Gå til innhold

Mobiltelefon skadelig?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mobiltelefon kan føre til høyt blodtrykk....

Spesielt hvis man lever seg inn i spillverden...

Også hvis den plutselig går i stykker uten noen som helst logisk årsak... icon_rolleyes.gif

Ellers så tror jeg ikke det er så farlig å bruke mobil...

Og skulle det være farlig, så blir jeg heldigvis ikke den eneste "syke", i og med at det er ganske mange som eier en mobiltelefon i dag... :lol.

12

Skrevet

Men den påvirker jo kroppen vår, det er bevisst! Jeg frykter egentlig det verste....

Skrevet

På hvilken måte påvirker den kroppen vår, da? 12

Skrevet

Bl.a. at vi blir svakere, de hvite blodlegemene blir "skadet" - noe som gjør at imunforsvaret blir dårligere...

Skrevet

....Og dette kan du dokumentere?12

Skrevet

Ja, dette er dokumentert.

Men hvor vidt det er skadelig diskuteres jo.

Selv velger jeg å ikke ta noen sjanse da jeg vet at veldig mange plages, så jeg beskytter meg iallefall.

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg er villig til å ta risikoen!

Skrevet

Som du vil! Jeg tar ikke sjansen på å plutselig måtte flytte langt til skogs uten strøm eller noe.

Skrevet

Hei!

Det er fremdeles ikke bevist hvor skadelig stråling fra mobiltelefoner er, men det er bevist at de avgir stråling.

Så lenge dette med skadevirkning er usikkert mener jeg det tryggeste er å bare bruke mobilen til korte samtaler, beskjeder og sånt.

Mobilen er tross alt kommet for å bli icon_wink.gif12

Skrevet

Nei, det er ikke bevisst men det går an å være "føre var". Trådløs telefon og pc-skjerm stråler jo også.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har tro på at dette er skadelig. Men jeg er ikke villig til å "forlate" mobiltelefonen på grunn av dette.

Jeg siterer VGNett:

Mobilstråler: Ei amerikansk undersøking føreteke over dei siste seks åra, syner at stråling frå mobiltelefonar kan gje genetiske skadar. Mobiltelefonindustrien har sjølv vore med på å sponsa undersøkinga, men hevdar fortsatt at det er manglande bevis for helsefaren telefonane kan gje. Forskarane meinar at opptil 60 prosent av strålinga frå telefonen kan trenga inn i hovudet.

(VG Nett)

En annen ting rundt dette som jeg nylig leste om, er forholdet mellom mobiltelefon og pacemaker. Det kan forekomme forstyrrelser i hjerterytmen om man holder den for nært apparatet.

Fant også noe annet:

Mulige mobiltelefonskader: Svenske forskere har funnet nye mulige skadevirkninger av mobiltelefon. Bruk kan svekke kroppens motstandskraft mot sykdommer som Alzheimers, multippel sklerose og Parkinsons, samt at hukommelsen blir dårligere. Selv kortere mobiltelefonbruk kan svekke viktige motstandsmekanismer i hjernen. Dette igjen kan gjøre kroppen mindre motstandsdyktige mot de ovennevnte sykdommene. Forskerne ved Universitetet i Lund har utført forsøk på rotter.

(Bergens Tidende, seksjon 1, s. 7, Truls Synnestvedt)

Var forresten også en debatt om dette på redakjson 21 for en stund siden. Det var en mann som hadde brukt mobil flittig siden den kom til Norge. Han hadde fått kreft, og hevdet at det var strålig. Den andre debattanten var talsmann fra Telenor(?) som nektet for det hele...

Jeg vet ikke hva jeg skal si om dette. Det må jo være en grunn til at det i det hele tatt ble startet forskning? Jeg kvitter meg ikke med min mobil intill det er ordentlig dokumentert at dette er veeeldig skadelig. Man kan jo dø av alt nå om dagen!12

Skrevet

Du trenger ikke kvitte deg med mobilen, du kan beskytte deg på en enkel måte!

Skrevet

Bruk handsfree.....

Eller er det andre "beskyttelsesmetoder" du tenker på Dystonia???

Er selv rimelig oppegående etter flere år i bransjen og som flittig mobiltelefonbruker icon_smile.gif12

Skrevet

Handsfree øker strålinga ifølge mange forskere. Dessuten er det ikke selve strålinga som er problemet, men frekvensen.

Det jeg tenker på er andre ting.

Skrevet

Jaja....

Jeg er i alle fall flittig bruker av både mobiltelefon, pc og bærbar telefon, så jeg går vel dukken snart, da...

Men jeg tar sjansen... Mye annet som er skadelig i denne verden også...

Bare å leve er jo skadelig i seg selv... Ingen som har overlevd i allefall... icon_rolleyes.gif

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Den største strålinga frå mob. skjer når den koplar seg opp/ringer ut. Mitt råd er derfor at du ikkje har mob. inntil hovudet før du ser/høyrar mottakaren svarar. Slik kan du spare deg for mykje stråling........

SMMN

Skrevet

Dystonia....

Skulle gjerne hørt hva du mener med "andre ting".... Eller er det bare noe du slenger ut av deg, ettersom du ikke gir noen konkrete råd??????

Og hvor finner du dokumentasjonen på skadevirkningene??12

Skrevet

Tror ikke jeg kan si annet enn at slettet, @lfa - moderatorvikar for Skravla1212[ Dette Innlegg er endret av: @lfa den 2002-03-07 23:18 ]

Skrevet

Må bare minne om at det ikke er lov å legge ut reklame til eget foretak... 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...