Gå til innhold

HATER huset vårt!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte et hus for 2 år siden, som er fra 90-tallet.

Dvs at det meste i huset var furu. Taket var mørkt, gulvet var mørkt og det har en "knæsj" farge utendørs.

Prisen på huset var rimelig, og tanken var at vi skulle ta litt etter litt av oppussing.

Kjøkkenet er vi nå ferdig med. Det samme med gulvet i hele hoved-etg. Nå er også 2 av 3 soverom ferdig.

Det som gjenstår er taket og veggene i stua, det ene barnerommet, trappa og huset må males utvendig, og hele verandaen må beises.

Utvendig er det håpløst å få gjort noe. Hageflekken er skrå og stygg, verandaen er upraktisk, stua og kjøkkenet er vanskelig å møblere/innrede og alt blir bare feil uansett hva jeg prøver på.

Møblene virker for store og atilen kræsjer osv osv. Blir uvel av å bo her.

Anonymkode: 8ff1b...063

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du vel enten selge huset eller få pusset opp endret slik at du blir mer fornøyd? 

Anonymkode: 8e98e...a94

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte et hus for 2 år siden, som er fra 90-tallet.

Dvs at det meste i huset var furu. Taket var mørkt, gulvet var mørkt og det har en "knæsj" farge utendørs.

Prisen på huset var rimelig, og tanken var at vi skulle ta litt etter litt av oppussing.

Kjøkkenet er vi nå ferdig med. Det samme med gulvet i hele hoved-etg. Nå er også 2 av 3 soverom ferdig.

Det som gjenstår er taket og veggene i stua, det ene barnerommet, trappa og huset må males utvendig, og hele verandaen må beises.

Utvendig er det håpløst å få gjort noe. Hageflekken er skrå og stygg, verandaen er upraktisk, stua og kjøkkenet er vanskelig å møblere/innrede og alt blir bare feil uansett hva jeg prøver på.

Møblene virker for store og atilen kræsjer osv osv. Blir uvel av å bo her.

Inviter sinnasnekkeren :)

Anonymkode: 4878f...b50

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke vi blir å selge med det første, men mest sannsyneligvis om noen år når barna er ferdige på skolen.

Vi pusser jo gradvis opp, men fortsatt trives jeg ikke her.

Det er vanskelig å holde det ryddig, og møblene er for store. Løsningen på stue/kjøkken blir feil osv...

Tviler på at vi kommer under kategorien til sinnasnekkeren. Men huset irriterer meg uansett hvor mye jeg prøver å gjøre det koselig her.

Ts

Skrevet

Hva med å bytte ut de møblene som er for store? De er vel fortsatt for store etter oppussingen.. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke vi blir å selge med det første, men mest sannsyneligvis om noen år når barna er ferdige på skolen.

Vi pusser jo gradvis opp, men fortsatt trives jeg ikke her.

Det er vanskelig å holde det ryddig, og møblene er for store. Løsningen på stue/kjøkken blir feil osv...

Tviler på at vi kommer under kategorien til sinnasnekkeren. Men huset irriterer meg uansett hvor mye jeg prøver å gjøre det koselig her.

Ts

har det litt sånn her jeg bor og.
Av og til hadde det vært deilig og solgt, kjøpt seg et mindre hus, som var moderne og helt nyoppusset.
Huset her er altfor stort, for stor hage... alt er for stort!

AnonymBruker
Skrevet

Skal bytte ut noen møbler ja. Men siden vi er er en litt stor familie, så trenger vi den store sofaen, hylla til bøker og dvd'er, spisestua osv.

Tenker så det knaker på hva vi kan gjøre for å trives bedre.

Ts

Gjest Evans
Skrevet

Kan du få hjelp av noen som har litt peiling? Noen som virkelig kan dette med interiør og gode løsninger? Det kan hende at det kan hjelpe mye bare å få noen andre til å se på huset med nye øyne. Nye øyne kan se muligheter og løsninger du ikke selv har sett, og kan komme med tips og råd til hvordan du kan få en bedre følelse av huset ditt :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal bytte ut noen møbler ja. Men siden vi er er en litt stor familie, så trenger vi den store sofaen, hylla til bøker og dvd'er, spisestua osv.

Tenker så det knaker på hva vi kan gjøre for å trives bedre.

Ts

Ta en tur på Ikea, de har mange smarte og plassbesparende løsninger :)

Pynt opp med fine puter, lammeullskinn, lykter, nips og blomster, da ser det koseligere ut selv om det burde vært malt her og der.

• Liker 2
Skrevet

Vi har en litt merkelig romløsning i huset vårt, så vi leide en interiørarkitekt til å hjelpe oss. Storfornøyd! 😀

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke hva interiørarkitekter/interiørdesignere koster, men skader det å undersøke? Kanskje de ser løsninger som ikke ligger i dagen?

Skrevet

Kan du ikke legge ut litt bilder her (hvis du kan), så kanskje vi kan gi deg litt input? :) Man kan ha stor sofa som ikke tar synsmessig mye plass. Noen sofaer er noen beist og bare ødelegger rommet, mens andre ikke. Farger og tekstiler som ikke passer rommet kan også ødelegge. F.eks kan feil gardiner ødelegge et helt rom.

Hvis du ikke vil sende bilder offentlig, kan du godt sende bilder på pm til meg. Kanskje jeg kan bidra med noe :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, 2shy skrev:

Kan du ikke legge ut litt bilder her (hvis du kan), så kanskje vi kan gi deg litt input? :) Man kan ha stor sofa som ikke tar synsmessig mye plass. Noen sofaer er noen beist og bare ødelegger rommet, mens andre ikke. Farger og tekstiler som ikke passer rommet kan også ødelegge. F.eks kan feil gardiner ødelegge et helt rom.

Hvis du ikke vil sende bilder offentlig, kan du godt sende bilder på pm til meg. Kanskje jeg kan bidra med noe :)

Takk :) Jeg kan ta litt bilder i kveld og sende på pm når jeg får tid :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Først, jeg hater også huset vi bor i, kjøpte for ett år siden, så jeg skjønner. Vi kommer til å pusse opp etterhvert, men det tar tid, og det er slitsomt å bo i et hus hvor man ikke trives,

Jeg tenkte å foreslå å legge ut planløsning, kan hende noen kan hjelpe deg. I hus fra 90-tallet er alle innvendige vegger burde være lettvegger (ikke bærende) og er ikke dyre å flytte på. Siden du sier at du ikke liker kjøkken/stue/terasse løsning?

Hus fra 90-tallet, er det lave tak og små rom da? Har vært på visninger i et par hus fra 90-tallet i Oslo og ja, de opplevde vi som dukkehus. Det er dessverre lite å gjøre med hvis det er tilfelle. Men ja, dropp Skeidar som etter min erfaring selger bare møbler til villaer, og dra heller på ikea eller bruktbutikk for så vidt, der kan du finne kommoder, bord, hyller som er laget for små gang, små rom.. Smalere møbler vil få rom til å virke større. Finn.no?

En annen ting du trenger er oppbevaring og organisering ! Knagger omtrent overalt i gangen gjorde at vi klarer nå å leve med en small gang uten at alt ligger på gulvet. Bare som et eksempel.. Men oppbevaring er enormt viktig for å trives i huset.

Se også på helheten - hvor bruker dere mest tid som familie? Det rommet burde kanskje være størst og best = mest utbytte for pengene. Hvis du skriver liste av alt som irriterer deg, og gir poeng for hvor irriterende de tingene er for deg, men også egen poeng på hvor tidskrevende og kostbar det er å fikse. Utifra kombinasjonen av poengene ser du tingene som er kanskje lette å fikse, og hvis de er mange nok så kan de faktisk gi positivt effekt på trivsel. Igjen, eksempel fra mitt liv, vi byttet kraner og låskasser  alle innvendige dører - de var gamle og funket svært dårlig, effekten for et par tusen lapper ble uunnværlig. :)

Anonymkode: a1114...378

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det samme hendte oss, men vi begynte i feil ende, gjorde alt feil og vi havnet langt nede i grøfta. Synes dere virker veldig fornuftige som legger langtidsplaner og tenker at ting må gjøres litt og litt periodevis. Og at du prioriterer trivsel mens det står på. Ikke slit dere ut og pass på hverandre.

Jeg føler virkelig med deg. Møblene som er å få kjøpt i dag er i feil mål til gamle hus.  Det er veldig knotete og skreddersydde mål er svindyrt med mindre ikea treffer blink. Men sjekk ut ikea grundig. Det er helt utrolig hva man kan få til hvis man er litt kreativ med løsningene deres. 

Vårt hus er fra 50 - tallet og på den tiden levde de helt annerledes enn vi gjør idag. De trengte tydeligvis ikke verken klær eller lagringsplass på den tiden. Jeg har forbannet den arkitekten opp i mente mange ganger, men så er det et eller annet med tomta og solforholdene som gjør at jeg ikke vil flytte likevel og når jeg har bannet og sverget lenge nok hender det at jeg plutselig skjønner hvordan de tenkte og hvordan vi kan dra nytte av nettopp det idag. Plutselig kan noe irriterende bli veldig praktisk. Mitt råd er derfor å prøve å samarbeide med huset og tenke litt slik. Det hjalp i hvert fall meg å finne ut slike ting og å heller hente ut det gode potensialet som er i huset. Det er der.

Vi har mange ganger erfart at for brutale endringer i moderniseringen ødelegger for gode løsninger som allerede eksisterte. Derfor har vi valgt en del middelveier og blitt veldig fornøyde med det.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har grått for at vi kjøpte dette huset og det har virket helt håpløst å både trives og tro at jeg noen gang kommer til å trives her. Men det er noe med solforholdene her som gjør at jeg ikke ønsker å flytte og jeg sliter med å gi opp. Vi har ikke råd til både fint hus OG god sol OG beliggenhet, men jeg vil jo ha alt det likevel jeg da.. Så skjedde det noe. Etter 5 år med grubling, oppmåling, grining og tegning kom jeg frem til en byggeplan som ville gjort huset helt perfekt. Å herregud så bra det blir. Her kan vi faktisk få det  veldig bra hvis vi holder tunga rett i munnen lenge nok. Det hjelper veldig på trivselen og aksepten å tenke at det KAN bli bra på sikt. Alt løsnet med det. Det finnes som regel gode løsninger om man leter lenge nok.

Den stua er det bare å male med en eneste gang. Det koster lite, og kommer til å gjøre underverker for stemningen. Prioriter der dere oppholder dere mest. 

Lykke til!

Anonymkode: 12236...fc4

• Liker 7
Skrevet

Hyller og bøker kan fikses f.eks. ved å bruke hele endeveggen i 2. etasje (om dere har 2 etasjer, eller ved å bygge bokhylle over dører og den ene siden opp langs døren.

Ellers er en interiørarkitekt en veldig god idè.  

Jeg er ikke helt enig i at Skeidar bare har møbler for de store villaene, men det lønner seg å besøke en Skeidarbutikk for å gå og glo.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende og fornuftige svar :) Setter pris på det.

Soverommene har skråtak og noen merkelige små innebygde skap med dårlig plass. Vi har som sagt pusset opp 2 av 3 soverom. Vi må nesten være fornuftige og ta litt etter litt, både pga økonomi og for å ikke slite oss ut. Vi har 2 barn, hvor den ene er baby enda.

Vi har hvitmalt panel i stua, men det skal få ett nytt strøk maling så snart som mulig.

Det ene badet er ferdig, nen det andre må bare vente pga økonomien. Det koster for mye å pusse opp det akkurat nå.

Jeg vurderer å bytte ut spisestua. Det tar for mye plass og brukes egentlig sjeldent. Ellers har vi kjøpt ting på Ikea for å oppbevare og lagre ting på en smart og fin måte. Men siden stua er lita, så blir det fort rotete med barn og leker osv. I gangen har vi skoskap og knagger, men føles knotete og feil likevel.

Utvendig håper jeg vi får malt i en lys farge neste vår. Men verandaen er så kantete/buete at hagemøblene liksom blir malplassert.

Jeg ser på bilder for å finne inspo, menklarer ikke finne løsninger her likevel og blir bare frustrert.

Skrevet

Er det mulig å få flatet ut hagen med en støttemur?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du legger ut en plantegning, så kanskje noen kloke hoder her kan hjelpe deg?

Anonymkode: 9c1a8...0a3

AnonymBruker
Skrevet
Den 26. juli 2016 at 23.22, LittleBabyBlue skrev:

Er det mulig å få flatet ut hagen med en støttemur?

Dette. Bygge en støttemur og fyll ut med jord før dere sår plen og anlegget blomsterbed, kjøkkenhage etc. Plen på rull er enklere, men også veldig mye dyrere. 

Vedr spisestue, så er det bare å bytte den ut. Velg lyst farge og stramt snitt på ny spisestue, og gjerne bord med innleggsplater. Da har dere den så liten som mulig til daglig, men kan utvide til flere plasser ved behov. Ekstra spisestuestoler lagrer dere i kott - velg stoler som kan stables. Disse, feks, ser små ut, er OK å sitte på, og tar liten plass når de stables: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S69889760/ (finnes i flere farger)

Anonymkode: 91124...463

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...