er det en rett avgjørelse å jatte med" og at det bidrar til noe godt allikevel. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en "venn" som har gått til psykolog i over til år. Flere ganger forteller hun meg om ting hun har gjort mot andre som gjør at hun kommer i ganske dårlig lys selv om hun ikke ser det selv. Jeg jatter bare med eventuelt later som jeg overhørte det hun sa. Jeg vet at mange andre ikke gjør det og hun er derfor dårlig likt og ganske ensom.  Det jeg lurer på er om psykologen bare jatter med når hun forteller om ting. For hvis psykologen ikke jatter med så forstår jeg ikke hvordan hun kan fortelle meg historier som hun må ha fortalt psykologen sin og likevel tro at hun kommer godt ut eller fortjener sympati.

Hvis du er en venn: hva om du bare forteller henne noe av det du skriver og antyder her? Hvis hun har gått til samme psykolog i 10! år uten å komme noen vei? Hun må prøve å få byttet ass..det er null poeng å bare gå å "tømme" ut dritt hos en psykolog. Det er ingen behandling og jeg må si psykologen tar greit med penger for ingeting da. Hun kan like gjerne drikke noen øl og ta det med en av stamkundene gratis hvis det er behandlingen hun får..

Men jeg synes ikke du skal jatte med henne. De andre har sikkert bare gitt henne inn pg avvist henne etterpå. Det er ikke konstruktivt. Da blir man bare såret, sint og lei seg og syns alle er rasshøl som går sin vei..

Hva om du bare sier at det og det og det, er ikke så lurt å gjøre for da reagerer folk dårlig? Konstruktiv kritikk er noe annet en krangling og de fleste pleier ta det ganske bra:)

Anonymkode: 27013...b60

AnonymBruker
Skrevet

Noen psykologer slipper aldri taki pasientene sine, fordi de representerer en grei inntektskilde for dem. Det er utfordrende å ta inn nye pasienter, og noen holder da på de gamle, selv om terapien burde vært avsluttet. Det er synd, for det skaper lange ventelister. 

Anonymkode: dcf5f...8cd

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker kan ikke "kureres", man kan bare begrense den verste oppførselen. Dvs at kanskje denne personen TS snakker om hadde vært helt forferdelig uten psykolog, mens nå er hun bare litt plagsom. Noen ganger er det eneste man kan gjøre å prøve å redusere den verste oppførslen.

Anonymkode: 4c23b...e30

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen mennesker kan ikke "kureres", man kan bare begrense den verste oppførselen. Dvs at kanskje denne personen TS snakker om hadde vært helt forferdelig uten psykolog, mens nå er hun bare litt plagsom. Noen ganger er det eneste man kan gjøre å prøve å redusere den verste oppførslen.

Anonymkode: 4c23b...e30

Pretty much this. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som aldri skulle vært psykolog. Det handler om grådighet. I tillegg til mangel på kunnskap.

Anonymkode: a9989...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...