Gå til innhold

Hva er en bra blogg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, MarianneE skrev:

Herregud, du spør etter hva som gjør en blogg bra, og ender med en dårlig skjult forsvarsstale fordi synspunktene ikke stemmer overens med hvordan du styrer din blogg.

Vil du på død og liv fortelle om  (reklamere for ) egen blogg så Vær ihvertfall ærlig. 

Slike innlegg gjør at jeg hvertfall ikke klikker meg inn på bloggene som noen forsøker å gjøre reklame for. Det er innholdet som gjør at en får lesere, ikke gjennomsiktig reklame på kg

• Liker 2
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Siden blogging ikke er et nytt fenomen, så bør en vordende blogger gjøre seg noen tanker i forkant, som f.eks. hvem skriver jeg for, hva vil jeg skrive om, hvem er publikum, hva ønsker jeg å uttrykke (såvel visuelt som verbalt), hvem er min blogg-personlighet, hvor er grensene mine for hva jeg vil dele, hvordan skal jeg takle kritikk, er målet å bli kjent og/eller tjene på bloggen, hvilket inntrykk ønsker jeg å formidle, hva er mine sterke og svake sider i bloggsammenheng, er jeg sterk og fornuftig nok til å takle kritikken på et sivilisert og voksent vis osv. 

Ønsker man en småskala blogg, altså ren hobbyblogg, så er ikke disse spørsmålene like viktige.

Men i det man driver med alskens egenpromotering, og indirekte inviterer gud og hvermannsen inn i "bloggstua", så bør man ikke bare ha grundig tenkt gjennom spørsmålene ovenfor, men også sørge for at språk, stil, og layout ser representabelt ut.

Skrevet

Men hallo folkens, kan dere ikke bare glemme hvem som har skrevet det første innlegget og svare på hva som gjør en god blogg? Det er så mye negativitet her inne, det meste handler om hva folk gjør galt i bloggene sine. Hvorfor ikke heller ha et positivt fokus? Skjerpings!

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Lammelåret skrev:

Men hallo folkens, kan dere ikke bare glemme hvem som har skrevet det første innlegget og svare på hva som gjør en god blogg? Det er så mye negativitet her inne, det meste handler om hva folk gjør galt i bloggene sine. Hvorfor ikke heller ha et positivt fokus? Skjerpings!

Vi har jo svart på det

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Vi har jo svart på det

Noen har svar litt, men fleste innlegg går på ts' bloggsmak, noe som er ganske irrelevant, eller hva?

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, Lammelåret skrev:

Noen har svar litt, men fleste innlegg går på ts' bloggsmak, noe som er ganske irrelevant, eller hva?

Det er jeg enig i. Vi er alle forskjellige og vi burde akseptere at ikke alle liker det samme. Det kan da ikke være så vanskelig

• Liker 1
Skrevet

For meg er en bra blogg en blogg med..

• gode, smakfulle, skarpe bilder med et motiv som har noe med teksten å gjøre
  • minst mulige selfier eller spurv i landskap
  • gode innholdsrike tekster som gir mening
  • at tekstene er språkvasket og at de holder seg til ett språk
  • smakfull og delikat layout
  • at en temablogg handler om temaet
  • at en livsstil-/dagbok blogg handler om mer enn billige må ha items, beauty og trening
  •  
  • Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, Lammelåret skrev:

Skrevet
10 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er jeg enig i. Vi er alle forskjellige og vi burde akseptere at ikke alle liker det samme. Det kan da ikke være så vanskelig

Skrevet

Leser for det meste DIY og syblogger. For meg er det viktig at bloggen er informativ, jeg lærer noe eller blir inspirert, og det er lett å finne tilbake til eldre poster. 

Rosablogging er ikke for meg, men nå liker jeg ikke tradisjonelle kvinnerblader heller. Syns de er mer varekataloger isped noen sminketips og siste slankekur. Gørr kjedelig. 

Har lenge ønsket en down vote funksjon på blogger. Har sluttet å klikke på blogger på nettavisen da alt mulig skit uten innhold havner der. Verste var ei som tydeligvis hadde lest en post her inne som hadde skapt debatt, og så vinklet noe i sitt privatliv så det skulle ligne (ble litt som å male et eple gult og kalle det en bannan). Type klikkerbait overskrift, med urelevant innhold skapt for å prvosere. 

• Liker 1
Skrevet

Kan vi ikke være så snille og holde oss til temaet nå? Det har vært krangling hele helgen. Man må da kunne være uenige uten at det skal begynne å gå på person

Skrevet
6 minutter siden, LilleSnupp skrev:

For meg er en bra blogg en blogg med..

• gode, smakfulle, skarpe bilder med et motiv som har noe med teksten å gjøre
  • minst mulige selfier eller spurv i landskap
  • gode innholdsrike tekster som gir mening
  • at tekstene er språkvasket og at de holder seg til ett språk
  • smakfull og delikat layout
  • at en temablogg handler om temaet
  • at en livsstil-/dagbok blogg handler om mer enn billige må ha items, beauty og trening
  •  

Er så enig i disse punktene😀

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, LittleBabyBlue skrev:

Leser for det meste DIY og syblogger. For meg er det viktig at bloggen er informativ, jeg lærer noe eller blir inspirert, og det er lett å finne tilbake til eldre poster. 

Rosablogging er ikke for meg, men nå liker jeg ikke tradisjonelle kvinnerblader heller. Syns de er mer varekataloger isped noen sminketips og siste slankekur. Gørr kjedelig. 

Har lenge ønsket en down vote funksjon på blogger. Har sluttet å klikke på blogger på nettavisen da alt mulig skit uten innhold havner der. Verste var ei som tydeligvis hadde lest en post her inne som hadde skapt debatt, og så vinklet noe i sitt privatliv så det skulle ligne (ble litt som å male et eple gult og kalle det en bannan). Type klikkerbait overskrift, med urelevant innhold skapt for å prvosere. 

Jeg synes det er mange gode blogger tilhørende nettavisen, ikke disse privatbloggene til blogg.no, men det som kalles NA-blogger. Der er det samfunnsrelaterte innlegg, ikke meg, meg selv og meg.

Gjest Carina Maria
Skrevet
3 minutter siden, Lapper skrev:

Er så enig i disse punktene😀

jeg også og det oppsumerer diskusjonen på en fin og saklig måte. 

Skrevet
1 minutt siden, Carina Maria skrev:

jeg også og det oppsumerer diskusjonen på en fin og saklig måte. 

Var nettopp innom bloggen din og den ser spennende ut. Virkelig den type blogg som jeg liker å lese :)

Gjest Carina Maria
Skrevet
Et øyeblikk siden, Honey Dew skrev:

Var nettopp innom bloggen din og den ser spennende ut. Virkelig den type blogg som jeg liker å lese :)

jeg har ingen blogg og ikke skal jeg ha blogg heller. 

Skrevet

En bra blogg for meg er:

Variert. Jeg liker å lese om både dyr, mote, sminke, hudpleie, hår, astronomi (hvorfor blogger så få om det?), kosthold/mat, reise og mye annet, men bloggen må være variert.

Godt språk, les korrektur før publisering!

Ok bilder, det gjør ikke noe om de er tatt med mobil og uredigert så lenge de er klare. Puss linsa av og til og hold mobilen rolig, det hjelper veldig mye. Det er slettes ikke nødvendig med rådyrt kamera for å ha en god blogg! 

Pent design, trenger ikke å være avansert

Minst mulig selfies og megmegmeg. Veldig selvsentrerte blogger er kjedelig og irriterende.

Sist, men ikke minst syns også det er viktig at bloggeren godkjenner og svarer på kommentarer, også de h*n ikke liker. Da mener jeg ikke personangrep, det skjønner jeg godt at ikke godkjennes og det skal heller ikke aksepteres, det jeg mener er konstruktiv kritikk om f.eks en ting som vises frem. For å være mer konkret, viser bloggeren frem dyretestede produkter må det være lov å si at f.eks Guerlain tester på dyr og anbefale et annet merke. Sånt er ikke vondt ment, men er til informasjon og en oppfordring om å bruke dyrevennlige produkter. Selv om kanskje bloggeren driter i om produktet er dyretestet kan det være nyttig for de andre leserne, det er nemlig ikke alle som vet om eller tenker over dyretesting.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, Carina Maria skrev:

jeg har ingen blogg og ikke skal jeg ha blogg heller. 

Beklager, jeg kommenterte på feil sted. Det var @Lammelåret Jeg skulle svare :)

Skrevet
31 minutter siden, Honey Dew skrev:

Kan vi ikke være så snille og holde oss til temaet nå? Det har vært krangling hele helgen. Man må da kunne være uenige uten at det skal begynne å gå på person

Helt enig!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...