Gå til innhold

Kan jeg erstatte melk med morsmelk?


Guarana

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Solsmil skrev:

Ja, fra kua

Det håper jeg da virkelig folk er klar over.

Anonymkode: fca3f...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm. Noen skriver dette:

" ehm... virus (bla. HIV) smitter gjennom morsmelk. Jeg hadde nok lett etter nærmeste toalett om jeg hadde fått vite at jeg hadde spist mat laget av morsmelk, stekt eller ikke. Noen sier melk er for kalver, morsmelk er i allefall for babyen, og kun for den spør dere meg... " http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/137218270-hvor-mange-her-har-brukt-morsmelk-i-vafler-kaker-og-annet-bakverk-ut/

Er dette (det uthevede) riktig?

 

Anonymkode: 2ca04...595

Ja, det kan det. Jeg ble testet for HIV ved fødsel, så hos meg er ikke dette en risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Turbofaen skrev:

Hadde vært kjempeglad for å bli servert morsmelkboller. Kunne godt tenke meg å drikke litt morsmelk igjen. Det lages også ost av morsmelk, det hadde vært noe.

Jeg vet det finnes en iskrem cafè i London som  lager isen med morsmelk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Turbofaen skrev:

Hadde vært kjempeglad for å bli servert morsmelkboller. Kunne godt tenke meg å drikke litt morsmelk igjen. Det lages også ost av morsmelk, det hadde vært noe.

Kontakt meg om ca en mnd så skal vi se om du ikke kan få litt. 

:kvalm: Usj..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Guarana skrev:

Hei, 

jeg har ikke nok melk til bakeverket, og siden jeg ammer har jeg naturligvis melk i brystene. Lurer derfor på om det er mulig å bruke mm istedet for vanlig melk? Er fullt klar over at mm er mye søtere, men jeg baker søtbakst og tenker at jeg heller kan ta litt mindre sukker. Tror dere det vil bli bra? 

P.S Har ingen butikker i nærheten så får ikke handlet inn melk. 

Bruk vann.

Anonymkode: 996df...4e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Bruk vann.

Anonymkode: 996df...4e8

Nå tenker jeg på smak da, tenker at de vil smake bedre og fyldigere med mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Turbofaen skrev:

Hadde vært kjempeglad for å bli servert morsmelkboller. Kunne godt tenke meg å drikke litt morsmelk igjen. Det lages også ost av morsmelk, det hadde vært noe.

MMM morsmelkmuffins 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men smaken på morsmelk kan da ikke sammenliknes med melk. Morsmelken bærer også smaken av hva du har spist. 

Jeg synes at bruken av mm din i ting som andre skal spise blir rett og slett vemmelig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil
23 minutter siden, Nori skrev:

Så lenge du informerer de du serverer om det, så går vel det fint.
Det er egentlig ganske rart at vi har et mindre anstrengt forhold til en annen arts morsmelk, enn vår egen. 

Hvorfor er det rart? For å sette det veldig på spissen, så har vi også et mindre anstrengt forhold til å spise en annen arts kjøtt, enn vår egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Solsmil skrev:

Hvorfor er det rart? For å sette det veldig på spissen, så har vi også et mindre anstrengt forhold til å spise en annen arts kjøtt, enn vår egen.

Jeg synes ikke det er direkte sammenlignbart. Generelt har vi et merkelig forhold til amming og morsmelk synes jeg. Diskusjonene om offentlig amming er jo et eksempel på dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Forundret.. skrev:

Men smaken på morsmelk kan da ikke sammenliknes med melk. Morsmelken bærer også smaken av hva du har spist. 

Jeg synes at bruken av mm din i ting som andre skal spise blir rett og slett vemmelig. 

MM smaker jo litt som honningsmelk, tenker det ville passet i baksten.. kanskje det til og med gir baksten det lille ekstra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Solsmil skrev:

Hvorfor er det rart? For å sette det veldig på spissen, så har vi også et mindre anstrengt forhold til å spise en annen arts kjøtt, enn vår egen.

Morsmelk er jo en naturlig del av oppfostringen, for å overleve trenger babyen mm. De fleste andre arter spiser heller ikke sine egne, da dette strider mot "survival of the fittest". Så dette kan absolutt ikke sammenlignes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du er et troll. 

Hvis ikke, har du kanskje en nabo med melk i kjøleskapet?

Anonymkode: 21703...eee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at du er et troll. 

Hvis ikke, har du kanskje en nabo med melk i kjøleskapet?

Anonymkode: 21703...eee

Baksten er nå laget med mm og står til heving. Kan oppdatere hvordan det smaker :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er vel en av de ivrigste tilhengerne av amming og ammet mitt barn leeenge. Men jeg kom da aldri på å servere vafler laget av morsmelk til intetanende mennesker. Offentlig amming og det å servere mat der en av ingrediensene er morsmelk henger overhodet ikke sammen. Skikkelig kvalmt av deg å servere dette hvis du ikke gir beskjed om hva du har i de.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg er vel en av de ivrigste tilhengerne av amming og ammet mitt barn leeenge. Men jeg kom da aldri på å servere vafler laget av morsmelk til intetanende mennesker. Offentlig amming og det å servere mat der en av ingrediensene er morsmelk henger overhodet ikke sammen. Skikkelig kvalmt av deg å servere dette hvis du ikke gir beskjed om hva du har i de.

Skal naturligvis gi beskjed :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

vell tenker at denne tråden er troll jeg :)

Personlig så hadde det ikke gjort meg noen ting,men tenker at det er litt sært da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...