Gå til innhold

Er jeg smart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer det.

"Grupper" kan være mange ting.

Klassen kan være en gruppe. Skolen enn annen. Nasjonalt årskull en tredje.

Når eksamensbedømmelsen skal gjøres på nasjonalt plan, er karakterfastsettelsen relativ til det årskullet. Denne gruppen er stor, så den er representativ, men likevel relativ.

Når noen skoler jevnt over får bedre karakter enn en annen så skyldes det nettopp sammenligningen innad i årskullet. Når én skole får bedre resultat enn en annen så kan det like gjerne skyldes at andre skoler er dårlige som at den første er objektivt sett god.  

Anonymkode: 9c03e...d5b

Dette forklarer jo hvorfor jeg synes det er så mange kjøtthuer her på forumet som tilsynelatende gikk ut med både femmere og seksere fra videregående. Jeg kan ikke huske at noen sanket seksere i min klasse på VGS eller at det var så vanlig å få det. Kan huske én som fikk sekser som karakter på en eller to prøver i alle tre årene jeg gikk der. Det var likevel den vanskeligste VGS å komme inn på det året jeg startet og snittet lå i topp av alle osloskoler og på landsbasis. Men folk hadde altså ikke en drøss med seksere.

Har inntrykk av at seksere generelt sett hang høyere for 15-20 år siden enn idag. 

Anonymkode: 40961...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette forklarer jo hvorfor jeg synes det er så mange kjøtthuer her på forumet som tilsynelatende gikk ut med både femmere og seksere fra videregående. Jeg kan ikke huske at noen sanket seksere i min klasse på VGS eller at det var så vanlig å få det. Kan huske én som fikk sekser som karakter på en eller to prøver i alle tre årene jeg gikk der. Det var likevel den vanskeligste VGS å komme inn på det året jeg startet og snittet lå i topp av alle osloskoler og på landsbasis. Men folk hadde altså ikke en drøss med seksere.

Har inntrykk av at seksere generelt sett hang høyere for 15-20 år siden enn idag. 

Anonymkode: 40961...625

Dette har jeg inntrykk av også. Jeg husker også en jente i min vgs-klasse som bare hadde femmere og seksere fra undomsskolen. Hun sank ned til kun toere og treere, for det ble tydeligvis vurdert annerledes på vgs enn på hennes ungdomsskole. En del skoler gir bedre karakterer enn det er grunnlag for, om de har mange svake elever så skal visst uansett karakterene fordeles noenlunde likt. De vil også gjerne fremstå med et høyt snitt. Er det derimot mange dyktige elever, blir resultatet mer realistisk. 

Anonymkode: 8f682...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaså? Da synes jeg du skal kopiere innlegget mitt og vise meg hvor alle og/å-feilene er. Ikke bare kom med løse påstander :) 

Anonymkode: 8f682...6b6

Hvor er du ts, med alle og/å-feilene du påsto at jeg hadde? 

Anonymkode: 8f682...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7/27/2016 at 16.42, AnonymBruker skrev:

 

Jeg sa "jævlig smart" siden det er hva de andre folkene kaller meg, selv liker jeg ikke og banne. Jeg foretrekker og bruke andre ord enn banneord.

Anonymkode: 4c984...ae5

Hmm, hvilken karakter har du i norsk?

Anonymkode: 7df4a...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.7.2016 at 1.04, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette? Hvorfor får noen skoler så mye dårligere resultater enn andre da?

Anonymkode: b8527...aaf

Stemmer og grunnen til at noen skoler går dårligere resultat enn andre er fordi det er en blanding mellom objektiv og relativ karakterfastsettelse.  Hadde det derimot vært helt objektivt så ville man ikke sett at elever på dårlige skoler pleier å gå ned I karakter på eksamen mens elever på gode skoler pleier å gå opp.

Anonymkode: c89b6...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...