Gå til innhold

"Kronisk" mangel på Dvitamin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, og tar kontrollprøver jevnlig.

Jeg har slitt med mangel på Dvitamin de siste årene - og tar tilskudd i samråd med legen. Verdiene går opp greit, men faller kraftig straks jeg slutter på tilskudd en kort periode.

Er det noen her som har erfaring med dette? Jeg lurer jo på hvorfor det er slik, og om det er fullgodt å gå på tilskudd konstant. 

Jeg er alltid slapp, sliten og nedstemt som følge av det - og føler det går utover hverdagen.

Anonymkode: 52f0a...876

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, så det kan jeg ikke svare på. Jeg har kronisk D-vitamin mangel som følgesymptom på en sykdom, og må ta tilskudd resten av livet. Hvis jeg ikke tar tilskudd blir jeg slapp, sliten og nedstemt som deg.  Det er som legen min sier, egentlig burde alle nordmenn bare tatt D-vitamin tilskudd fra fødsel av siden så mange her nord har mangel på det. Dersom det ikke hadde vært noe poeng i å ta tilskuddet er jeg rimelig sikker på at legene ikke ville anbefalt det. 

Det er forøvrig billigere med D-vitamin kjøpt over disk enn det er med D-vitamin på resept, de inneholder det samme og har samme virkning, lite tips nevrologen min ga meg. 

Anonymkode: c20a5...0af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, så det kan jeg ikke svare på. Jeg har kronisk D-vitamin mangel som følgesymptom på en sykdom, og må ta tilskudd resten av livet. Hvis jeg ikke tar tilskudd blir jeg slapp, sliten og nedstemt som deg.  Det er som legen min sier, egentlig burde alle nordmenn bare tatt D-vitamin tilskudd fra fødsel av siden så mange her nord har mangel på det. Dersom det ikke hadde vært noe poeng i å ta tilskuddet er jeg rimelig sikker på at legene ikke ville anbefalt det. 

Det er forøvrig billigere med D-vitamin kjøpt over disk enn det er med D-vitamin på resept, de inneholder det samme og har samme virkning, lite tips nevrologen min ga meg. 

Nettopp. Jeg tror det samme er saken for meg, men legen sier ikke noe om det- jeg bare får kommentarer på at det er lavt og avogtil at jeg kan ta tilskudd. 

Jeg går jo rundt og tror jeg er deprimert og mer syk utover stoffskiftet, men ser jo at det alltid er jern/dvitaminmangel det vises på prøver iallefall. 

Jeg får heldigvis opp verdiene når jeg tar tilskudd fra apoteket(de 20 X 2-3 daglig). 

Rart at det kan påvirke så mye, jeg har bare rett under normalverdier og føler meg likevel ikke i form. 

Men om du også tar det jevnlig så er sikkert det løsningen :)

Anonymkode: 52f0a...876

AnonymBruker
Skrevet

D vitamin er nesten umulig å få via kosten. Så kutter man ut tilskudd vil verdiene falle, med mindre det er en særs solfyllt måned. D vitamin vil alltod falle uten tilsnudd. Men med gode verdier skal tilskudd via feks tran eller multivitamin være nok. 

Anonymkode: 6af37...4e9

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om hvilken sykdom som gir det følgesymptomet?

Er det evt flere sykdommer som gir det følgesymptomet?

Anonymkode: 4a2b9...c8e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bare fortsette å ta tilskudd av D-vitamin? 

Anonymkode: 2065b...32a

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om hvilken sykdom som gir det følgesymptomet?

Er det evt flere sykdommer som gir det følgesymptomet?

Anonymkode: 4a2b9...c8e

Nå er det egentlig ikke sikkert om mangelen er på grunn av sykdommen, eller arv, eller tilfeldigheter, men jeg har MS. Om det følger med andre sykdommer vet jeg ikke. 

Skrevet

Tråden ryddet for diskusjon av dosering.

Bond, forumansvarlig 

AnonymBruker
Skrevet

Kostholdet ditt er viktig. Mye feit fisk - makrell, laks og annen fisk samt melk og melkeprodukter er viktig for å få i deg d vit. I kosten. Sollys på høylyst dag er og viktig, men mindre viktig enn kostholdet. Klarer du ikke opprettholde vit. D balansen din i kroppen, så er det bedre med jevnlig tilførsel i tablettform enn jojo effekten du har når du slutter og så må begynne på igjen når verdien synker. Snakk med legen. 

Anonymkode: c5150...4ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare tipse om at fersk sjampinjong kan være en bra matvare for å hjelpe på D-vitaminopptaket. Den danner nemlig D-vitamin selv på overflaten ved soleksponering, akkurat som vi mennesker gjør i huden. Så, ta med soppen din ut og sol den før du spiser den :fnise:

Jeg vet det høres ut som om jeg tuller, men jeg gjør ikke det.

Anonymkode: f992b...828

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også D-vitamin mangel og jeg har absolutt best effekt av sterkere D-vitamin kjøpt på Iherb. Jeg ble tipset om å kjøpe der av en lege og det har helt klart lønt seg prismessig og helsemessig.  Samt at jeg slipper å ta flere tabelletter om dagen, en holder i massevis. :) 

Anonymkode: 112fb...6c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette bare var tilfeldig eller om det gjelder for alle, så du må spørre legen din om dette, men en venninne slet med det samme helt til legen hennes oppdaget at hun hadde veldig dårlig med jod. Da hun fikk opp jod-nivået bedret også de andre nivåene seg. Jod måles i døgnurin.

Anonymkode: 62ca6...942

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...