Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noe å klage på ts..

Jeg virkelig hater mitt hus. Møbler som flytter på seg, skuffer som åpner seg, bankelyder om natten. En natt var det noe som tok tak i foten min og dro meg ut av senga. Løp ut soverommet, tente alle lys i stua og turte ikke lukke øynene før det var blitt lyst igjen..

Ikke kan jeg flytte ut herfra, da gården har vært i familien i generasjoner...

Anonymkode: 9b3ec...e0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte et stort hus for 1.5 år siden og vi så potensialet i hva vi kunne gjøre. Vi byttet kjøkken, totalrenoverte stuen og så til det heftigste... Vi rev hele 2e etasje ned til skallet og endret hele planløsningen. Vi hadde også integrerte jalladkap i veggene og ved å fjerne dem så fikk vi hele 8m2 ekstra. Huset nå er knallbra ift hva det var når vi kjøpte det.. Har nok lagt ned 500000 i alt inkl nytt bad men vi har fått gjort det aller meste selv sammen med venner

Skrevet

Mitt beste tips er walls2paint!! Enkel og sette opp og du for slettvegg med en gang fantastisk aner ikke hva vi hadde gjort uten sett det rett på gammel panel strie ja you name itt. Hilsen en som holdt på å dø av å skrape gammel strie lag ne 5 :ph34r:

Skrevet
4 timer siden, lillemy02 skrev:

Mitt beste tips er walls2paint!! Enkel og sette opp og du for slettvegg med en gang fantastisk aner ikke hva vi hadde gjort uten sett det rett på gammel panel strie ja you name itt. Hilsen en som holdt på å dø av å skrape gammel strie lag ne 5 :ph34r:

Takk for tipset! Har hus fra 1920 så nok å skrape...

• 2 uker senere...
Gjest Coolaid
Skrevet
Den 26.7.2016 at 20.40, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte et hus for 2 år siden, som er fra 90-tallet.

Dvs at det meste i huset var furu. Taket var mørkt, gulvet var mørkt og det har en "knæsj" farge utendørs.

Prisen på huset var rimelig, og tanken var at vi skulle ta litt etter litt av oppussing.

Kjøkkenet er vi nå ferdig med. Det samme med gulvet i hele hoved-etg. Nå er også 2 av 3 soverom ferdig.

Det som gjenstår er taket og veggene i stua, det ene barnerommet, trappa og huset må males utvendig, og hele verandaen må beises.

Utvendig er det håpløst å få gjort noe. Hageflekken er skrå og stygg, verandaen er upraktisk, stua og kjøkkenet er vanskelig å møblere/innrede og alt blir bare feil uansett hva jeg prøver på.

Møblene virker for store og atilen kræsjer osv osv. Blir uvel av å bo her.

Anonymkode: 8ff1b...063

Når man kjøper hus kjøper man seg også arbeid. Og så handler det om å være realistisk med tanke på hva man kan klare, hva man har energi til, og ikke minst, hva man har økonomi til. 

Velg heller å bo mindre slik at du ikke tar deg vann over hodet. 

Jeg elsker å bo i leilighet i borettslag. Jeg er heller ikke så kravstor på at alt må være så fint og flott med en gang. Jeg har en langtidsplan.  Da har jeg tid til livet, og samtidig som jeg har tid til å pusse litt opp og fikse ting etter hvert. 

Gjest Coolaid
Skrevet
Den 26.7.2016 at 20.55, AnonymBruker skrev:

Skal bytte ut noen møbler ja. Men siden vi er er en litt stor familie, så trenger vi den store sofaen, hylla til bøker og dvd'er, spisestua osv.

Tenker så det knaker på hva vi kan gjøre for å trives bedre.

Ts

Start med en gigantisk ryddesjau for hele familien, store og små. Gå kritisk gjennom alt dere eier og har, kast, doner bort og selg på finn.no. Da rydder du samtidig i hodet ditt også. 

Gjest CecilieX
Skrevet

Jeg tror dere bør ta kontakt med en interiørarkitekt, siden deres egen kompetanse ikke har gitt dere bedre trivsel eller gjort dere mer fornøyd. Det koster litt,  men hva med å konsentrere dere om det rommet dere oppholder dere mest i? Det er ofte ikke så mye som skal til, kanskje kan dere rive eller flytte en vegg, eller sette inn noen vinduer eller en skyvedør for å få følelsen av mer lys og åpenhet.

Ellers er det en god ide å ta en real ryddesjau og gi bort /kaste/ selge det dere ikke trenger. Det vil umiddelbart gi mer luft. 

Skrevet
19 minutter siden, Coolaid skrev:

Start med en gigantisk ryddesjau for hele familien, store og små. Gå kritisk gjennom alt dere eier og har, kast, doner bort og selg på finn.no. Da rydder du samtidig i hodet ditt også. 

Veldig enig.  Alt for mange har alt for mye de samler og tar vare på.  Få orden i skuffer og skap aller først.  Man trenger ikke femten sengetrekk, fjorten gryter, 3 middagsserviser og klærne man tror kanskje vil bli moderne igjen.  Likeså med møbler, få bort alt man ikke bruker og som bare står der.    

Først da klarer man å se mulighetene.  Og så vil jeg si til TS, start i et hjørne og arbeid dere fram.  Se etter rimelige løsninger.  Kanskje kan badegolvet males framfor å bruke tusenvis av kroner på fliser akkurat nå?  Sjekk finn.no for møbler og belysning som kan passe.  De kuleste hjem, synes jeg, er de som ikke ser ut som hva alle andre har, synes jeg. 

Har selv et hus fra slutten av 70-tallet, og jeg elsker det!  Kan aldri tenke meg å fjerne furupanelet, for jeg synes det er mye flottere med malt panel enn med glatte vegger og tak.   Noen steder er veggene enda ubehandlet, og bare vent - snart er nettopp dette på mote :)    

Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Veldig enig.  Alt for mange har alt for mye de samler og tar vare på.  Få orden i skuffer og skap aller først.  Man trenger ikke femten sengetrekk, fjorten gryter, 3 middagsserviser og klærne man tror kanskje vil bli moderne igjen.  Likeså med møbler, få bort alt man ikke bruker og som bare står der.    

Signerer både denne og Coolaid sitt innlegg. 

Ang. hagen; Støttemur kan være en mulighet, men det går også an å legge hagen i flere nivåer, med platåer til forskjellig bruk. En plenflekk, en platting, bed med passende planter, osv. Kan skje noen trær eller klatreplanter som ikke tar for mye plass, og kan dele opp hagen i "rom"?

AnonymBruker
Skrevet
Den 26.7.2016 at 20.55, AnonymBruker skrev:

Skal bytte ut noen møbler ja. Men siden vi er er en litt stor familie, så trenger vi den store sofaen, hylla til bøker og dvd'er, spisestua osv.

Tenker så det knaker på hva vi kan gjøre for å trives bedre.

Ts

Hylla til bøker og dvd'er er unødvendig, nå kan alle filmer streames eller leies online, man trenger ikke dvd-spiller lenger. Bøker kan selges/gis bort, når man vil ha noe å lese går man på biblioteket. 

Og som du skriver i det jeg sitert under her, dere har bare to barn, hvor den ene er baby. Dere er med andre ord en liten familie, ikke en stor :) Så dere kan ha normal sofa, og puffer/ekstra stoler hvis dere får mye besøk. Spisebord kan dere ha med ileggsplate, dere er jo bare fire stk, ingen vits i å ha stort bord til vanlig da. 

Den 26.7.2016 at 23.17, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for oppmuntrende og fornuftige svar :) Setter pris på det.

Soverommene har skråtak og noen merkelige små innebygde skap med dårlig plass. Vi har som sagt pusset opp 2 av 3 soverom. Vi må nesten være fornuftige og ta litt etter litt, både pga økonomi og for å ikke slite oss ut. Vi har 2 barn, hvor den ene er baby enda.

Jeg vurderer å bytte ut spisestua. Det tar for mye plass og brukes egentlig sjeldent. Ellers har vi kjøpt ting på Ikea for å oppbevare og lagre ting på en smart og fin måte. Men siden stua er lita, så blir det fort rotete med barn og leker osv. I gangen har vi skoskap og knagger, men føles knotete og feil likevel.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor dere trenger så store møbler :) 

Anonymkode: ca9e2...9a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...