Gå til innhold

Hei Roy kontra Hei, Roy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.side3.no/dette-er-den-mest-utbredte-sprakfeilen-vi-gjr/3423246573.html

Fant saken over i dag. Jeg skal ikke diskutere hvorvidt det som påpekes her er riktig, det er det sikkert, men jeg personlig betrakter ikke de to eksemplene som benyttes som like. Det nevnes at "Hei Roy" oppfordrer andre til å hilse på Roy, mens "Hei, Roy" sier hei til Roy. Dette sammenlignes med at "Skyt Roy" og "Skyt, Roy" har helt ulik betydning. Det siste er nok de fleste enig i, men at "Hei Roy" skal tilsvare "Skyt Roy" høres bare rart ut. Å si "Hei Roy" skal med andre ord være det samme som å si "Hils på Roy"? Klinger merkelig synes jeg :dry:

Anonymkode: 8f30a...1b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. Uten at jeg titter i ordbøker, tror jeg eksemplet med "hei Roy" er feil. Setter du inn "på", blir det mer gjengs språkbruk: Hei på Roy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.side3.no/dette-er-den-mest-utbredte-sprakfeilen-vi-gjr/3423246573.html

Fant saken over i dag. Jeg skal ikke diskutere hvorvidt det som påpekes her er riktig, det er det sikkert, men jeg personlig betrakter ikke de to eksemplene som benyttes som like. Det nevnes at "Hei Roy" oppfordrer andre til å hilse på Roy, mens "Hei, Roy" sier hei til Roy. Dette sammenlignes med at "Skyt Roy" og "Skyt, Roy" har helt ulik betydning. Det siste er nok de fleste enig i, men at "Hei Roy" skal tilsvare "Skyt Roy" høres bare rart ut. Å si "Hei Roy" skal med andre ord være det samme som å si "Hils på Roy"? Klinger merkelig synes jeg :dry:

Anonymkode: 8f30a...1b6

Eg har heller aldri høyrd "Hei Roy" brukt på den måten. Kanskje artikkelforfatteren var berre irritert over manglande komma ved bruk av hei og ville få dette fram ved eit eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tullete. Meg bekjent har ordet "hei"  aldri eksistert som verb og kan heller ikke bøyes i imperativ.

Endret av ElectricScum
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt hei roy som et helt vanlig hei og et hei, roy, som et mer typ hei du roy, stopp nå litt ... for eksempel om han går forbi og du søker kontakt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på dette. Hei er ikke et verb som kan brukes på denne måten, ifølge ordboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter å bruke komma mellom Hei og Navn. Det ser ikke bra ut.

"Hei Roy, skal vi ta den sofaen nå?"

kontra

"Hei, Roy, skal vi ta den sofaen nå?"  [Det siste blir så stakkato for øynene.]

Eventuelt

"Hei, Roy! Skal vi ta den sofaen nå?" [Æsj, liker ikke den heller.]

Siste versjon:

"Hei Roy! Skal vi ta den sofaen nå?" [Synes den øverste versjonen gir best tekstflyt]

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, ElectricScum skrev:

Helt tullete. Meg bekjent har ordet "hei"  aldri eksistert som verb og kan heller ikke bøyes i imperativ.

Hei - heiere -heia. 

Anonymkode: 31869...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Zenobia skrev:

Jeg nekter å bruke komma mellom Hei og Navn. Det ser ikke bra ut.

"Hei Roy, skal vi ta den sofaen nå?"

kontra

"Hei, Roy, skal vi ta den sofaen nå?"  [Det siste blir så stakkato for øynene.]

Eventuelt

"Hei, Roy! Skal vi ta den sofaen nå?" [Æsj, liker ikke den heller.]

Hei, Roy. Skal vi ta den sofaen nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, Roy. Skal vi ta den sofaen nå? 

Ja, utropstegn blir voldsomt. Men punktum blir så slæpt? Uansett, visuelt sett er det liten forskjell mellom komma og punktum.

Hei Roy. Skal vi ta den sofaen nå?

Hei Roy, skal vi ta den sofaen nå?

Hei Roy. Skal vi sette oss og ta en kopp kaffe? [Prøvde sistnevte, for å se om det som skulle skje, vil påvirke hva jeg synes]

Hei, Roy. Skal vi sette oss og ta en alvorsprat? [Her synes jeg det funker, siden jeg naturlig ville pausert litt mellom hei og Roy før jeg fortsatte.]

Tror jeg har kommet frem til at når jeg vet jeg ville pausert mellom Hei og Navn, setter jeg inn komma. Ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Roy? Var det ikke han som laget Lovers theme? Nå fikk jeg lyst på softis...

Anonymkode: c12d3...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å "heie" i denne betydningen er strengt tatt ikke normert, men tar nok ikke direkte objekt ifølge majoritetens språkfølelse, så dette stemte dårlig, ja.

Han heiet ikke til Rolf.

*Han heiet ikke Rolf.

Ellers stemmer jeg for at alle bør bruke komma her. Hei, dere, sett komma! :) 

Anonymkode: ae6a0...0b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Smultring skrev:

Jeg er enig med deg. Uten at jeg titter i ordbøker, tror jeg eksemplet med "hei Roy" er feil. Setter du inn "på", blir det mer gjengs språkbruk: Hei på Roy!

Det er nok ikke snakk om å heie på noen, men å si hei til noen.

Anonymkode: ae6a0...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Silfen skrev:

Jeg ville valgt hei roy som et helt vanlig hei og et hei, roy, som et mer typ hei du roy, stopp nå litt ... for eksempel om han går forbi og du søker kontakt.

Det går vel ikke an å si eller skrive "Hei Roy". I det siste eksemplet ditt så mener jeg det bør skrives "Hei! Roy!". Om man sier hei til noen, så skal det være komma mellom. Jeg er litt usikker på om man skal bruke utropstegn eller punktum etter Roy.

Man kan heie på Roy eller heie Roy fram, men man kan ikke heie Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 2016-07-27 at 15.26, penny_ skrev:

Man kan heie på Roy eller heie Roy fram, men man kan ikke heie Roy.

Hei, penny_!

Nå har jeg heiet deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei, penny_!

Nå har jeg heiet deg. :)

Nei :(

Den 26.7.2016 at 20.28, ElectricScum skrev:

Den 26.7.2016 at 20.40, applestories skrev:

Jeg reagerte også på dette. Hei er ikke et verb som kan brukes på denne måten, ifølge ordboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Hvis jeg sier: Hei Roy, sier jeg hei til Roy. Hvis jeg sier: Hei, Roy, prøver jeg å få kontakt med Roy to ganger med to forskjellige ord... Men jeg vet ikke hva som er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...